27 februari 2017

4 vragen aan Maarten Baas

Over zijn eerste solotentoonstelling en rebelse schoonheid

Interview Maarten Baas solotentoonstelling Groninger Museum
De Nederlandse ontwerper Maarten Baas (1978) is wereldberoemd geworden met zijn serie Smoke: verbrande meubels waarmee hij in 2002 afstudeerde van de Design Academy in Eindhoven. Residence sprak met de ontwerper over zijn eerste solotentoonstelling, de betekenis van zijn werk en de rol van interieur.

Grote namen zoals Brad Pitt, Kanye West en oud toptennisser John McEnroe hebben werken van Maarten Baas in hun privécollecties opgenomen. Op 18 februari opende Het Groninger zijn eerste overzichtstentoonstelling met oude series, maar ook nieuwe producties. Tevens werd bij de opening van de tentoonstelling het boek Hide & Seek gelanceerd waarin vijftien jaar werk van Baas is vastgelegd in combinatie met artikelen en gedichten.

Wat is jouw persoonlijke relatie met het Groninger Museum en waarom geeft nu juist dit museum een overzichtstentoonstelling van jou?

“Het Groninger Museum volgt mijn werk al geruime tijd en heeft ook regelmatig werk van mij gekocht voor hun collectie. Daarnaast is de inrichting van hun MendiniRestaurant ook van mijn hand. De inrichting is gedaan met mijn CLAY furniture. Ik denk dat ik goed pas bij de speelse en veelkleurige uitstraling van dit museum. Het museum stelt belangrijke exposities samen die zich op de rand bevinden van verschillende creatieve disciplines. Ze waren, denk ik, niet voor niets het museum dat de David Bowie tentoonstelling in Nederland deed en niet voor niets zijn ze de plek waar ik mijn eerste grote solotentoonstelling doe.”

Foto: Maarten Baas, Clay, Ventilatoren, 2007. Fotocredit: Marten de Leeuw.

Je werken worden vaak gelinkt aan tijd, melancholie en vergankelijkheid. Hoe past jouw oeuvre in deze huidige tijd?

“Het is altijd lastig om iets over je eigen werk te zeggen, maar Lidewij Edelkoort verwoordde het mooi vind ik. Zij stelde dat ik met Smoke een tijdsperiode afsloot, met Clay teruggreep naar mijn kindertijd en in Real Time zelf tijd werd. Ik ben een product van deze tijd, leef in deze tijd, en ben gegrepen door het begrip 'tijd'. Want wie heeft afgesproken dat er zestig seconden in een minuut zitten? Tijd kun je niet vastpakken of -houden. Het is van iedereen en tegelijkertijd van niemand. Je kunt het niet kopen of vermeerderen. Mijn oeuvre (zoals jullie het noemen) is een reflectie van deze tijd. Ik heb me laten meebewegen op de golfbewegingen van het hier & nu, gewerkt vanuit een behoefte om de wetmatigheden van de tijd op te rekken en te tarten en dat vind je terug in mijn werk.”


Links: Maarten Baas, Smoke Chair, 2004, serie Smoke. Fotocredit: Marten de Leeuw. Rechts: Maarten Baas, Groninger Museum campagnebeeld Hide & Seek. Fotocredit: Lisa Klappe.

Wat vind jij belangrijk in een interieur? Hoe beschrijf jij je eigen interieur? Is design hier een essentieel onderdeel van?

“Ik probeer mezelf zoveel mogelijk te ontdoen van allerlei regels en beperkingen. Of deze nu worden ingegeven door het fluisterstemmetje in mijn eigen hoofd of door maatschappelijke verwachtingen. Ik heb me bij al mijn ontwerpen bezig gehouden met de vraag 'wat is schoonheid eigenlijk?'. Ik vind het leuk dat aan Clay niets klopt. Het voldoet beslist niet aan de designwetten die voorschrijven wanneer iets mooi is en wanneer niet. Toch heeft het een bepaalde ontroerende schoonheid. Ik wil dan ook niet voor een ander bepalen wanneer een interieur geslaagd is en wat je in je huis moet zetten en hoeveel daarvan design moet zijn. Het is ook nooit mijn ambitie geweest dat heel de wereld een Maarten Baas in zijn woonkamer moet hebben staan. Ik vind het kicken om een interieur te doen voor bijvoorbeeld het restaurant van Sergio Herman. Maar dat is iets anders dan wat mensen in hun eigen huis wel of niet zouden moeten doen.”

Foto: Maarten Baas, Tree Trunk Chair (standing), 2016, 200 years.

Hoe moet publiek dat niet veel van kunst afweet naar de tentoonstelling kijken? Heb je een tip voor deze mensen?

“Dat is het mooie aan wat ik maak – ik heb het tijdens de opening van Hide & Seek nog eens herhaald – mijn werk wordt begrepen. Of het nu een kind van vijf is of een professor het maakt niet uit. Ik werk intuïtief en die intuïtie wordt instinctief begrepen. Een beetje zoals de natuur. Die is ook voor iedereen te begrijpen als je over het strand loopt met de jagende wolken boven je hoofd. Daar maakt het ook niet uit wie je bent en wat je wel of niet weet. Ik vind het prettig om te merken dat mensen van mijn werk genieten en dat geldt voor de hele linie van kunstkenners tot mensen die nooit in een museum komen en voor een van mijn werken staan en in een keer snappen waar het gaat over gaat.”

Foto: Portret Maarten Baas. Fotocredit: Anton Corbijn.


Hide & Seek, Groninger Museum, Museumeiland 1, Groningen.


Bekijk: het interieur van Nina Pierson >>
Green Living: duurzaamheid op Ibiza >>
13x Scandinavische designiconen >>



Zoek uw toplocatie

Direct naar woning

VLISSINGEN
Prijs op aanvraag
1/6
OISTERWIJK
Prijs op aanvraag
2/6
WASSENAAR
€ 3.500.000 k.k.
3/6
JOPPE
€ 2.850.000 v.o.n.
4/6
GORSSEL
€ 2.750.000 k.k.
5/6
BIEST-HOUTAKKER
Prijs op aanvraag
6/6

Nu in Residence

IN RESIDENCE #4
  • Behang & Verf special
  • Het interieur van Essentiel Antwerp
  • De mooiste banken, vloerkleden en accessoires
  • Eigenwijze interieurs met een twist

Meest bekeken

WASSENAAR
€ 2.950.000
1/5
ACQUOY
€ 1.300.000
2/5
HEILIG LANDSTICHTING
€ 1.175.000
3/5
GROU
€ 749.000
4/5
ROTTERDAM
€ 1.595.000
5/5

Nieuw aanbod