09 juli 2019

Designer van het jaar: Laura Gonzalez

‘Een huis verdient een ziel’

Interior Designer Laura Gonzalez
Elk jaar roept de Parijse meubelbeurs Maison&Object een designer van het jaar uit. Deze editie valt de eer aan Laura Gonzalez, een architecte en ontwerper met een indrukwekkende staat van dienst. Zo tekende ze voor de Cartier winkels in Parijs, Stockholm en Zurich en rondde ze recent het interieur af van het prestigieuze restaurant Lapérouse. Haar mantra is “nooit iets twee keer doen” en dus blijft ze ons steeds verrassen. Alvast een nieuwtje: Gonzales lanceert ook haar eigen meubellijn!



Residence publiceerde eerder een uitgebreid artikel over Laura Gonzalez en haar ontwerpstijlen.


Ze is het prototype Parisienne: ‘Ik ben altijd te laat, ik houd enorm van mode en nog meer van koken. De hele dag volgt mijn kleine Franse buldog Hibou mij op de voet, waar ik ook naartoe ga.’ Het liefst dwaalt Laura Gonzalez – dertig jaar geleden geboren in Cannes – eindeloos door de straten van Parijs, op zoek naar bijzondere restaurants, winkels, hotels en exposities. In haar schaarse vrije tijd, vooral ’s nachts, verslindt ze alle kunst-, mode- en interieurtijdschriften die ze kan bemachtigen en surft ze over het internet, op zoek naar inspiratie op blogs, Pinterest, Instagram en designsites.


Laura Gonzalez is op en top Française, hoewel haar exotische achternaam en haar donkere wenkbrauwen anders doen vermoeden. Ze is even eclectisch als de interieurs die ze ontwerpt en haar ster is snel rijzende. Nog niet eens afgestudeerd aan Malaquais, l’école nationale supérieure d’architecture in Parijs, begon ze in 2008 haar eigen bedrijf met de internationaal klinkende naam Pravda Arkitect. Slechts vierentwintig lentes oud en helemaal klaar voor de echte wereld. ‘Ik deinsde er niet voor terug. Ik heb geen last van onzekerheid, in tegendeel. Maar uiteraard moest ik mijn plekje wel bevechten, helemaal omdat ik een jonge vrouw ben.’

Workaholic

De inrichting van beroemde Parijse nachtclubs als Le Bus Palladium en restaurant Le Schmuck gaven haar een vliegende start. Sindsdien heeft ze geen moment stilgezeten. Gonzalez doet er luchtig over: ‘Ik ben nu eenmaal een regelrechte workaholic. Ik houd van mijn werk. Omdat ik mijzelf constant tot het uiterste drijf en nooit tevreden ben over mijn werk, voelt het alsof ik nog maar aan het begin van mijn carrière sta. Gelukkig zit mijn man niet in het vak, want dan zou ik nooit stoppen met werken. Hij is modestylist, daarom kunnen we wel heerlijk praten over trends en kleuren. Met zowel je kleding als je interieur kun je laten zien wie je bent. Beide werelden komen steeds meer samen, dat vind ik interessant om te zien. Daarop heeft internet veel invloed. Een paar jaar geleden had niemand nog gehoord van Pinterest, nu maakt iedereen moodboards met de mooiste plaatjes. Als je niet oppast, word je tegenwoordig overweldigd door alle beelden die je de hele dag tot je kunt nemen. Het is zaak om dicht bij je eigen smaak en stijl te blijven. Ik werk heel intuïtief. Ik mix alles wat ik mooi vind, van klassiek tot modern. Daardoor blijf ik dicht mij mezelf. Het feit dat ik Frans ben, speelt daarin een rol. Frankrijk heeft een rijke historie, daaruit put ik graag. Maar bijvoorbeeld ook in Scandinavië en Marokko vind ik veel inspiratie.’

Lees meer over verschillende interieurstijlen


Carte blanche

Haar stijl is moeilijk te omschrijven, maar als ze er dan toch een stempel op moet drukken noemt ze het ‘klassiek met een twist’. ‘Ik kies altijd voor authentieke materialen en echtheid. Mijn werk is herkenbaar, maar elk resultaat is altijd weer anders.’
Het liefst werkt ze aan openbare projecten, zoals clubs, restaurants en hotels. ‘Het inrichten van een huis voor een particulier komt vooral neer op goed luisteren en vervolgens zó werken, dat de bewoner zich er meteen thuis voelt. Ik vind het een groot compliment als de opdrachtgevers meteen de eerste nacht heerlijk kunnen slapen in hun nieuwe interieur.

Een publieke ruimte inrichten is veel technischer en je hebt te maken met de mening van talloze gebruikers. Het is mooi om te zien hoe zij mijn werk beleven. Soms laat ik het aanvoelen alsof het er altijd al is geweest, soms laat ik het publiek juist iets ervaren wat ze nog nooit hebben gezien. Ik ben selectief in mijn opdrachtgevers: ik werk alleen voor mensen die mij vertrouwen en die zich openstellen voor mijn ideeën. Dat geeft mij de mogelijkheid om me helemaal te laten gaan in mijn werk. Het is immers een creatief proces. Vaak krijg ik carte blanche. Dat heb ik het liefst. Ik probeer met elk interieur een verhaal te vertellen. Dat speelt zich eerst af in mijn hoofd. Bijvoorbeeld een mix van Pride & Prejudice, een gekke familie en de sfeer van een wintertuin. Vervolgens voel ik de ruimte en maak ik er een geheel van.’


