10 maart 2017

Sprankelende start voor ’s werelds grootste kunstbeurs Tefaf

Oude meesters, oesters en spijkerbroeken

Sprankelende start voor ’s werelds grootste kunstbeurs Tefaf
Gisteren vierde Maastricht ’s werelds grootste kunstfeest: Tefaf Maastricht. Al op de eerste dag kon de beroemde kunstbeurs ruim 10.000 bezoekers verwelkomen. En dat waren alleen nog maar de genodigden: de grote kunstverzamelaars, musea en internationale pers. Vanaf vandaag is Tefaf te bezoeken voor alle overige kunstliefhebbers wereldwijd.

Eerst een paar cijfers. Vanuit 50 verschillende landen presenteren 275 kunsthandelaren samen 7.000 jaar kunst- en cultuurgeschiedenis. Van tribal art, oude meesters en Japanse pentekeningen tot hedendaagse kunst, designiconen en juwelen. Tefaf verwacht 73.000 verzamelaars op de 30.000 m2 grote beursvloer. De beursdecoratie bevat 145.000 bloemen, van rozen tot ranonkels, van delphinium tot fresia's. Tijdens de preview werden 122.500 hapjes geserveerd...

Pers- en VIP-opening

Voor de preview verzamelden drommen kunstliefhebbers zich rond 12.00 uur voor de deuren van het MECC; de beurshallen waar de Tefaf alweer voor de 30e keer plaatsvindt. Gekleed in de mooiste creaties, maar dit jaar ook opvallend meer spijkerbroeken en sneakers, verkennen de verzamelaars de breed opgezette gangen. Herkenningspunten voor het vinden van de juiste route zijn onbetwist de verschillende barren; van oesterbar tot champagnebar, verlicht met zwevende ontwerpen van Nederlandse verlichtingsontwerpers Brand van Egdmond. Was het op deze pleinen rond 12.00 uur nog rustig, tegen vijven klonk hier in verschillende talen wat de vangst van de dag was en hoe de budgetten toch stiekem wat werden opgerekt. Maar de beroemde andere buit, een glas champagne of een culinaire traktatie van Maison den Boer, was volgens de genodigden minstens zo aantrekkelijk.



Design, modern en Jaime Hayón

Stond Tefaf vroeger bekend om de hoogwaardige collecties antiek en oude meesters, zien we sinds een aantal jaar een stijgend aanbod van hedendaagse kunst en design. Onder de noemer Tefaf Curated troffen we visuele blikvangers; van sculpturen tot videokunst, deze keer geselecteerd door Penelope Curtis, directeur van het Calouste Gulbenkian museum in Lissabon. Curtis onderzoekt de spanning tussen hedendaagse en moderne werken, aan de hand van het thema liggende figuren. Residence was onder de indruk van Ettore Spalletti, een 77 jarige kunstenaar uit Italië die verraste met bijna Nul-kunst-achtige werken, in lichtblauw, roze en goud. Nieuwkomer onder de modernisten was Galerie Kreo uit Parijs en Londen, die een collectie hedendaagse en vintage verlichting en meubels presenteerde. Koren op de molen van Residence, met designs van –daar is ie weer- Jaime Hayón. Justine Forest: ‘Hayón kan het eigenlijk nooit fout doen. Hij schiet altijd raak met zijn design en we zijn fan van zijn speelse blik. De eigenaar van Kreo heeft een grote passie voor verlichting, vandaar dat je veel vintage lampen bij ons ziet.’ Kreo toonde ook opvallend veel designs van Nederlandse ontwerpers. Zo waren zij early adaptors van Studio Wieki Somers, hing er werk van Hella Jongerius en sprong een grote, ronde, houten cirkel, een bank van Chris Kabel direct in het oog.

Ettore Spaletti in Tefaf Curated.

Design - vintage en eigentijds - bij Galerie Kreo. Rechts twee lampen van Jaime Hayón.


Mid-century uit Parijs

Tefaf Design is sowieso smullen voor interior junkies, want ook dit jaar brachten onze favoriete designgaleries uit Parijs bijzondere objecten mee. Zo spotten we bij Eric Philippe mid-century design gecombineerd met Oosterse invloeden en Laffanour Galerie Downtown pakte uit met een ode aan ontwerper Charlotte Perriand en Le Corbusier. Directeur Hélin Serre: ‘Tefaf is belangrijk voor ons omdat we er veel nieuwe klanten ontmoeten. We zien de laatste jaren een nieuwe generatie verzamelaars van een jaar of dertig, veertig, die verschillende stijlen en periodes mixen. Ze combineren bijvoorbeeld een 19e eeuwse tafel met vintage design en een stoel van Jean Prouvé.’ Een andere bekende naam in de wereld van interior design is zonder twijfel Hervé van der Straeten. Traditiegetrouw lanceert deze Parijse ontwerper zijn objecten bij Flore Art Gallery. Je stapt hier binnen in de natte droom van elke verzamelaar. Althans, dat was de gedachte van de ontwerper van de stand en daarin is hij bijzonder goed in geslaagd. Hij combineert klassiek met modern en is niet bang om eyecathers te mengen.

Laffanour Galerie Downtown.

Links Flore Art Gallery met objecten van Hervé van der Straeten. Rechts mid-century met Oosterse invloeden bij Galerie Eric Philippe.


