29 november 2019

Residence op PAN

UITGELICHT Deelnemers PAN Amsterdam

Tien keer per jaar brengt Residence het mooiste op het gebied van interieur, design en kunst samen in een inspirerend tijdschrift. Niet voor niets zijn we alweer voor de zevende keer mediapartner van PAN Amsterdam. Speciaal voor onze lezers hieronder een aantal van onze favoriete PAN-deelnemers.


Lennart Booij Fine Art and Rare Items
Als Lennart Booij van Dr. Lennart Booij Fine Art and Rare Items vertelt over het topstuk dat hij meeneemt naar PAN, gaat dat in de hoogste versnelling. Het betreft een bijzondere uitvoering van het iconische stoelontwerp LCW (Lounge Chair Wood) van Ray en Charles Eames. ‘Zij experimenteerden al in de Tweede Wereldoorlog met het buigen van hout. Dit deden ze door laagjes hout op elkaar te leggen en die dan met lijm te persen. Dit product – we noemen dat plywood - wisten ze zo te verfijnen dat ze erin slaagden om een driedimensionale vorm te bereiken. In 1945 ontstond zo het prototype van de LCW.’
Een LCW komt wel vaker op de markt, maar de stoel van Booij is een zeldzame uitvoering, geproduceerd door de Evans Company. Deze producent heeft alleen de eerste twee jaar de stoelen gemaakt, daarna ging de licentie naar Herman Miller. ‘De stoel is in mooie staat en komt uit een Belgisch kantoorgebouw met een Amerikaanse connectie.’
Het verhaal achter elk kunstwerk is voor Booij ‘doorslaggevend’. ‘Een object moet natuurlijk mooi zijn, een esthetische aantrekkingskracht hebben en tactiel zijn, maar dit is zo veel meer. Dit is een sculptuur in de meubelkunst, een verhaal van innovatie en vernieuwing, maar ook het verhaal van de liefde tussen twee mensen die vernieuwende en interessante ontwerpen heeft opgeleverd. Ray en Charles Eames waren aan elkaar gewaagd. Zij was de speelse geest die altijd de volgende vraag stelde, hij de ingenieur. Ze daagden elkaar constant uit om grenzen op te zoeken.’
Op de PAN op stand 86 toont Booij ook een aantal markante werken van Picasso, waaronder een zeldzame aquatint van moeder en kind uit 1929, Lalique glas en Nederlandse Zero kunst.

Lennart Booij Fine Art and Rare Items
Prinsengracht 1
1015 DK Amsterdam
www.booij-arts.com
Standnummer 86


Eigenmann Juwelen
Speciaal voor mensen die hun eigenzinnige, stoere sieraden nog niet kennen, heeft Eigenmann Juwelen uit Den Haag aantrekkelijk nieuws. Annemarie Eigenmann: ‘Wij zijn dit jaar begonnen met een genummerde oplage van enkele van onze klassieke successtukken. Een voorbeeld hiervan is de maxispetter-ringencombinatie. Deze bestaat uit een ring met in het centrum een briljant geslepen diamant en diamant entourage die vaak gecombineerd wordt met een ring met parels of andere edele materialen zoals ebbenhout. De maxispetter-ring knettert maximaal, door de maximale weerkaatsing van het licht in de briljant geslepen diamant, die ook nog eens extra knettert door het diamanten entourage dat hieromheen schittert. Deze ring, uitgevoerd in achttien karaats goud, hebben we nu in meerdere diamantformaten. Door deze te combineren met minder kostbare, maar zeker niet minder mooie keshi parels zijn ze toegankelijker geworden.’ Het creatieve brein van de designstudio, Puck Eigenmann, heeft een herkenbare stijl, zegt Annemarie. ‘Wij hanteren de klassieke vormentaal, maar wel strakker, minimalistischer en met grote nadruk op de schoonheid van het materiaal zelf.’ Ze lacht: ‘We houden niet van tierlantijntjes.’
Eigenmann noemt het contact met de klanten ‘extreem belangrijk’. ‘Sommige klanten zijn zelfs vrienden geworden. Dat is natuurlijk niet zo gek. Het aanschaffen van een juweel is heel persoonlijk en intiem. De gelegenheid waarvoor je een juweel aanschaft is vaak emotioneel. Dat kan een huwelijk zijn, een geboorte, het vieren van een vriendschap. Al die persoonlijke verhalen vormen de basis om samen met de klant iets moois te ontwikkelen.’
Een ander opmerkelijk sieraad dat Eigenmann Juwelen op de PAN laat zien is een geelgouden ring met een opvallende cabochon geslepen bloedkoraal. ‘Het is heel bijzonder om zo’n grote gave bloedkoraal te vinden. En dat is ons gelukt!’

