26 juli 2015

Mea Engelgeer

Rijzende ster

Profiel: Mea Engelgeer
De grafische en kleurrijke textielontwerpen van Mae Engelgeer zijn uit duizenden te herkennen. In Milaan presenteerde ze afgelopen voorjaar haar eerste vloerkleed en nu werkt ze aan meubelstoffen en een keramieklijn.

Het is nu allemaal in een stroomversnelling ­geraakt,’ vertelt Mae Engelgeer (32) enthousiast. ‘Mijn af-studeercollectie Muse uit 2010 en ook de daaropvolgende collectie Fest uit 2011 werden al meteen opgepikt.’ Onder andere door Cok de Rooy van The Frozen Fountain, de toonaangevende designgalerie in Amsterdam. ‘Maar sinds ik twee jaar geleden mijn eigen studio begon, is het pas echt snel gegaan. De eerste winkel die mijn ontwerpen buiten Nederland ­verkocht zat nota bene helemaal in Australië. Toen ik vorig jaar mijn collecties voor het eerst op de meubelbeurs in Milaan presenteerde, merkte ik dat mensen mijn werk kenden. Dat is zo leuk! Ik heb nu ­agenten in Italië, Scandinavië, Australië en sinds kort ook een in New York.’

‘Mijn ontwerpen moeten eigen en ambachtelijk blijven’


In Nederland zien we haar werk bij ­conceptstores als Restored in Amsterdam, maar ook bij gerenommeerde ­designwinkels, zoals Depot in Rotterdam. En bij de filialen van de Bijenkorf, waar ze deze zomer samen met ontwerper Jeroen van Leur een reizende pop-up shop inrichtte, met zijn kledingrekken Woodstock Wardrobe. Samen hebben ze ook een nieuwe roomdivider van hout en stof ontwikkeld, de Dash Divider.

Links: placemats Lil en Lila. Rechts: Mae Engelgeer maakt in bijna al haar ontwerpen gebruik van zachte pastels en grijstinten, gecombineerd met oranje details. Zoals gebreid plaid Nerv

Mode en muziek
In haar Amsterdamse studio, in het oude conservatorium naast het Scheepvaarthuis, stroomt het daglicht volop naar binnen. De hoge ramen bieden uitzicht op het IJ, Arcam, Nemo en het Scheepvaartmuseum. De ontwerper en moeder van de vierjarige Evy Leigh is enorm energiek en gedreven. ‘Na de modeopleiding Montaigne, met textiel als specialisatie, heb ik twee jaar voor een modelabel gewerkt. Maar het kriebelde om iets anders met textiel te doen. Toen heb ik twee jaar Vrije Vormgeving aan het Sandberg Instituut, de masteropleiding van de Rietveld Academie, gestudeerd. Daar heb ik mijn draai gevonden en mijn eigen handschrift ontwikkeld. Ik mocht gebruik maken van een atelier, dat ik deelde met iemand anders. Maar ik wilde graag een studioruimte waar ik ook mensen kon ontvangen. Zo’n anderhalf jaar geleden vond ik deze plek. In dit monumentale pand met glas-in-lood- ramen en betegelde wanden in het centrale trappenhuis zijn allerlei studio’s gevestigd. Er zitten enkele musici, zoals pianist en zanger Ruben Hein, maar bijvoorbeeld ook sieradenontwerper ­Sandra Turina. Ik werk hier samen met minimaal één stagiaire en ­regelmatig ook met oud-stagiaires die inmiddels freelancer zijn. We groeien deze studio eigenlijk alweer uit!’

Links: tafelkleed Flock Rechts: Asymmetrisch wandobject Yeah werd afgelopen april op de meubelbeurs in Milaan gepresenteerd. Engelgeer: ‘Ik wilde spelen met verschillende technieken, hoogteverschillen en subtiel kleurverloop.’