Hollands glorie

Tussen alle internationale galeries nemen de Nederlandse kunsthandelaars geen onbelangrijke plek in. Sterker nog, Vanderven Oriental Art, een van de eerste stands na binnenkomst, toont een niet te missen Boeddha van formaat uit de 14e eeuw. Eigenaar Floris van der Ven: ‘Nee, er is nog geen bod uitgebracht. Ik heb sterk het gevoel dat hij teruggaat naar China. Ik maak nu nog geen balans op.’ Buurman Aronson Antiquairs stelt in de ruime blauwe stand de privécollectie van de familie Nijstad centraal en mocht op de openingsdag rekenen op een bezoek van de voltallige familie. In het gangpad van de Oude Meesters stuiten we op glunderende kopers Evert van Os, algemeen directeur van Singer Laren, en Jan Rudolph de Lorm, museumdirecteur van hetzelfde museum, die bij Bob Albricht een Herman Kuijt op de kop tikten: een luministisch schilderij van een Larens landschap. Jan Rudolph de Lorm: ‘We hebben ons oog laten vallen op dit werk omdat we een gelijksoortig werk hebben van Jan Sluijters. Sluijters en Kuijt schilderden zij aan zij in het pension Villa Vita Nuova. Sluijters ontwikkelde zelfs deze Larense schilderstijl en Kuijt trad in zijn voetsporen. De jonge pupil werd recent door Bob Albricht ontdekt.’ Minder florissant begon Tefaf voor expert in Oude Meesters Sander Bijl. Zijn pronkstok, naar zeggen zelfs het beoogde pronkstuk van heel Tefaf, werd vlak voor de beursopening door de keuringscommissie afgekeurd als zijnde een Saenredam (ca. 1643). Bijl was even in mineur, maar haalde al gauw zijn research uit de kast en ging het gesprek aan met nieuwsgierige bezoekers.

Links Bob Albricht, Jan Rudolph de Lorm en Evert van Os met de nieuwe aanwinst van Singer Laren. Rechts de Boeddha van Vanderven Oriental Art.

Sander Bijl in gesprek met nieuwsgierige bezoekers over het als Saenredam afgekeurde schilderij.


Hoog bezoek

Onder de bezoekers kan Tefaf rekenen op de top van de kunst- en museumwereld, maar ook interior designers uit alle windstreken, soms royalty (Maxima bezocht de beurs in 2016) en menig BN’er en socialite. Modeontwerper Jan Taminiau bezocht dit jaar Tefaf met zijn vriend, voormalig directeur van de Spaanse vestiging van Christie’s en fanatiek verzamelaar, die meteen bij binnenkomst op zijn doel af ging (een tekening uit de 15e of 16e eeuw) en daarna tevreden over de beurs wandelde. We ontmoetten Wim Pijbes en Taco Dibbets van het Rijksmuseum in de gangen en zagen held Pierre Yovanovitch, de bekende Franse interior designer, keurend langs de stands slenteren. Designer Xavier Lust introduceerde zijn pasgeboren baby direct in de kunstwereld en onze eigen kunstexpert Hélène van der Ven was te spreken over de kwaliteit dit jaar. Ga daarover vooral zelf je oordeel vellen, de beurs is vanaf vandaag geopend en tot en met 19 maart te bezoeken.

MECC Maastricht, Forum 100. tefaf.com


Poppenhuis bij John Endlich met een verkoopwaarde van een slordige 1,75 miljoen, met name voor de zilveren meubels en accessoires, dat veel nieuwsgierige bezoekers trok.

Een uniek wandtapijt van Le Corbusier bij Laffanour Galerie Downtown.

Links kunst geïntegreerd met zilverwerk bij A. Aardewerk Antiquairs, rechts kunstwerk van Kees van Dongen.

Verslag: Residence op PAN Amsterdam 2016 >>
Design verzamelen: 5 do's en dont's >>
Een nieuwe kijk op kunst: Public House of Art >>

Foto's en tekst: Miluska van 't Lam, Roos Schoemaker.

Zoek uw toplocatie

Direct naar woning

AERDENHOUT
€ 2.600.000 k.k.
1/6
TILBURG
Prijs op aanvraag
2/6
WENUM WIESEL
Prijs op aanvraag
3/6
BUSSUM
€ 2.695.000 k.k.
4/6
MAASLAND
Prijs op aanvraag
5/6
BRUINISSE
Prijs op aanvraag
6/6

Nu in Residence

IN RESIDENCE #11
  • Inspiratie: zo pas je kunst toe in je interieur
  • 4 x binnenkijken, van atelier tot grachtenpand
  • Kleurenles van Tricia Guild
  • Special: PAN Amsterdam

Meest bekeken

AMSTERDAM
€ 1.100.000
1/5
Brasschaat
€ 9.850.000
2/5
HOORN NH
€ 547.000
3/5
Brasschaat
€ 3.350.000
4/5
ERP
€ 1.425.000
5/5

Nieuw aanbod

Kapellerweg 48
SITTARD
€ 1.500.000 k.k.
Dalkruid 7
VEENENDAAL
€ 619.000 k.k.
Kerkstraat 64
AMSTERDAM
€ 1.100.000 k.k.