Eigenmann Juwelen
Plaats 5
2513 AD Den Haag
www.eigenmann.nl
Standnummer 148


Guus Röell Fine Arts & Antiques
Het begon met zijn liefde voor zeezeilen. Nadat Guus Röell zijn eigen zeilboot had gebouwd en de zeeën bevoer, raakte hij onder de indruk van mensen uit de zestiende eeuw die zonder kaart of navigatie op pad gingen. ‘De wereld ontdekken zonder dat je weet waar je terechtkomt. Dat vind ik een fascinerende gedachte.’
Die fascinatie bracht hem verder in de wereld van de antieke kunst. Röell is opgegroeid met kunst. Zijn moeder en haar familie waren verzamelaars en Guus Röell zelf gespecialiseerde zich in kunst uit het Nederlandse koloniale verleden. Hij beperkt zich niet tot het verre oosten, zijn blik gaat verder. ‘Ik zoek ook koloniale kunst in Suriname, Kaapstad en het voormalige Nieuw-Amsterdam. Wel is het zo dat het meeste uit Indonesië, Sri Lanka en Japan komt. Het gaat om objecten vanaf de age of discovering, de periode dat de Nederlanders, Portugezen en Engelsen de wereld gingen ontdekken, tot het begin van de negentiende eeuw.’ Met een lach: ‘Het omvat eigenlijk de hele wereld.’
Een van de topstukken die Röell meeneemt naar de PAN is een Japans lakschild van buffelleer, gedecoreerd met zilver en goud, uit circa 1690. ‘Het sierschild is bijzonder, omdat het Nederlandse wapen van Balthasar Sweers erop staat.’
Het stuk is zeer zeldzaam en van museaal niveau en zou mooi passen in de collectie van bijvoorbeeld het Maritiem Museum, vindt Röell. ‘Al heb ik ook een particuliere klant die er voor zou kunnen vallen als hij het ziet.’
Hoewel Roëll veel reist, zijn de meeste objecten in Europa te vinden. ‘Ze werden weliswaar gemaakt door Oosterse ambachtslieden, maar omdat ze bestemd waren voor de export, voor de Europese markt, zijn veel objecten in het Westen terechtgekomen.’
De kunsthandel van Röell is gevestigd in zijn woonplaats Maastricht. ‘Mijn klantenkring zit grotendeels buiten Nederland, maar de Nederlandse klanten wonen in de buurt van Amsterdam. Daarom heb ik samen met Dickie Zebregs begin oktober een winkel geopend op de hoek Keizersgracht-Nieuwe Spiegelstraat in Amsterdam.’

Guus Roëll Fine Art & Antiques
Tongersestraat 2
6211 LN Maastricht
www.guusroell.com
Standnummer 4


