14 september 2012

De lichte wereld van Vaughan

Michael en Lucy Vaughan staan al vijfentwintig jaar samen aan het hoofd van het lampenbedrijf. Het duo geeft traditionele exemplaren een hedendaage twist. In Londen vertellen ze over hun passie: ‘We maken eigenlijk gewoon wat we zelf mooi vinden’.
Hij studeerde geschiedenis aan Oxford en deed journalistiek werk bij de BBC, maar wist niet echt wat hij wilde doen. Zij werkte als restaurateur keramiek bij het Victoria & Albert Museum. Het was het Londen van begin jaren tachtig, van Margaret Thatcher, van optimisme, een bruisende huizenmarkt, kortom van een toen nog booming Engelse economie. Michael en Lucy Vaughan waren niet alleen jong en verliefd, ze deelden ook een gemeenschappelijke passie en smaak voor antiek. Ze besloten samen een kleine antiekwinkel te openen in Putney. ‘Het was vooral een manier om het vak te leren’, zegt Michael. Nu, ruim een kwart eeuw later, delen de twee nog altijd hun passie voor de decoratieve kunsten en staan ze bovendien aan het hoofd van een bedrijf dat misschien wel de mooiste traditionele lampen met altijd net even een hedendaagse twist ter wereld maakt. En alsof dat nog niet genoeg is, produceert Vaughan daarnaast ook nog voor de aardigheid een bijzondere collectie textiel en meubels. Op een typische relativerende Britse manier vertellen ze hoe ze hier, in hun showroom die glittert en glinstert als de grot van Aladdin, in het Chelsea Design Centre in London zijn beland. Buiten deze showroom en vele verkooppunten rond de wereld, heeft Vaughan ook nog showrooms op prominente locaties in New York en Parijs. Doen wat hun hart hun ingeeft, heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen.


Traditionele lampen met een edge

‘Darling,’ zegt Lucy, ‘herinner je nog die Deense man, altijd van top tot teen in het leer gehuld, in die winkel tegenover ons in Putney?’ Beiden genieten zichtbaar bij het ophalen van herinneringen uit hun begintijd. ‘Die Deen’; zo verklaart
Michael, ‘importeerde design uit Scandinavië en zorgde zo voor veel aanloop in zijn eigen winkel en ook die van ons’. Met veel van de klanten uit die eerste tijd, werken ze nog altijd. Zoals Cath Kidston, die onder deze naam een belangrijk, typisch Engels interieurmerk opzette. Of Kit Kemp, de decorator achter de kleine maar zeer succesvolle Engelse boetiekhotelketen Firmdale. De verlichting in de Firmdale-hotels is vrijwel altijd afkomstig van Vaughan.

‘We wisten vanaf het begin af aan al vrij goed wat mensen precies zochten’, zegt Michael. ‘We gingen zeker uit van een traditionele smaak, maar pikten net de aantrekkelijke en mooie objecten eruit met net iets van een edge. In de winkel verkochten we de meest prachtige vazen maar het vinden van mooie lampen was lastig, zeker hoog in de markt.’ De oplossing lag al snel voor de hand; Lucy en Michael Vaughan gingen dan maar zelf produceren wat ze niet konden vinden. Ze lieten zich daarbij inspireren door traditionele, historische ontwerpen, vervolgens moesten ze op zoek gaan naar producten. Lucy: ‘Het is ongelofelijk hoeveel aspecten bij het maken van een mooie lamp komen kijken. In een lamp kunnen wel vijftig onderdelen verwerkt zijn, die allemaal weer met elkaar samenwerken. En elk onderdeel heeft weer zijn eigen verhaal. Je moet ook de juiste ambachtslieden vinden voor glas, kristal, keramiek, brons, voor de elektriciteit en ga zo maar door. De onderdelen komen dan ook overal vandaan, zij het wel vooral uit Groot-Britannië. We hopen dat ons bestaan als bedrijf andere ambachten weer levend houdt.’


Uitdaging in lampen

Naast het enthousiasme voor het ambacht vinden de twee het ook vooral een leuke uitdaging als iets niet lijkt te kunnen. ‘Neem die ‘Victorian Candlestick’’, zegt Michael. Hij wijst naar een plank achter hem waar een wat Chinese aandoende staaf is voorzien van een lampenkap. ‘Op het eerste oog,’ zegt hij, ‘lijkt dat een vrij simpele tafellamp. Jaren geleden gingen we naar het porseleingebied in Stoke met de vraag of ze zo’n kandelaar in porselein konden maken maar wel hoger dan gebruikelijk was. "Onmogelijk", was het stellige antwoord. "Prima", zeiden we, "we betalen je meer om toch het risico te nemen en om het te proberen".’ De truc bleek uiteindelijk heel simpel om op precies het juiste moment in het proces twee helften samen te voegen.

