25 september 2012

Interieur designer Gert Voorjans

Interieurs bedoeld om te wonen

Portret interior designer  Gert Voorjans
Gert Voorjans heeft een hekel aan een huis dat oogt als een showroom, ingericht om indruk te maken. Zijn interieurs zijn bedoeld om in te wonen, te leven en te groeien.
Een masterclass van Gert Voorjans volgen? Dat kan tijdens Tefaf Maastricht 2014!

Wie een oud herenhuis koopt om dit compleet te strippen van elk origineel detail, vervolgens kunstgalerie wit te sauzen en te vullen met louter verantwoord design, is bij Gert Voorjans aan het verkeerde adres. Om meer dan één reden. Wat authentiek is verdient het om bewaard te blijven. Koel wit komt in het palet van Voorjans zelden voor. En een verzameling designmeubels toont weliswaar veel ‘namen’, maar de bewoner blijft anoniem.


Zo, dat u het even weet. Oorspronkelijkheid, kleur en individualiteit zijn trefwoorden voor deze Belgische interieurontwerper. Wie zijn stijl in één woord wil vangen, neigt naar eclectisch. Maar dat is, volgens Voorjans, het meest misbruikte woord in de interieurwereld. Te vaak staat ‘eclectisch’ – aldus Voorjans – voor een hoop door elkaar gegooide vlooienmarktvondsten. En zelfs wanneer het gaat om op zich goede stukken – de mooiste stoel, de kostbaarste vaas, de vintage tafel – is succes niet altijd gegarandeerd. Zet die willekeurig bij elkaar en je creëert niet meer dan een kakofonie van trofeeën, zonder onderlinge verbondenheid. Een interieur moet wel een verhaal vertellen, het moet doordacht zijn. Ditmaal vertelt Voorjans zijn verhaal in een imposant, door hem van boven tot onder ingericht huis in zijn thuishaven Antwerpen. De opdracht dit fin de siècle huis onderhanden te nemen was een aangename afwisseling. Zijn werk leidt hem namelijk al jaren naar alle uithoeken van de wereld. Vooral voor zijn commerciële werk verzamelt hij nogal wat frequent flyer miles. Zo is hij verantwoordelijk voor de inrichting van alle winkels van modeontwerper Dries Van Noten. De New Yorkse modegoeroe Nina Garcia – ondermeer hoofdredacteur van Elle – liet haar appartement door hem ontwerpen en de Aziatische power woman Joyce Ma haalde Van Noten en daarmee ook Voorjans naar China. Voeg daar een interieur voor Mick Jagger aan toe en u heeft een beetje een indruk van het leven van GertVoorjans. ‘Druk’ is een understatement.


Weliswaar kennen wij niet al zijn cliënten persoonlijk - was het maar waar - maar het lijken uiteenlopende persoonlijkheden. Dat zij zich allemaal aangetrokken voelen tot het werk van een en dezelfde man is bijzonder. Want ook al is Voorjans’ stijl wel degelijk herkenbaar, hij heeft geen behoefte aan het achterlaten van zijn signatuur in een project. Er bestaat niet zoiets als een ‘Voorjans-huis’. ‘Ik laat mij steeds opnieuw leiden door een aantal factoren. Allereerst het huis zelf. Een pand uit de jaren dertig vraag echt om een ander interieur dan een uit de jaren zestig. Dan is er nog het karakter van de bewoners. Want het is bovenal belangrijk dat zij in hun interieur kunnen leven, niet ‘intellectueel’ leven, maar écht leven. En dan de plek, want het hoort wel degelijk verschil te maken of een huis in Antwerpen, Knokke of Parijs staat. Die locaties leveren bij mij drie verschillende interieurs op; in kleur, in sfeer, in licht. Ik hou van maatwerk, van interieurs sur mesure.’ Niet voor niets zijn die laatste twee woorden de titel van het boek dat over Voorjans’ werk verschijnt.