MPV Galerie
Zijn allereerste interview gaf hij 29 jaar geleden, bij de opening van zijn galerie. Op de vraag waarom hij een galerie was begonnen, antwoordde Mark Peet Visser destijds: ‘Vijftig procent uit liefde voor de kunst, vijftig procent omdat ik een eigen bedrijf wil hebben.’
Die liefde voor de kunst spat er na al die jaren nog steeds van af. ‘Het lijkt wel of we steeds fanatieker worden’, lacht Visser. Vorig jaar stond hij voor het eerst op PAN. Dat is goed bevallen. ‘Het is een mooie, gerenommeerde beurs met een groot bezoekersaantal. Door de variatie is het een leuke plek voor een kunstliefhebber omdat je veel verschillende werken van hoogwaardige kwaliteit kunt zien.’
Zijn eigen stal is ook enorm gevarieerd. Hoe kiest Visser zijn kunstenaars? Zonder aarzelen: ‘Eigen emotie, eigen gevoel. Ik ben opgegroeid met de zeventiende eeuw, mijn ouders hebben altijd internationaal gehandeld met grote meesters. Maar voor zichzelf verzamelden ze contemporary en daar floepte van alles tussendoor. Het is me dus met de paplepel ingegoten. Daarnaast heb ik het geluk – misschien wel door mijn dyslexie - dat ik een heel goed kijkvermogen heb. Ik kan snel kiezen. Als ik in een atelier ben waar twintig schilderijen staan en ik moet er twee kiezen, dan duurt dat zes, zeven seconden. Ik kijk en weet: ja of nee.’
Naar de PAN neemt hij acht kunstenaars mee, waaronder de Chinese Lu Luo. Visser is de enige in Nederland die haar vertegenwoordigt. ‘Haar werk is vernieuwend, haar kleurgebruik sensationeel. Ze werkt met zijde en geknoopt rijstpapier. Ze heeft tien jaar niet gewerkt omdat ze voor haar kinderen heeft gezorgd, dit wordt de eerste keer dat ze weer naar buiten treedt. En het is meteen weer waanzinnig!’
Een nieuwkomer bij MPV Gallery is Willi Siber. ‘Dat werk is heel verrassend. Alsof je een snoepwinkel binnenstapt, zo lekker ziet het eruit.’
Op de PAN hangt Visser de werken op museale wijze op. ‘De stukken hebben individueel zoveel te vertellen, dus we gaan niet proppen. Natuurlijk wil ik veel laten zien, maar ik hang het liever mooi op.´ Wat hij bijna dertig jaar geleden al zei: ‘Ik ben vooral liefhebber.’

MPV Gallery
Bastion Vught 35
5211 CZ Den Bosch
www.mpvgallery.com
Standnummer 84


Rondom 1920
Jeroen van Ruiten van Rondom1920 kan met hart en ziel genieten van een mooi zilveren voorwerp. Hij is gespecialiseerd in art nouveau en art deco zilver. ‘Zilver was schaars en werd door ambachtslieden altijd met veel respect behandeld. In de zeventiende en achttiende eeuw was het arbeidsloon laag, dus er kon veel tijd worden besteed aan het mooi maken van de voorwerpen. Het was geen wegwerpartikel, je maakte het voor lange duur en zo mooi mogelijk. Die ambachtslieden waren echte vakmensen die hun vak verstonden. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met het polijsten van een soeplepel van driehonderd jaar en die is nog steeds prachtig!’
Een van de topstukken die Van Ruiten meeneemt naar PAN is het theeservies Torpedo, in 1919 ontworpen door Hendrik van den Eynde en uitgevoerd door Zilverfabriek Van Kempen uit Voorschoten. ‘Het is bijzonder zeldzaam. Ik denk dat er hooguit vijf van zijn gemaakt, zelf ken ik er drie. Je ziet dat Van den Eijnde - die eigenlijk beeldhouwer was, hij maakte onder meer de beelden op het Scheepvaartmuseum en de Bijenkorf - de vrije hand kreeg om iets aparts te ontwerpen. Het is heel modern vormgegeven. Het zou me niets verbazen als een museum in Nederland het koopt. Dit is zo mooi, echt een museaal stuk.’
Ondanks de industrialisatie werden er in de twintigste eeuw nog steeds zilveren voorwerpen met de hand gemaakt. ‘Die unieke stukken vind ik het interessants. Ik neem bijvoorbeeld een vaas mee uit 1919, die met de hand is gedreven. Je ziet dat er tijd en liefde in zit.’
Wie Van Ruiten een beetje kent, weet dat hij vindt dat je zilver daadwerkelijk moet gebruiken en niet alleen maar in een vitrinekast moet zetten. ‘Ik neem een paar mooie kandelaars mee naar de PAN. Ik zeg altijd tegen klanten: ‘Zet er een paar kaarsen in!’ En een karaf rode wijn staat prachtig in een zilveren flessenbak. Waarschijnlijk neem ik ook een suikerstrooier mee. Hoe leuk is het om aan het einde van het jaar de oliebollen te bestrooien met deze zilveren strooier?’

Rondom1920
Oude Molstraat 30
2513 BB Den Haag
www.rondom1920.nl
Standnummer 150

Zilver was schaars en werd door ambachtslieden altijd met veel respect behandeld. In de zeventiende en achttiende eeuw was het arbeidsloon laag, dus er kon veel tijd worden besteed aan het mooi maken van de voorwerpen. Het was geen wegwerpartikel, je maakte het voor lange duur en zo mooi mogelijk. Die ambachtslieden waren echte vakmensen die hun vak verstonden. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met het polijsten van een soeplepel van driehonderd jaar en die is nog steeds prachtig!’