De opkomst van de halogeenlamp, onder meer door de verscherpte milieuwetgeving, zorgde op zijn beurt voor een opmars van de lampenkap. ‘We houden nu eenmaal van zacht licht,’ zegt Lucy, ‘en dus zijn we veel meer lampenkappen in onze ontwerpen gaan toepassen.’ Ook bijvoorbeeld op plekken waar de lampenkap meestal niet opduikt, zoals in de badkamer. ‘Badkamerverlichting,’ zegt Michael, ‘is vaak vreselijk. We wilden al langer een lamp voor de badkamer hebben met kap maar dat wordt al gauw als onhygiënisch beschouwd. Maar is er altijd wel een manier te vinden dat het wel werkt. We hebben gewoon net zo lang gezocht tot we een materiaal vonden dat geschikt was voor een vochtige ruimte. Vaughan wordt vaak beschouwd als een klassiek bedrijf, maar wat we doen is ook vaak juist cutting edge.’


Geen trends, wel stijl

Inspiratie halen Michael en Lucy eerder uit de mode of uit een kunstexpositie dan door het kijken naar lampen van de concurrent. We zullen ons eerder door een handtas dan door de lamp van een ander laten inspireren, zegt Lucy. En Michael voegt hier aan toe: ‘We kijken ook vooral naar wat er in de wereld gebeurt. Als we heel toevallig kleuren in onze collectie hebben die opeens als ‘trendy’ zijn, is dat echt puur toeval.’ Met trends houden de twee zich sowieso niet erg bezig. ‘We geloven niet in trends,’ zegt Lucy, ‘wel in stijl en in eerlijke producten met een historische context. Eigenlijk maken en verkopen we nog altijd vooral wat we zelf mooi vinden.’ Want hoe succesvol de Vaughans ook zijn, het bedrijf voelt voor hen nog altijd aan als een wat uit de hand gelopen hobby. En juist daarom hebben ze er samen ook zo’n plezier in. Lucy: ‘We beschouwen dit niet als een zakelijke onderneming maar als een passie.’ Besmuikt lachen ze naar elkaar om het er vervolgens geheel over eens te zijn dat ze eigenlijk nooit een coherent plan van aanpak gehad hebben gehad en gewoon doen wat ze leuk vinden. Op dezelfde spontane wijze breidde hun collectie ook uit naar textiel en meubels. ‘Kijk,’ zegt Michael, ‘lampenwinkels zien er over het algemeen afschuwelijk uit. We hadden meubels nodig om een lamp leuk op neer te kunnen zetten. We houden bovendien erg van kleur, dus begonnen we eerst met geborduurde kussens uit China. En omdat we kleur ook op de achtergrond in de winkel wilden begonnen we met gordijnen.’ Lucy vervolgt: ‘De overeenkomst is dat we altijd kiezen voor natuurlijke materialen, of het nu gaat om keramiek en kristal of linnen gordijnen. Maar we zijn in de eerste plaats een lampen-bedrijf, de gordijnen zijn een leuke uitbreiding. Op het moment zijn we overigens in de greep van patchwork, van een hutspot aan kleuren. We willen dat kleuren een vooral zekere ‘zing’ hebben.’

Over het geheim van hun succes zijn de twee, zoals over vrijwel alles, het ook roerend eens. Michael: 'je moet een standpunt durven innemen, je nek uitsteken, duidelijk zijn in waar je voor staat. En natuurlijk ook het geluk
hebben dat mensen willen kopen wat je maakt.’ Geluk lijkt iets waar het de twee in elk geval niet aan ontbreekt. Vrolijk lachend verlaten ze hun gezellige showroom om ook als ouderlijk echtpaar harmonieus thuis eens te kijken of hun dochter wel hard genoeg voor haar examens aan het studeren is.



Januari 2012
Tekst: Lilian Polderman
Fotografie: Ester Gebuis
www.vaughandesigns.com via www.wva.nl

Zoek uw toplocatie

Direct naar woning

WASSENAAR
€ 2.975.000 k.k.
1/6
REEUWIJK
€ 3.950.000 k.k.
2/6
Brasschaat
€ 3.350.000 k.k.
3/6
AMSTELVEEN
€ 3.395.000 k.k.
4/6
NAARDEN
Prijs op aanvraag
5/6
AMSTERDAM
€ 2.795.000 k.k.
6/6

Nu in Residence

IN RESIDENCE #9

  • KUNST
  • Franse flair in staal
  • Thuis bij Lita Cabellut
  • Kunstnerds op Mallorca
  • Haute couture interieur
  • Kunsteiland Naoshima
  • 3 dubbele Art Stories

Meest bekeken

ZEIST
€ 539.000
1/5
MIDDELBURG
€ 575.000
2/5
LOENEN AAN DE VECHT
€ 1.785.000
3/5
SCHOONHOVEN
€ 1.275.000
4/5
NIEUWERBRUG AAN DEN RIJN
€ 1.350.000
5/5

Nieuw aanbod