Vijftig soorten textiel

Ook de omgeving speelt een rol bij haar keuzes. ‘In Parijs heeft elk arrondissement een eigen stijl. Het tiende is ruig en ruw, het achtste juist glam chic. Het plaatje zou niet kloppen als ik daar geen rekening mee houd. Regine, de oudste nachtclub van Parijs, kreeg een exotische stijl die past bij de voormalige eigenaresse, een koningin van de nacht met oranje haar. Die kleur komt terug in het interieur, in combinatie met gewaagde zebraprints en de sfeer van Saint Tropez.

Voor de inrichting van restaurant Le Schmuck, gevestigd in een achttiende-eeuws pand, mixte ik barok en ouderwetse charme met exotische invloeden en kleurrijke patchworks. Het mixen van stijlen, materialen, texturen en prints past bij mij. Ik vertel het liefst een verhaal met een bepaalde sfeer.’ De typische Laura Gonzalez-stijl is altijd duidelijk herkenbaar. Moeiteloos combineert ze tien verschillende behangsoorten met elkaar op één muur, terwijl ze op de vloer vijftien soorten kleden legt en meubels uit verschillende tijdsperiodes bij elkaar zet. ‘In nachtclub La Belle Epoque combineerde ik vijftig verschillende soorten textiel, waaronder heel veel stoffen van Pierre Frey, zonder dat het te druk werd.’

Kijk binnen in een huis met eclectische stijl.


Evolutie

Helemaal vanzelfsprekend was het niet dat Laura Gonzalez interior designer werd: ‘Toen ik mijn moeder vertelde dat ik architect wilde worden, was ze zeer verbaasd, want ik kom niet uit een artistieke familie. Mijn moeder werkt in een kledingwinkel en mijn vader is zakenman. Wel hebben mijn ouders mij vaak meegenomen naar vlooienmarkten, veilingen en musea. Ik ben enig kind en dan word je snel volwassen. Op de opleiding was ik de jongste van mijn jaar, maar de studie ging mij gemakkelijk af. De kennis van ruimte, constructie en techniek die ik heb opgedaan tijdens mijn opleiding als architect komt enorm van pas bij mijn werk.

Het liefst omring ik mij met andere architecten. Hun kritiek en complimenten raken mij het meest. Verder werk ik graag samen met mensen van mijn eigen generatie. Mijn team is bewust klein, want ik wil grip houden op mijn projecten en ik wil alles zelf hebben gezien. Bovendien is mijn stijl zó persoonlijk, dat het moeilijk is om het anderen te leren. Ik voel me soms bijna schizofreen, doordat de projecten zo enorm uiteenlopend zijn. Ik ben bezig met dertien verschillende projecten in Frankrijk, van een viersterrenhotel tot een kledingwinkel.


Mijn droom is het ontwerpen van een eigen meubelcollectie en projecten in het buitenland te kunnen doen. Ik houd mijn ogen constant open voor nieuwe beelden, technieken en invloeden uit verschillende culturen. Alleen dan kan ik steeds verder ontwikkelen en nieuwe grenzen overschrijden. Evolutie is goed, zolang het resultaat oprecht is. Ik haat “fake”. Het belangrijkste is dat een plek een ziel heeft.’

Wie is Laura Gonzalez?

Laura Gonzalez werkt en woont in Parijs. Met een groot hart voor kunst, mode, fotografie en interieur, kiest ze na haar middelbare school voor een studie Kunst & Architectuur. Nadat ze een vriend helpt met het interieur van een conceptstore, neemt haar carrière een vlucht. Ze start in 2008 haar eigen bureau Pravda Arkitect. Al in haar eerste jaar ontwerpt ze maar liefst 35 interieurs, inclusief de wereldberoemde club en het poppodium Le Bus Palladium, die ze daarmee opnieuw op de kaart weet te zetten van het Parijse nachtleven. Samen met haar man heeft Laura Gonzalez een zoontje.

Bekijk meer artikelen over interior designers:
Joyce Urbanus en Dax Roll
Ruud van Oosterhout
Marcel Wanders
Rachel van der Brug

Fotografie: Claude Weber, Veronique Mati, Émilie Erbin
Tekst: Suzanne Dijkstra

Zoek uw toplocatie

Direct naar woning

VINKEVEEN
€ 3.250.000 k.k.
1/6
DIRKSLAND
Prijs op aanvraag
2/6
SCHILDWOLDE
Prijs op aanvraag
3/6
AMSTELVEEN
€ 3.395.000 k.k.
4/6
LEUR
€ 3.600.000 k.k.
5/6
OLDENZAAL
Prijs op aanvraag
6/6

Nu in Residence

IN RESIDENCE #11
  • Home-couture
  • Amsterdams penthouse
  • Thuis bij Missoni & Dsquared
  • Matthew Williamson
  • Fashion hotels
  • Juwelendossier
  • PAN-special
  • Power kunstvrouwen

Meest bekeken

AMSTERDAM
€ 3.580.000
1/5
AMSTERDAM
€ 1.250.000
2/5
ROOSTEREN
€ 5.900.000
3/5
AMSTERDAM
€ 840.000
4/5
AMSTERDAM
€ 2.830.000
5/5

Nieuw aanbod

Oosterdokskade 69
AMSTERDAM
€ 840.000 k.k.
Koninginneweg 146-A
AMSTERDAM
€ 2.830.000 k.k.
Keizersgracht 714
AMSTERDAM
€ 1.250.000 k.k.