Kunsthandel P. De Boer
Ze staan graag op de PAN, zegt Niels de Boer van Kunsthandel P. De Boer. ‘Het is voor ons niet alleen een thuiswedstrijd waar we onze Nederlandse klanten ontmoeten, de beurs is ook belangrijk voor onze zichtbaarheid. Ik hoor vaak van mensen die hier voor het eerst komen, dat ze helemaal niet wisten dat je nog zeventiende-eeuwse Hollandse en Vlaamse meesters kunt kopen. Dat is natuurlijk jammer.’
Het afgelopen jaar heeft de Amsterdamse kunsthandel iets minder aangekocht dan voorgaande jaren. De Boer: ‘Er zijn nog steeds goede oude meesters te koop hoor, maar het aanbod is wel wat minder. En voor alles wat écht goed is, de absolute topkwaliteit, betaal je meer dan de hoofdprijs.’
Zoals elk jaar toont De Boer op de PAN een flink aantal marinestukken uit de zeventiende eeuw. Wat ze dit jaar ook laten zien – en dat is relatief nieuw voor het familiebedrijf dat in 1922 is opgericht - zijn schilderijen van Abraham Teerlink en Louis Dubourcq, Nederlandse kunstenaars die in de negentiende eeuw in Italië hebben gewerkt. ‘Het gaat om een gezicht op Florence en twee typische Italiaanse landschappen met dat prachtige Italiaanse licht.’
De Boer heeft hoge verwachtingen van zijn uitstapje naar de negentiende eeuw. ‘Het is wat later dan wat we normaal doen en het is misschien ook een wat internationale smaak, maar ik kijk er echt naar uit. Het wordt spannend. Ik ben van mening dat ik liever wat verder om me heen kijk dan dat ik in de zeventiende eeuw blijf hangen. Het gaat mij puur om de kwaliteit.’
En verder hoopt De Boer dat hij nog een groot winterlandschap kan meenemen. De onderhandelingen daarover zijn as we speak gaande. ‘Het schilderij is nog nooit op de markt geweest. Het zit al tweehonderd jaar in dezelfde familie, dus dat is heel interessant.’

Kunsthandel P. de Boer
Herengracht 512
1017 CC Amsterdam
www.kunsthandelpdeboer.com
Standnummer 121


Bodes en Bode Juweliers
In 1950 slaan twee zwagers de handen ineen: op de Denneweg in Den Haag openen zij Bodes & Bode Juweliers. Specialiteit van de zaak: art nouveau en art deco juwelen. Tegenwoordig staan de vier kleinkinderen van Bode aan het roer. Behalve de winkel in Den Haag is er sinds zeven jaar ook een vestiging in de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam.
Zo’n vijftien jaar geleden is de ommezwaai ingezet van antiek naar modern, vertelt Suus Bode, die samen met haar broer Dolph en zussen Pieteke en Julian de winkels runt. ‘We zijn allemaal heel verschillend, waardoor we elkaar goed aanvullen.’
Van jongs af aan waren de kinderen Bode omringd door juwelen. Pieteke: ‘Als mijn vader terugkwam van zijn reizen – hij deed vooral zaken in het buitenland – nam hij altijd mooie juwelen mee. Hij nam ons ook vaak mee naar musea, naar tentoonstellingen. Daardoor is onze smaak ontwikkeld. Zelf gaan we ook vaak op inkoopreis. Zo stellen we een collectie samen die wij uniek vinden. Het is een combinatie van eigen ontwerpen, maar ook met mooie vintage stukken die wij heel cool vinden. Ze zijn draagbaar en passen perfect bij de moderne vrouw. Wij houden van heel uitgesproken juwelen. Wel draagbaar, maar niet klein en petieterig. Het moet wel lekker opvallen.’
Op de PAN laat Bodes & Bode ook juwelen zien die normaal gesproken in de kluis liggen, zoals een bijzondere geelgouden ring van Dior en een zware armband van Louis Vuitton. Pieteke lacht: ‘Die armband zit in een heel mooi origineel etui, dat is alleen al een hebbedingetje.’
Ook de sieraden die gemaakt zijn door haar vader krijgen een mooi plekje op de PAN. ‘Mijn vader is gek op mooie en zeldzame kleurstenen, vooral het slijpsel van de stenen speelt een belangrijke rol in onze juwelen. Deze kleurstenen worden door ons in eigen atelier verwerkt in ringen en oorhangers, ontworpen door mijn vader. Hij werkt tegenwoordig op de achtergrond, maar is nog heel actief. Hij weet zoveel over stenen. Als hij begint te vertellen, hangt iedereen aan zijn lippen.’

