10 april 2012

Beeldhouwkunst: Lotta Blokker

Lotta Blokker is nog jong, maar haar werk doet anders vermoeden. De beeldhouwster doorliep de Florence Academy of Art, waar ze nog voor het eind van haar studie zelf lesgaf. Vanuit haar atelier in hartje Amsterdam verovert Blokker de wereld.
De locatie van het atelier van beeldhouwster Lotta Blokker (1980), op een zolderverdieping aan de Amsterdamse Brouwersgracht, ligt niet voor de hand. Want hoe komen haar levensgrote beelden langs deze smalle trapopgang beneden? Halverwege de trap liggen zware pakken klei. ‘Loop maar door,’ klinkt een vrouwenstem. Eenmaal binnen valt de blik direct op de rug van een jonge vrouw. Plastic folie omhult haar onbeweeglijke lichaam om uitdroging te voorkomen. Hier en daar is de wikkel opengetrokken in de vorm van een kraag of een pronkerig soort broche. De vrouw is de jongste creatie van Lotta Blokker, gemaakt van klei maar overdonderend levensecht. Dat zit hem niet in details als wimpers, want die heeft ze niet, maar in haar houding en haar blik. Waar kijkt ze naar? Waar denkt ze aan? Met zijn grote zeggingskracht is het een werk waarvoor Rodin zich niet zou hebben geschaamd. ‘Het is zo geweldig om de techniek te beheersen, maar de uitdaging blijft bij elk beeld groot,’ zegt de kunstenares. ‘Het moet iets losmaken. Emotie, bezieling, daar gaat het om. Maar dat kun je niet forceren, die emoties sluipen als het ware in het beeld. Je moet alert zijn, maar ook open staan voor een zogenoemde roes tijdens het werken.’

Model beeldhouwkunst

Enkele weken, soms maanden achtereen, komen haar modellen met regelmaat naar Blokkers atelier om urenlang te poseren. ‘Wanneer ik met hen werk, zijn ze mijn muze. Het is een soort verliefdheid, zo mooi vind ik ze. En dan vooral de imperfecties. Een kromme teen of hangende borsten kunnen me dan zo ontroeren.’ Is het beeld eenmaal af, dan worden de modellen weer ‘gewone mensen’ en is het voor Blokker tijd om een nieuwe muze te vinden. Haar modellen plukt Blokker letterlijk van de straat. Zoals Coos, een dame van 93 die voor Blokker ‘de archetypische vrouw van alle tijden’ belichaamt. Blokker: ‘Gezien haar leeftijd was ze verbaasd dat ik haar vroeg, maar voor mij is zij de universele schoonheid.’ Wanneer Blokker een potentieel model ontwaart – zo vaak gebeurt dat niet – kan ze het niet laten lopen. ‘Laatst heb ik dat wel gedaan en ik heb daar de hele nacht van wakker gelegen. Dan ben ik bang dat ik haar niet meer zal tegenkomen, dat ik mijn kans heb gemist. Ik zag haar in de yogaklas en was haar de hele tijd aan het begluren. Wat moet ze wel niet hebben gedacht.’


Kunstaccademie

Blokker was een jaar of zestien toen ze, op schoolreis in Parijs, werd gegrepen door het werk van de beroemde beeldhouwer Auguste Rodin. Net als haar grote Franse held, doorliep ze haar beeldhouwopleiding met horten en stoten. Blokker had gespaard om drie maanden lessen te kunnen volgen aan de fameuze maar kostbare Florence Academy of Art. In plaats van te feesten en Italië te ontdekken, zoals veel medestudenten deden, stortte Blokker zich in 1999 op de opleiding. Ze werkte keihard en waardeerde de kritiek. Ze viel op. ‘Ik had mijn buskaartje naar huis al gekocht. Ik vond het heel erg om te gaan en overwoog zelfs om geld te lenen om nog twee weken te kunnen blijven.’ Toen ze haar docent gedag kwam zeggen, stelde hij Blokker voor om te blijven. Ze moest er wel iets voor over hebben: de school schoonmaken. ‘Zo werd ik de Assepoester van de academie’, lacht ze. Na een halfjaar werd ze gevraagd zelf les te gaan geven en nog voordat ze was afgestudeerd, doceerde ze twee dagen per week aan de academie.

In 2005 voltooide ze het bronzen Levity. Toen John T. Spike, oud-directeur van het gerenommeerde kunstevenement Florence Biennale en een groot kunstcriticus, haar complimenteerde door te zeggen dat ze een meesterwerk had gemaakt, concludeerde Blokker dat ze alles eruit had gehaald wat ze nodig had. Het was tijd om terug te keren naar Amsterdam.
Momenteel werkt Blokker aan een groep van zo'n twaalf beelden rond het thema ‘de nacht’. Blokker: ‘Wat ik zo mooi vind in mensen is hun oprechte gevoel. Dat zie je vooral ’s nachts, wanneer mensen op zichzelf zijn aangewezen.’ Ze wil een serie van kamers maken – een woonkamer, een badkamer, slaapkamers – die bij het betreden ervan toegang geven tot de ziel van de bewoner. Voor de jonge vrouw waaraan Blokker nu werkt, heeft ze in gedachten al een verhaal: staand naast een bed, kijkend naar iemand die ligt te slapen. Of misschien in een hoek, kijkend uit het raam. Het is de bedoeling dat de beeldengroep over de wereld gaat reizen. Het zou de internationale doorbraak kunnen betekenen van Blokker.

Onlangs is een beeld onthuld in Roermond, een schenking van de Paul van Rensch Art Foundation. Er volgt een tentoonstelling in het Käthe-Kollwitz-Museum in Berlijn – Kollwitz is een van Blokkers favoriete kunstenaars. Wie weet welke musea zullen volgen; het Rodin Museum in Parijs misschien, waar het voor Blokker allemaal begon?


Oktober 2010
Tekst: Helen Conijn
Fotografie: Maarten Schets

Zoek uw toplocatie

Direct naar woning

ZIERIKZEE
Prijs op aanvraag
1/6
WASSENAAR
€ 3.450.000 k.k.
2/6
MAASLAND
Prijs op aanvraag
3/6
AERDENHOUT
€ 3.195.000 k.k.
4/6
ROZENDAAL
€ 2.750.000 k.k.
5/6
Brasschaat
€ 3.095.000 k.k.
6/6

Nu in Residence

IN RESIDENCE #11
  • Decorate Like a Pro
  • Dossier: Verlichting
  • Spelen met Stijl
  • Thuis bij couturier Jan Taminiau
  • PAN Amsterdam

Meest bekeken

AMSTERDAM
€ 1.950.000
1/5
WELL GLD
€ 6.900.000
2/5
OVERVEEN
€ 1.725.000
3/5
AMSTERDAM
€ 2.395.000
4/5
ROOSTEREN
€ 5.900.000
5/5

Nieuw aanbod

Boekenroodeweg 85
AERDENHOUT
€ 3.195.000 k.k.
Jan van Eijckstraat 19
AMSTERDAM
€ 2.395.000 k.k.
Militairenweg 18
OVERVEEN
€ 1.725.000 k.k.