Leidende factoren bepalen het interieur

De genoemde factoren – pand, bewoners en plek – kregen ook hun weerslag in dit interieur. Het begon met de eigenaardigheden die een meer dan honderd jaar oud huis van vier verdiepingen nu eenmaal met zich mee brengt. ‘Toen de toekomstige bewoners dit huis voor de eerste maal gingen bekijken, ging ik mee. Zij wilden graag horen ‘of ik er iets mee kon’. Op zo’n moment zie je een huis gemeubileerd en zul je wellicht denken “ach, met een opfrisbeurt ben ik er wel”, maar dat was hier zeker niet het geval. Van begin tot eind heeft het proces bijna drie jaar geduurd. Dit pand is destijds nu eenmaal gebouwd voor een andere levensstijl met personeel, een upstairs-downstairs leven. In de kelders en op de begane grond waren de keuken en dergelijke. De familie vond men op de bel-étage en hoger. Je ziet dat ook aan het trappenhuis. Dat is enorm en bedoeld om indruk te maken. Maar die chique trap leidt maar tot de tweede verdieping, daarboven gaat hij over in een soberder, functioneel exemplaar. Er was weinig verpest aan dit huis en alle originele details waren nog aanwezig, van de geornamenteerde plafonds tot de schouwen. Dat was de charme en tegelijkertijd de uitdaging, want feitelijk koop je een skelet. De nutsvoorzieningen waren verouderd, alles van verwarming tot elektra moest volledig worden vernieuwd. En wanneer je zoals ik per se die authentieke elementen wilt bewaren, worden de elektricien en de loodgieter tureluurs.’ Dat Voorjans graag het authentieke behoudt, wil niet zeggen dat hij vindt dat een oud huis compleet in originele staat hersteld moet worden. Zo kreeg het daglicht, hoog in het trappenhuis, geen traditioneel glas-in-lood maar een eigentijdse interpretatie met een kunstwerk van Wouter Deruytter, Tour du Monde, met foto’s van acht ‘werelddandy’s’. Functioneel licht is afkomstig van ‘peertjes’. ‘Nee, geen inbouwspots! Ik heb een hekel aan inbouwspots. Die wekken de indruk dat een plafond nieuw, nep en van bordkarton is. Ik zeg altijd ‘doe maar Edisons’ en dan bedoel ik van die peertjes.’


Het warme kloppende hart

Ook de gezinssamenstelling - twee ouders, vier kinderen - beïnvloedde de inrichting. ‘Dit huis moest aangepast worden aan hun hedendaagse manier van leven. De kinderen komen thuis en willen hun boekentas ergens neergooien en huiswerk kunnen maken met mama. Die levensstijl vertaalt zich in oplossingen als een lift, want anders loop je met vier verdiepingen heel wat af. En in het verplaatsen van de keuken naar een hogere etage. Maar het komt ook terug in de kleuren. Vroeger werden in het trappenhuis ontvangsten gegeven, chique en nogal koel. Juist daar koos ik voor rood, met houtwerk in een bronsimitatie. Ik wilde dat dit het warme, kloppende hart zou worden.’ Kleur ligt Voorjans na aan het hart. ‘Het toonbeeld van goede Belgische smaak op dit moment is al dat beige en grijs, maar ik zoek echt wat anders.’ Het wit van de woonkamer komt eigenlijk als een verrassing, voor wie andere interieurs van Voorjans kent. Hij lacht. ‘Ja, maar er gebeurt genoeg hoor, in die ruimte. Het beweegt, het groeit. Ik kies ook bewust voor materialen die kunnen verouderen.’ De plek, Antwerpen, zien wij overal terug in de typische fin de siècle details aan plafonds en wanden, waarvan de schoonheid subtiel benadrukt wordt. ‘Die wanden heb ik sober gehouden, met alleen hier en daar een object’, aldus Voorjans. Hij zegt desgevraagd dat hij zelf heel goed in dit huis zou kunnen wonen. Maar het gaat om de opdrachtgevers.

Wanneer je, zoals hier, carte blanche krijgt en op enig moment de sleutel aan de cliënt overhandigt, voelt die zich daar dan wel thuis? Voorjans blijkt hier een geheel eigen aanpak voor te hebben. ‘Het is natuurlijk een kwestie van veel praten. En van vertrouwen. Dat was er vanaf het begin, zoals blijkt uit het feit dat ik meeging naar de eerste bezichtiging. Maar aan het eind, in de laatste week, mogen zij niet in het huis komen. Dan ga ik alles inrichten, zet alles neer en op de laatste avond – het was een vrijdag – nodig ikze uit in hun eigen huis. We hebben een kok laten komen en vrienden uitgenodigd, die met bloemen en wijn kwamen. Dan zit er in één keer leven in zo’n huis. Die nacht, na het feest, wanneer de bewoners er voor het eerst slapen, lopen zij er dan vanzelf niet meer als vreemden.’

December 2011
Tekst: Simone van Heiningen
Fotografie: Guy Obijn
www.gertvoorjans.com

Zoek uw toplocatie

Direct naar woning

AMSTELVEEN
€ 2.675.000 k.k.
1/6
AMSTERDAM
Prijs op aanvraag
2/6
Bilthoven
€ 3.300.000 k.k.
3/6
Brasschaat
€ 3.700.000 k.k.
4/6
ALMEN
€ 2.985.000 v.o.n.
5/6
BOXTEL
€ 3.950.000 k.k.
6/6

Nu in Residence

NU IN RESIDENCE:
• Schatzoeken op kunstbeurs PAN Amsterdam
• Gespot op intereurbeurzen
• London Design Festival
• Shoppen in interieurstad nummer 1: Londen
• Maison&Objet

Meest bekeken

AMSTELVEEN
€ 3.990.000
1/5
WELL GLD
€ 6.900.000
2/5
VINKEVEEN
€ 7.500.000
3/5

€ 2.600.000
4/5
DE WILGEN
€ 1.450.000
5/5

Nieuw aanbod

Domburgseweg 39
DOMBURG
Prijs op aanvraag
Oosteinde 100
VOORBURG
€ 2.695.000 k.k.
v