24 april 2013

Interior designer: Marcel Wanders

Zeg Dutch Design en je denkt Marcel Wanders.

Interior designer Marcel Wander
Zeg Dutch Design en je denkt Marcel Wanders. Toch is de ontwerper en interior designer in het buitenland groter dan in eigen land. Maar daar komt nu verandering in. Met Amsterdam als zijn toneel.

Hij valt in eerste instantie niet eens op. Is even slungelachtig als de jonge ontwerpers die rondom hem zitten. Nee, zelfs zijn inmiddels iconische halsketting maakt van hem geen blikvanger. Toch weet iedereen hem snel te vinden, want iedereen ‘wil’ Marcel Wanders (1963). Vandaag is hij weer even in zijn studio, waar inmiddels vijftig jonge talenten werken, afkomstig uit heel de wereld. Van Zweden en Spanje tot Australië. Van grafisch ontwerpers tot 3D-kunstenaars. Wanders rolt van het ene in het andere gesprek, allemaal gevoerd in het Engels. Hij blijft er ontspannen onder en laat zich leiden door zijn assistent, een vrolijke, kordate natural beauty. Ze vertelt hem precies hoe laat hij waar moet zijn.

De studio is gevestigd boven zijn eigen Moooi showroom. Vroeger was het hoge, imposante gebouw een oude ambachtschool. Het staat in het hart van de Jordaan, in Amsterdam. In ‘zijn’ Amsterdam. Toch was de lieveling van de designwereld, zoals The Washington Post hem ooit noemde, lange tijd nauwelijks in de stad te vinden. ‘Veel mensen dachten dat ik met een verrekijker vastgeschroefd op mijn hoofd rondliep. Mijn focus lag buiten de landsgrenzen.’ Inmiddels is Wanders gewend dat hij, vooral in het buitenland, als held wordt onthaald. ‘Het doet me beseffen dat ik professioneel ben gegroeid en een hoger niveau heb bereikt. Voor een gedeelte is dat ook hoe de wereld je ziet en welke verantwoordelijkheden je krijgt. Maar professionele groei is vooral leuk omdat het ook persoonlijke groei impliceert. Anders was het volstrekt oninteressant. Als te bescheiden blijft, groei je niet en dan doe je jezelf en ook de wereld tekort.’ Nog steeds is Wanders heel internationaal aan het werk. ‘Behalve de dingen die ik zelf initieer. Die laat ik hier, in Amsterdam, ontstaan.’




Van Rijks tot Stedelijk

‘Mensen zoals ik, die niet in Amsterdam geboren zijn (Wanders groeide op in Brabant, red.), voelen zich dankbaar hier. Deze stad opent zich toch maar voor je.’ Hij strijkt door zijn halflange grijze haren: ‘Ik wist dat ik hier de poëzie – zoals de ontwerper zijn vak herhaaldelijk omschrijft – zou vinden. Daar was Rotterdam, waar ik ook lange tijd woonde, te hard, te nuchter voor. Maar die rauwheid had ik toen nodig. Rotterdam is een stad van aanpakken, niet zeuren en doorduwen. Dat paste in die fase, net klaar met de academie, goed bij me.Amsterdam geeft mij van alles. De grachten bijvoorbeeld, die waren er allang voordat ik hier was. Ik kan gewoon mijn fiets pakken en er langs rijden. Dan zie ik het als mijn verantwoordelijkheid wat terug te geven, waarde toe te voegen.’ En dat is met de komst van het Andaz hotel afgelopen november, een ontwerp van Wanders ingeklemd tussen de hoofdstedelijke Prinsengracht en Keizersgracht, letterlijk begonnen. In elk geval voor het grote publiek. Want zoals hij met dit nieuwe hotel een ode brengt aan de Amsterdamse en Nederlandse geschiedenis, bracht hij al in 2009 een creatieve lofzang aan de stad met zijn boek Amsterdam Creative Capital.

‘Voor mij was het boek de mogelijkheid om te laten zien dat als ik het over creativiteit heb, ik niet alleen spreek over stoelen of banken. Creativiteit is overal. In sport, politiek, het bedrijfsleven en de wetenschap. Ook op díe terreinen kom je met creatief denken verder.’ Wanders zet zich ook in stilte in voor de stad. Zo is hij bestuurslid van THNK, the Amsterdam School of Creative Leadership. En achter de schermen werkt hij aan een nieuw boek, waarin hij op zoek gaat naar de verhalen achter de 67 kunstwerken uit de eregalerij van het nieuwe Rijksmuseum, dat deze maand zijn deuren opent. Als klap op de vuurpijl zal dat andere pas gerenoveerde museum, het Stedelijk Museum, van februari tot en met mei 2014 zijn allereerste overzichtstentoonstelling brengen. ‘Het voelt als the real thing. We gaan 1100 vierkante meter inrichten. Ik ben trots dat het op Nederlandse bodem gebeurt.’

