10 april 2012

Interieur designers HIP

Meesters in mixen

Interieur designers HIP
Het nieuwe Amsterdamse boutique hotel Notting Hill is vernoemd naar de hippe wijk in Londen. Toch vormde Coco Chanel de eerste inspiratiebron. Typisch HIP. Niet bang om stijlen te mixen.

Enthousiasme en lef

Zou u één hotelkamer kunnen inrichten, was de ­eerste vraag van de hoteleigenaar, vertellen interior designers Wim en Yvonne Hoopman. Hier is het monumentale pand in ­Abcoude, waar een van de kantoren van hun ­interieurbedrijf Hoopman Interior Projects (HIP) is ­gevestigd. Het andere staat in Amsterdam en in Almere is de boardroom van HIP, bij Maretti projectverlichting. De hotel­ondernemer had nog geen naam voor zijn nieuwe hotel bedacht. ­Alleen de plek was bekend: in hartje Amsterdam, om de hoek van de Utrechtsestraat. Hij had de grote, dik gelakte ­HIP-voordeur in Abcoude nog niet achter zich dichtgeslagen, of Wim Hoopman draaide zich om en riep kort samenvattend: ­‘Jongens, we gaan niet één kamer, maar een compleet boutique hotel ontwikkelen.’


Met deze combinatie van lef en enthousiasme beginnen bijna alle opdrachten, zoals het exterieur, interieur en de huisstijl van het onlangs geopende ­restaurant Ron Blaauw ­Amsterdam en Mereveld in Utrecht. ‘We willen mensen in ­verwarring brengen, verrassen en uitdagen en gaan daarin ver’, vertelt Wim. Yvonne, als interieurarchitecte de grondlegger van HIP: ‘Klanten kloppen niet aan voor een ­HIP-interieur of een trendmatige inrichting. Wij hebben niet één bepaalde stijl en ­geloven in een tijdloos interieur. Wel komen ze voor kleuren, meubels, stoffen of combinaties die zij zelf nooit hadden gevonden of aangedurfd.’ Dat wil niet zeggen dat HIP zo arrogant is om ­alleen maar grote, dure projecten op te pakken. Yvonne: ‘Ook van het bekleden van een bank of een advies voor gordijnen raken wij enthousiast.’ Hoewel de naam HIP in één adem wordt genoemd met de interieurs van bekende restaurants als Ron Blaauw ­Amsterdam en publieke ruimten zoals de ­kantoren van Achmea Pensioenen, concepten voor winkels en een golfbaan in Brussel, werken de interior designers voornamelijk voor particuliere ­opdrachtgevers. Wim: ‘Maar liefst zeventig ­procent van de ­opdrachten bestaat uit het ontwerpen en inrichten van privé­huizen, jachten, chalets in de bergen en tweede huizen in de zon.’


Creatief brein

Bezoekt Wim voor het eerst een locatie, dan speelt zich na enkele minuten al een film af in zijn hoofd, een film vol beelden, geluiden, geuren en smaken. Hij voelt haarfijn aan hoe het interieur er straks, na hun ingrepen, uit zal zien. Wim: ‘Dat komt, denk ik, doordat wij goed luisteren. Natuurlijk, er moet wel een vonk overslaan. Mensen moeten ons vertrouwen. Realiseer je wel, wij kruipen echt in iemands huid. We stellen vragen en observeren: Hoe leven de mensen? Houden zij van muziek? Zijn er kinderen?’ Op kantoor worden de eerste ideeën direct teruggekoppeld aan het team dat hij de afgelopen tien jaar om zich heen heeft verzameld, zeven twintigers en dertigers, allemaal vrouwen met een enorme gedreven­heid en vakkennis. Bij elke opdracht vormt HIP duo’s: Wim, samen met een van de creatieven. Daarbij is Joyce Urbanus een belangrijke schakel. Wim: ‘Zij is onze hoofd creatief. Samen vertalen we de ideeën in een plan. Vanuit stoffen en materialen creëren we een stijl. Daarna volgt de praktische, functionele kant, maken we driedimensionale schetsen en het lichtplan.’

Pied-de-Poule

Hoe begon het allemaal bij het ontwerp van Notting Hill? Wim: ‘Met een pied-de-poule-print, ingegeven door de inter­nationale gasten die de hoteleigenaar voor ogen had. Hoe zouden zij willen inchecken? Wat vinden zij belangrijk in een slaapkamer of bar? Zo vertelde de hoteleigenaar dat hij bij de entree beslist niet wilde dat zijn gasten moeten blijven staan, terwijl zij aan de receptie inchecken. Hij droomde over comfortabele fauteuils, waarin zijn gasten zich meteen op hun gemak zouden voelen.’


Het pand vormde de andere inspiratiebron. Wim: ‘De hoge ­muren en ramen herinneren aan vroegere tijden.’ Yvonne: ‘En de Utrechtsestraat, om de hoek, roept een bohemien gevoel op, zoals in Notting Hill.’ Als vanzelf combineerden de interior designers de wereld van de elegante, chique verschijning van Coco Chanel en die van de artistieke, onbezorgde, levensgenieters in de hippe Londense wijk. Zo dachten zij aan de kleuren zwart-wit en aan details als een cassetteplafond en de materialen hout en marmer. Ook zochten zij naar een accentkleur. Yvonne: ‘Niet paars of beige, dat is al te veel gedaan. We willen juist dat een interieur een zekere spanning oproept en ­onderscheidend is.’ Dus werd het olijfgroen. Wim: ‘Enig risico liepen we wel. Want de eigenaar had aangegeven niet van groen te houden, dus noemde we het olijf!’ Ook lieten Wim en zijn team alvast ontwerpen en materialen overkomen, zelfs vanuit een atelier in Italië. Alleen door mensen te
laten ervaren wat je voor ogen hebt en dit te onderbouwen met kennis, kun je overtuigen. Van een stof van Ralph Lauren en
lampen van Tom Dixon tot en met de houten shutters.’ Inderdaad vertrouwde de hoteleigenaar HIP zijn hotel toe en kreeg het bureau alle creatieve ruimte om er een uitdagend en kosmopolitisch boutique hotel te maken, dat begin mei zijn deuren opende.

