25 januari 2017

‘Ik denk dat Leolux de wereld gaat veroveren’

3 vragen aan Edward van Vliet op IMM Cologne

3 vragen aan Edward van Vliet op IMM Cologne
We deelden het nieuws al enkele weken geleden: Leolux en Edward van Vliet gaan een bijzondere samenwerking aan. Als strategic creative director zet Van Vliet een nieuwe koers uit voor het Nederlandse merk waarmee het – als alles volgens plan gaat - in de toekomst een internationaal gevierd merk wordt.

Edward van Vliet en Leolux, misschien niet de meest voor de hand liggende combinatie. Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?
'Leolux benaderde mij voor een gewone samenwerking. Ik was ook wel wat verrast, want hoewel ik het merk al sinds mijn studietijd ken en onder de indruk was van hun productiefaciliteiten, zag ik niet direct een match. Ik wilde niet gewoon een product voor ze ontwerpen in de toenmalige situatie en toen ik aangaf dat ik wel breder wilde denken reageerden ze heel enthousiast. Eigenlijk wilden ze me dat vragen maar durfden ze niet eens zo ver te gaan. Er is vanuit Leolux een hele sterke wil om een nieuwe koers te varen. Ze staan open om te vernieuwen en zich te gaan profileren op een internationaal platform. En dat zie ik als een hele grote uitdaging. Binnen de productiemogelijkheden die Leolux al heeft kunnen we samen heel veel bereiken.'



Wat gaan we concreet zien van jouw invloed?
'Het is voor mij heel erg belangrijk dat er een context is en consistentie binnen een merk. Tot nu toe waren er veel eenlingen binnen Leolux en we moeten er een duidelijk, samenhangend merk van maken dat richting durft te kiezen. Om dit te bereiken heb ik kaders ontwikkeld waarbinnen we opereren in de vorm van werelden. Het klinkt ingewikkeld, maar door deze werelden over het merk heen te leggen ontstaan breng ik de eenlingen binnen het merk bij elkaar. De producten die ik nu heb toegevoegd en die gelanceerd zijn op IMM hebben allemaal het doel om een brug te slaan tussen de producten. Kussens, plaids, kleden, poefs. Leolux is groot geworden met leer, maar dat is soms best kil. Ik ben de interactie aan gegaan met andere materialen, textiel, velours. Die combinatie met leer werkt heel goed, daar wordt het wat zachter en tactieler van. Je ziet vanaf nu bij Leolux dus niet een bank of een stoel, maar een wereld, vele verschillende werelden eigenlijk waarbinnen de producten van Leolux een thuis vinden. Ze versterken elkaar waardoor zo’n bank of stoel beter tot zijn recht komt.'



Hoe ziet de toekomst eruit?
'Een samenwerking als deze moet je op zijn minst voor vijf jaar aangaan in mijn ogen, anders heeft het geen zin. Over vijf jaar zou wil ik het nieuwe Leolux zien, dat zij in lijn staan met de grote merken van deze aardbol, met de Italianen zoals Flexform, Cassina. We hebben nu in heel korte tijd grote stappen gezet, als dat zo continueert dan denk ik dat Leolux de wereld gaat veroveren.'


De invloed van Edward van Vliet was tijdens IMM Keulen 2017 duidelijk zichtbaar bij Leolux:





Lees verder:

Designer takeover: Vincent Van Duysen voor Molteni&C
Claire & Roderick Vos nieuwe art directors Pode
De Residence Awards voor IMM Cologne 2017


Zoek uw toplocatie

Direct naar woning

AMSTERDAM
€ 3.400.000 k.k.
1/6
REEUWIJK
€ 2.950.000 k.k.
2/6
ROCKANJE
Prijs op aanvraag
3/6
BERGEN NH
€ 2.650.000 k.k.
4/6
WASSENAAR
Prijs op aanvraag
5/6
OOSTKAPELLE
Prijs op aanvraag
6/6

Nu in Residence

IN RESIDENCE #9 Salon
  • 5 interieurs van NEDERLANDSE designers
  • MASTERCLASS styling
  • HOTSPOTS in de hoofdstad
  • Art nouveau en fotografie

Meest bekeken

HEEG
€ 500.000
1/5
LEENS
€ 650.000
2/5
DOKKUM
€ 795.000
3/5
BAARN
€ 895.000
4/5
BEEK-UBBERGEN
€ 2.200.000
5/5

Nieuw aanbod

Rijksstraatweg 117
BEEK-UBBERGEN
€ 2.200.000 k.k.
Sternlaan 31
KAMPERLAND
€ 1.595.000 k.k.
Zwaanweg 12
KOUDEKERKE
Prijs op aanvraag