17 januari 2014

Memphis Group

File no. 1

File no. 15 interieurstijl Final spot
We kennen ze allemaal, maar waar komen de grote interieurstijlen vandaan? En wie zitten er achter? Tijd voor een lesje kunstgeschiedenis. Vandaag de stijl van de Memphis Group. Vrolijk, recalcitrant, creatief, kleurrijk, gedurfd. ‘Love it’ or ‘hate it’, Memphis is uniek.

Lees ook over de andere interieurstijlen in The Style Files.

U herkent het wel: u zit met wat vrienden een avondje te borrelen. U bent namelijk de gezamenlijke deelname aan een hockeytoernooi/zeilregatta/koekhapfestijn/vul-maar-in aan het organiseren. U moet alleen nog een ludieke naam voor uw team verzinnen. Stuck Inside of Mobile, with the Memphis Blues Again was het nummer van Bob Dylan dat in de avond van 11 december 1980 eindeloos gedraaid werd door Ettore Sottsass en wat bevriende designers. Een samenwerkingsverband ontstond en de curieuze naam werd ‘Memphis Group’. Ach, Italianen, wijn, u begrijpt… In 1981 vond voor het eerst de Salone del Mobile in Milaan plaats. Het moest dé beurs op het gebied van meubeldesign worden. De Memphis Group besloot deel te nemen, kwam, zag en overwon.


Wie ooit een ontwerp van de Memphis Group heeft gezien, herkent direct de stijl wanneer u ‘m nog een keer tegenkomt. Geen en-ke-le twijfel mogelijk. Critici omschreven de kleurrijke meubels en objecten van deze postmodernisten ooit als ‘de liefdesbaby’s uit een verhouding tussen Bauhaus en Fisher-Price’. En eerlijk is eerlijk, er zit iets kinderlijks in de ontwerpen. Maar dan wel in de vrolijk makende en lekker recalcitrante zin van het woord. De meubels, stoffen, keramiek, glazen en metalen objecten, maar ook de gebouwen die leden van de groep ontwierpen, zijn altijd kleurrijk. Binnen een ontwerp worden altijd verschillende vormen gecombineerd, denk aan een stoel met één ronde en één rechthoekige armleuning, een cirkelvormige rug en een driehoekige zitting. De designs zijn grafisch met een vleugje ‘stripverhaal’. Memphis Group-leden, waaronder naast initiator Sottsass ook bijvoorbeeld Alessandro Mendini (die van het Groninger Museum), Michele de Lucchi, Nathalie du Pasquier en Matteo Thun, lachten om de ‘regels der goede smaak’. Zij creëerden een mengelmoes van art deco, kitsch en popart en hun radicale aanpak bracht een waar schokeffect teweeg. Materialen als formica – waar tot dan toe een beetje ontwerper zijn neus voor ophaalde – waren favoriet. En binnen no time was de Memphis Group een echt eighties fenomeen. Sottsass verliet de groep in 1985 en in 1988 hield de beweging eigenlijk op te bestaan. Maar in krap acht jaar zette de Memphis Group de designwereld compleet op z’n kop. Er zijn weinig stromingen die de meningen zo wisten te verdelen in ‘love it’ en ‘hate it’. En zoals dat nu eenmaal met fenomenen gaat: opeens ontstaat een revival. Overal zien we de invloed van de Memphis Group weer opduiken. Nu zijn na het uiteenvallen van de groep de individuele designers natuurlijk nooit compleet van het toneel verdwenen. Ze timmeren allemaal – mits nog in leven – flink aan de weg. Maar de typische jaren tachtig Memphis-stijl, die is toch echt een tijd uit de gratie geweest. Totdat het team van Christian Dior vorig jaar juli zijn herfst/winter-collectie presenteerde: opeens zagen we rokken met de zwart-witte print van Aldo Cibic’s ‘Cabbage’-theepot, een jasje in de kleuren van Masanori Umeda’s ‘Prana’-schaal en de driehoeken, cirkels en vierkanten van Javier Mariscals ‘Colon’-tafel. Modehuis Marni deed er nog een schepje bovenop. En de recente tentoonstelling Postmodernism: Style & Subversion in het Londense Victoria & Albert Museum, dertig jaar na de oprichting van de groep, bezegelde de zaak. Memphis is back! In april vond weer de jaarlijkse Salone del Mobile plaats. Dit is inderdaad de toonaangevende meubelbeurs geworden, die de organisatoren 31 jaar geleden voor ogen stond. Anyone who’s anyone komt hier kijken naar de nieuwe trends. En we zagen duidelijk de invloeden van de Memphis Group. Vormgeving in een creatieve combinatie van hoog en laag, van rond en strak, een overvloed aan roze, knalgeel, felgroen, rood en zwart/wit, en voldoende animal prints om een dierentuin mee te vullen. Hoewel de Memphis Group zich weinig gelegen liet liggen aan ‘goede smaak’, maakten de leden zich bijzonder druk over ‘goed design’. Dat ethos spreekt designers en consumenten anno 2012 weer aan. www.memphis-milano.it

Lees ook over de andere interieurstijlen in The Style Files.

Zoek uw toplocatie

Direct naar woning

MOERGESTEL
Prijs op aanvraag
1/6
ZOUTELANDE
Prijs op aanvraag
2/6
WOUBRUGGE
€ 3.490.000 k.k.
3/6
MIERLO
Prijs op aanvraag
4/6
AMSTERDAM
€ 4.000.000 k.k.
5/6
OSS
Prijs op aanvraag
6/6

Nu in Residence

IN RESIDENCE #11
  • Inspiratie: zo pas je kunst toe in je interieur
  • 4 x binnenkijken, van atelier tot grachtenpand
  • Kleurenles van Tricia Guild
  • Special: PAN Amsterdam

Kortingscodes

Meest bekeken

AMSTERDAM
€ 1.100.000
1/5
Brasschaat
€ 9.850.000
2/5
Brasschaat
€ 3.350.000
3/5
ERP
€ 1.425.000
4/5
HOORN NH
€ 547.000
5/5

Nieuw aanbod

Kapellerweg 48
SITTARD
€ 1.500.000 k.k.
Dalkruid 7
VEENENDAAL
€ 619.000 k.k.
Kerkstraat 64
AMSTERDAM
€ 1.100.000 k.k.