Bodes & Bode The Hague
Denneweg 50A
2514 CH Den Haag

Bodes & Bode Amsterdam
Cornelis Schuytstraat 7hs
1017 JC Amsterdam

www.bodesenbode.com
Standnummer 147


ARTITLEDcontemporary
Bij Hans van Enckevort van ARTITLEDcontemporary draait het om zijn buikgevoel. ‘Dat is het DNA van mijn galerie. Als ik iets zie, moet ik er een soort van kriebels van krijgen. De gedachte is altijd: is dit iets wat ik thuis zou willen hangen? Als dat zo is, dan is het goed.’
Toen hij in 2008 begon met zijn galerie, na jaren in het buitenland voor een andere galerie te hebben gewerkt, koos hij heel bewust voor fotografie. ‘Dat is het medium dat mij het meeste raakt. Ik ben altijd op zoek naar diversiteit in de fotografie Ik werk met heel jonge, beginnende kunstenaars, maar ook met ervaren en internationaal bekende fotografen. Met mijn galerie vertegenwoordig ik de fotokunstenaars exclusief voor Europa. Ik vind dat belangrijk, omdat mijn galerie zo een eigen gezicht krijgt, en omdat de werken van deze kunstenaars slechts een aantal maal per jaar op kunstbeurzen te zien zijn.’
Een van de fotografen uit zijn stal is de Australiër Tom Blachford. ‘Zijn werk presenteer ik eigenlijk op elke beurs. Het is de man van de jaren vijftig villa’s in Palm Springs. Het speciale van zijn fotowerken is dat deze ‘s nachts zijn gefotografeerd onder het licht van de volle maan en zonder enige verdere kunstmatige verlichting.’
Een andere grote naam is die van Jeffrey Milstein, de man die alles van bovenaf vanuit de helikopter fotografeert. Dit jaar toont ARTITLEDcontemporary zijn nieuwste werk van New York.
‘De wanden zijn bij mij zo gevuld’, lacht Van Enckevort. ‘Maar ik ben dus ook altijd op zoek naar sculpturen die me aanspreken. Er zijn twee kunstenaars waar ik graag mee werk: van de Zwitser Carlo Borer toon ik een nieuw, groot beeld, gemaakt van de allerhoogste kwaliteit roestvrij staal die er is. En Jason Sims uit Australië maakt led sculpturen. Hoe en wat is nog even afwachten, die werken zijn nog in de maak.’

ARTITLEDcontemporary
Rogstraat 28
5373 AV Herpen
www.artitled.nl
standnummer 88





Zoek uw toplocatie

Direct naar woning

BUSSUM
€ 2.695.000 k.k.
1/6
ROTTERDAM
€ 2.950.000 k.k.
2/6
KAATSHEUVEL
Prijs op aanvraag
3/6
NOORDWIJKERHOUT
Prijs op aanvraag
4/6
WIJNANDSRADE
Prijs op aanvraag
5/6
Everbeek
Prijs op aanvraag
6/6

Nu in Residence

IN RESIDENCE #12
  • Aan tafel met Residence
  • Chalet in Chamonix
  • Casa Colori
  • Happy Colours
  • Haardendossier
  • Reizen naar Ljubljana
  • Dress your homel
  • Power koppels in de kunst

Meest bekeken

LOENEN AAN DE VECHT
€ 1.995.000
1/5
AMSTERDAM
€ 2.280.000
2/5
OVERASSELT
Prijs op aanvraag
3/5
LOENEN AAN DE VECHT
€ 5.850.000
4/5
MAASTRICHT
€ 1.950.000
5/5

Nieuw aanbod

Blekerij 52
MAASTRICHT
€ 1.950.000 k.k.
Singel 142
AMSTERDAM
€ 2.280.000 k.k.