Kunstboost

Kunst vormt een belangrijk onderdeel in de interieurs van HIP en is Yvonne’s grote liefde. Door de jaren heen is zij steeds meer kunst gaan verzamelen, vooral werken met een knipoog, zoals Chris Tap en Miep Maarse ze maken. De bevlogen interieur­architecte droomt over een eigen galerie, als onderdeel van HIP. ‘Kunst geeft zo’n enorme eigenheid aan je huis, restaurant of hotel. Voor Notting Hill stuitte ik in TourTour op een waanzinnige kunstenaar, Gilles Blanchard. Ik was direct helemaal weg van zijn “mannetje”.’ Een ogenschijnlijk vluchtig geschetste en onhandige meneer in een iets te grote regenjas met een koffer in zijn hand. Yvonne: ‘Met het gevoel van de Londense wijk nog in ons hoofd, doopten we het mannetje om in Mister Notting Hill en ineens was ook de naam van het hotel geboren en klopte het concept tot in elk detail.’ Deze totaalbeleving is voor HIP heel belangrijk.

Wim: ‘Daarbij laten we niets aan het toeval over. Zodra er bij een nieuw te bouwen huis bijvoorbeeld een akkoord is op de tekening van de architect, komt het huis in onze handen en organiseren wij alles. Van de bouwvergaderingen tot en met het elektriciteitsplan, de domotica, de plinthoogten en zelfs het transport. Al staat het huis in het buitenland, we willen ontzorgen, service verlenen en zijn daarin heel hoffelijk. Wat we beloven, maken we waar. Ook bij commerciële projecten schuwen we niet om het totaalplan op ons te nemen: van de gevel tot en met de huisstijl en de website.’


HIP aan de gracht


Deze week ontfermt HIP zich over tal van nieuwe projecten, zoals een bekend modehuis in Amsterdam en een villa in Vinkeveen. Ook voert het team eindcontroles uit op lopende projecten in Brussel, Wassenaar en Utrecht en neemt zij polshoogte van producties in het eigen HIP-atelier. En of dat nog niet genoeg is, leggen Yvonne en Wim de laatste hand aan een HIP-verlichtingslijn voor Maretti en beoordelen zij de allernieuwste materialen en stoffen van hun vaste leveranciers. Zo zagen zij behangen en stofstalen van internationale huizen als Designers Guild, Ralph Lauren en Osborne & Little. ‘Het was Wilhelmine van Aerssen die ons de liefde en het vakmanschap voor stoffen bijbracht. Zij is met haar interieurstoffenagentuur echt een icoon in Nederland.’

Wat is de nieuwe droom van HIP? Wim, resoluut: ‘Zonder twijfel HIP aan de gracht. Dan zijn we nóg meer onder de creatieve
geesten van Amsterdam.’ Ook de galerie van Yvonne krijgt er een plek. Enthousiast: ‘We hebben nog geen geschikt pand gevonden, maar ik kan niet wachten tot het zover is. We willen laagdrempelig zijn en mensen uitnodigen binnen te stappen. Mensen willen hun interieur personaliseren, ook de jongere generatie. Zij sparen voor een tapijt van The Rug Company of antiek. Zij willen net als wij weten welke verhalen er schuilgaan achter een stof, antiekstuk of ontwerp. De oppervlakkigheid is gelukkig aan het verdwijnen.’


Meer info: www.hiprojects.nl

Bekijk meer artikelen over interior designers:
Laura Gonzalez
Joyce Urbanus en Dax Roll
Ruud van Oosterhout
Marcel Wanders
Rachel van der Brug

September 2011
Tekst: Miluska van ’t Lam
Fotografie interieurs: Joyce Urbanus, HIP.
Fotografie portret: Kasia Gatkowska.


Zoek uw toplocatie

Direct naar woning

BENNEKOM
Prijs op aanvraag
1/6
Kapellen
€ 3.650.000 k.k.
2/6
WESTBROEK
€ 2.500.000 k.k.
3/6
AMSTERDAM
€ 3.680.000 k.k.
4/6
EINDHOVEN
Prijs op aanvraag
5/6
DOORNSPIJK
€ 2.550.000 k.k.
6/6

Nu in Residence

IN RESIDENCE #10
  • Design and the City
  • Dossier: slaapkamers
  • Broadway’s Glamour in je interieur
  • Maja Krstic’s vliegende start in de kunst
  • De mooiste hideaways om te nazomeren

Meest bekeken

GRAVE
€ 935.000
1/5
AMSTERDAM
€ 5.200.000
2/5
DE STEEG
€ 849.000
3/5
ROOSTEREN
€ 5.900.000
4/5
WELL GLD
€ 6.900.000
5/5

Nieuw aanbod

van Steenhuijslaan 9
GRAVE
€ 935.000 k.k.
Het Grasland 16
BRUMMEN
€ 436.375 v.o.n.
Haparandaweg 934
AMSTERDAM
€ 690.000 k.k.