Overslaan en ga direct naar de inhoud

Franse Flair


Ruimte is schaars in Parijs en huizen met tuinen zijn er nog schaarser. Maar Marie-France Cohen was geduldig. Tien jaar lang zocht ze naar een speld in een hooiberg en vond uiteindelijk haar ideale huis in een achttiende-eeuws hôtel particulier op steenworp van de Eiffeltoren. Ze kocht het samen met haar man Bernard, met wie ze in 2009 de hippe conceptstore Merci oprichtte. Het echtpaar zat eerder al achter het grote succes van Bonpoint, een bekend Frans kinderkledingmerk met een typisch Parijse stijl. Merci was een letterlijke en figuurlijke manier om ‘bedankt’ te zeggen voor hun rijke en veelzijdige leven. In dit moderne warenhuis in de Marais combineerden ze een uiterste scherpe selectie van mode met woonspullen, verzorgingsproducten, kunst en diverse cafés. Het werd een ‘solidair’ warenhuis bovendien, dat een deel van de opbrengsten doneert aan moeders in achterstandslanden.
 


Van Merci naar Démodé
Merci was vanaf de eerste dag een groot succes, maar het leven is grillig: Bernard overleed een jaar na de opening. Marie-France runde de conceptstore nog enkele jaren, maar verkocht het warenhuis uiteindelijk aan een gelijkgestemde familie. De onvermoeibare Parisiènne richt haar creativiteit sindsdien op een nieuw project, waarin ze haar aandacht weer versmald heeft naar één thema: interieur. In 2018 opende zij een nieuwe conceptstore met de uitdagende naam Démodé (‘uit de mode’) in Rue de Grenelle, vlak bij warenhuis Le Bon Marché. De zeer diverse collectie van deze kleine winkel bestaat uit beddengoed, lampen, kussens, unieke brocante en bijzondere woonaccessoires die in kleine oplages zelf geproduceerd worden. Zoals een servies met details uit de schilderijen van de jonge Franse kunstenaar Gaël Davrinche, van wie Marie-France ook thuis werk heeft hangen.
 


Maison de rêve
Alles waar Marie-France Cohen voor staat, komt samen in het interieur van haar mooie herenhuis in het zevende arrondissement. Een plek waar je je meteen goed voelt. Waar de volumes kloppen. Marie-France: “Dit is mijn droomhuis, zoals ik het altijd voor me zag. Het heeft geen gangen, want ik houd niet van loze ruimtes. En alle vertrekken liggen rondom de tuin, met uitzicht op het groen. Gedurende de dag beweeg ik mee met het zonlicht, van kamer naar kamer… net een zonnebloem!” De ontwerpster lacht met een charme die doet denken aan Audrey Hepburn. Chic en meisjesachtig. “In mijn huis staan weinig spullen van grote waarde, maar voor mij is alles even waardevol. Tekeningen van kleinkinderen hangen naast antieke schilderijen of een foto van Sarah Moon. Mijn enige criterium is dat iets me raakt. Van schoonheid om me heen word ik gelukkig.”
 
Familie en liefde
Interieurs die klakkeloos nieuwe trends volgen, vindt Marie-France kil en kunstmatig. “Je moet durven je persoonlijke stijl te kiezen en een huis hoort in de eerste plaats een thuis te zijn,” zegt de ontwerpster die zelf uit een hecht gezin komt met zeven broers en zussen (onder wie parfummaakster Annick Goutal). “Ik kan me mijn eigen huis niet voorstellen zonder haardvuur en een zachte bank. Een interieur moet authentiek zijn en warmte uitstralen. Het moet een plek zijn waar je wilt samenzijn met de mensen van wie je houdt.” Hoeveel waarde ze hecht aan het creëren van een gastvrij huis bleek toen de alleenstaande Marie-France in 2017 maandenlang een Afghaanse vluchteling in huis nam. Daar kwam zo’n bijzondere vriendschap uit voort, dat haar zoon Benoît Cohen er een mooi boek over schreef: ‘Mohammad, ma mère et moi’ (Mohammad, mijn moeder en ik).



Spelen met sfeer
Ook in haar werk is Marie-France genereus en omringd ze zich het liefst met familie en vrienden. Démodé runt ze samen met haar schoondochter en nog drie jonge vrouwen. Marie-France: “De meeste werkbesprekingen houden we hier bij mij in de salon. We lijken soms net een start-up, ook al ben ik al zeventig, haha.” Zo ruim als haar huis is, zo klein is de nieuwe boetiek van Démodé. De huidige conceptstore zit in een vroeger bistro van slechts 35 m2 groot, maar Marie-France en haar team veranderen de inrichting van de winkel elke twee maanden, om klanten toch zoveel mogelijk inspiratie te bieden. Alles draait daarbij om het creëren verschillende sferen. Hoe hang je kunstwerken bij elkaar? Wat doen verschillende kleuren? Marie-France: “Het gaat om originaliteit en durf, in tegenstelling tot de lege commerciële concepten die je tegenwoordig zo veel ziet. Wat echt mooi is, raakt nooit uit de mode. Op den duur zoeken we een groter winkelpand, maar ik neem daarvoor de tijd. De plek moet precies goed voelen. Net als toen ik tien jaar geleden een eerste voet zette in dit huis.” demode.fr

Dit artikel is gepubliceerd in Residence 2019 no. 1/2

Credits
/ Fotografie: Julie Ansian/Photofoyer
/ Tekst: Nicky Bouwmeester
/ Tekstbewerking: Niek Schoenmakers

Back to top