Pastels met oranje
Haar tafelkleden, theedoeken en plaids worden overwegend in kleine oplages in het Textiellab in Tilburg gemaakt. Ze vallen op door sterke grafische patronen en fris kleurgebruik, met gekleurde blokken en veel pastel. In bijna al haar ontwerpen keren neon-oranje details terug. Is Engelgeer zo chauvinistisch? ‘Haha, nee hoor. Het is gewoon een heel fijne kleur die andere kleuren enorm ophaalt. Soms neem ik me voor eens geen oranje te gebruiken, maar uiteindelijk komt het er dan toch weer bij. Zoals de donkeroranje “hanenkam” in het vloerkleed en ­wandobject Yeah, die ik dit voorjaar in samenwerking met Marc Janssen in Milaan lanceerde en die verder bestaan uit overwegend vergrijsde pastels. Beide zijn op de internationale meubelbeurs zeer goed ontvangen. Ik wilde spelen met verschillende technieken, hoogteverschillen en een subtiel kleurverloop. Door de langwerpige vorm van 90 bij 180 centimeter past het kleed ook prima in een ­kleiner interieur en dus bij jonge mensen. En niet alleen in de ­woonkamer, maar ook in de slaapkamer of in de gang. De firma Marc Janssen is gespecialiseerd in handgemaakte vloerkleden en laat het door een Tibetaans familiebedrijf in Nepal knopen. Met een machine kun je een kleed als dit, en ook het bijpassende, asymmetrische wandobject Yeah van 60 bij 90 centimeter, niet produceren.’

Vloerkleed Yeah wordt met de hand geknoopt in Nepal. Een oranje “hanenkam” siert vloerkleed Yeah.

Eigen en ambachtelijk
Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, van 18 tot en met 26 oktober 2014, presenteert Engelgeer een ronde versie van vloerkleed Yeah. Daarnaast is ze regelmatig in Schotland, waar ze een fabriek heeft gevonden voor de productie van haar meubelstoffen. Ook werkt ze aan een keramiekcollectie. ‘Ik wil mezelf blijven ontwikkelen en uitdagen. Ik heb altijd al een liefde voor keramiek gehad, net als voor grafische vormgeving. Mijn nieuwe huisstijl is ook een dezer dagen klaar. De kleine keramiekcollectie – een schaal, potten en een vaas – wordt op ambachtelijke wijze gemaakt van wit slib en met behulp van ­koperoxidatie. Hoe leuk is het om je eigen visie op een ander product los te laten? Tegelijkertijd wil ik wel bij mijn ding blijven, bij textiel. Ik wil niet concurreren met grote labels door mijn ontwerpen in bulk te laten produceren in een land als China. Het moet wel eigen en ambachtelijk blijven.’

Links: plaid Nerv. Rechts: vloerkleed Yeah

Wie is Mae Engelgeer?
Mae Engelgeer (32) volgde de modeopleiding Montaigne en studeerde Vrije Vormgeving aan het Sandberg Instituut. Twee jaar geleden begon ze haar eigen studio. De textielontwerper heeft een herkenbaar handschrift, geeft haar ontwerpen vrolijke, korte namen als Woww en Yeah, en werkt graag samen met ambachtelijke producenten. De meeste van haar tafelkleden, placemats, theedoeken en plaids worden vervaardigd in het Textiellab van het Textielmuseum in Tilburg. Momenteel ontwikkelt ze meubelstoffen en een keramiekcollectie. mae-engelgeer.nl

Fotografie: Rene Mesman, Charlona Teerlink (portret)
Tekst: Marieke van Gessel

Zoek uw toplocatie

Direct naar woning

VUGHT
€ 3.180.000 k.k.
1/6
AMSTERDAM
€ 3.500.000 k.k.
2/6
AMSTERDAM
€ 4.700.000 k.k.
3/6
Brasschaat
€ 3.350.000 k.k.
4/6
AMSTERDAM
€ 3.650.000 k.k.
5/6
WASSENAAR
€ 3.500.000 k.k.
6/6

Nu in Residence

IN RESIDENCE #11
  • Home-couture
  • Amsterdams penthouse
  • Thuis bij Missoni & Dsquared
  • Matthew Williamson
  • Fashion hotels
  • Juwelendossier
  • PAN-special
  • Power kunstvrouwen

Meest bekeken

AMSTERDAM
€ 1.250.000
1/5
HEESCH
€ 1.500.000
2/5
AMSTERDAM
€ 5.900.000
3/5
VELP GLD
€ 1.700.000
4/5
DOKKUM
Prijs op aanvraag
5/5

Nieuw aanbod

Vijverlaan 23
VELP GLD
€ 1.700.000 k.k.
Geastmer Mar
DOKKUM
Prijs op aanvraag
De Hoef Westzijde 6
DE HOEF
€ 1.295.000 k.k.