Respect voor historie

Hoe kijkt de Dutch designer zelf terug op zijn oeuvre? ‘Vanaf het allereerste begin maak ik duurzame dingen. Duurzaam betekent voor mij dat je er lang mee kan doen. En dat je dat ook wílt. Veel designers zijn bezig met het recyclen van dingen. Houd op man! Gebruik je tijd om ontwerpen te maken die nooit gerecycled zullen worden omdat ze echt iets toevoegen, te waardevol zijn. Alles wat ik doe, doe ik met respect voor het oude en het nieuwe.’ Denk aan zijn New Antiques-serie of de lampen in de collectie The Big Shadow voor Cappellini.’ Toch heeft Wanders na bijna twintig jaar ontwerpen een onbesuisd gevoel. ‘Het was mijn broer die me vorig jaar wakker schudde. Hij zei: “Marcel, mensen gaan helemaal niet veranderen. Ze gaan niet uit zichzelf respectvoller met hun omgeving om. Totdat ze gedwongen worden.” Ik was boos en teleurgesteld toen ik het hoorde. Maar ik realiseer me nu wel dat hij gelijk heeft. Daarom gaan we creativiteit op een andere manier inzetten, zodat we daadwerkelijk duurzaamheid afdwingen.’ Hoe dat eruit zal gaan zien, moet zich nog ontvouwen. ‘Die waterzuiveringsflesjes vind ik een goed voorbeeld. Hoewel ik denk dat het nog beter kan, zonder zo’n groot filter.’ Grote kans dat de Messias van het grootse, meeslepende en duurzame leven zijn ideeën ontwikkelt in de Parijse collegebanken.

Binnenkort begint hij een tweeënhalfjarige MBA-opleiding. ‘Ik vind dat mijn talent daadkracht nodig heeft. Ik word niet zo’n ontwerper die over dertig jaar zegt: “ja, ik had altijd goede ideeën, maar de wereld wilde niet”. Ik ga zeggen: “ik heb het gedaan”. Of: “ik heb het niet gedaan”. Ondertussen richt Wanders tot zijn eigen grote verbazing steeds vaker privéhuizen in. ‘Dat deden we bijna nooit en ik vind het leuker dan ik dacht. Als ik aan privéhuizen denk, dan denk ik aan privésituaties die je in een huis herkenbaar wilt maken. De mensen voor wie ik interieurs ontwerp gebruiken hun huizen anders. Hun woningen hebben een representatieve functie.’




Koninklijke huizen

Wanders heeft net het paleis van de Emir van Qatar ontworpen en doet ‘dingen’ voor the Royal Family. ‘Ze willen dat hun leven wordt meegenomen door het huis, door mijn ontwerp. Ja hoor, ik gebruik ook hun eigen meubels en eigendommen, maar het liefst maak ik alles op maat.’ Wanders brengt in zijn interieurs ambachten uit verschillende landen, periodes en stijlen bij elkaar. ‘Gewoon omdat het heel goed past.’ Hij klapt in zijn handen, alsof hij pizzadeeg plat slaat: ‘Ik wil lekker mixen, zoals voor mij de wereld moet zijn. Respect voor de grote wereld vind ik essentieel. Misschien komt dat wel voort uit een soort schuld-gevoel. Uiteindelijk zit ik nu aan de maakzijde van dingen. Dan kan ik tenminste proberen om dat met respect te doen.

Hoe ik zelf woon? Ik heb net een nieuw huis, hier in Amsterdam. Het klinkt heel gek, maar ik wist niet zo goed hoe dat moest: “wonen”. Ik had een heel actief bestaan, werkte veel, was veel op reis en mijn gezin was ontmanteld, om het zo maar te zeggen. Ja, het wonen bevalt wel. Al moet ik nog wel een beetje wennen.’ Lachend: ‘Ik heb al geprobeerd op een bank te liggen. Heb met vrienden gekookt.’ Verrukt: ‘Ik heb zelfs amandelkoekjes gebakken!’

Wie is Marcel Wanders?
Na de kunstacademie in Arnhem, waar Marcel Wanders (1963) cum laude afstudeerde, zette zijn Knotted Chair hem in één klap op de internationale designkaart. Hij ontwierp de geknoopte stoel voor Droog Design. Als Wanders in 2001 samen met Casper Visser het designlabel Moooi opricht, duurt het niet lang of zijn naam staat wereldwijd synoniem voor Dutch Design. Zijn eigen, gelijknamige studio is gevestigd in het Westerhuis in Amsterdam. Bekende meubel- en designmerken, van B&B Italia en Poliform tot Alessi, maar ook andere grote namen als KLM en Marks & Spencer staan in de rij om met de Nederlandse ontwerper, sinds 1988 gevestigd in Amsterdam, samen te werken. Zijn creaties zijn te zien in designmusea als het Victoria and Albert Museum in Londen en het Museum for Modern Art in New York. Zijn interieur-ontwerpen zoals het Kameha Grand Hotel in Bonn, het Mondrian South Beach Hotel in Miami en recentelijk nog hetAmsterdamse Andaz hotel halen steevast de internationale pers.

Tekst Miluska van ’t Lam portret Erwin Olaf

Tekst Miluska van ’t Lam
Fotografie portret Erwin Olaf

www.marcelwanders.com

Zoek uw toplocatie

Direct naar woning

NOORDWIJK ZH
Prijs op aanvraag
1/6
DOMBURG
Prijs op aanvraag
2/6
ROTTERDAM
€ 2.950.000 k.k.
3/6
VEERE
Prijs op aanvraag
4/6
BIEST-HOUTAKKER
Prijs op aanvraag
5/6
WASSENAAR
€ 2.885.000 k.k.
6/6

Nu in Residence

IN RESIDENCE #1&2
  • Startups
  • Natuurlijk Schotland
  • Decoration Empire
  • Axel Vervoordt
  • Gabriele Salvatori
  • Wolterinck in Uruguay
  • Montblanc
  • BRAFA, Art Stories, Haute Photography

Meest bekeken

VINKEVEEN
€ 4.950.000
1/5
BUSSUM
€ 1.750.000
2/5
AMSTERDAM
€ 750.000
3/5
MEIJEL
€ 637.000
4/5
VOORBURG
€ 2.695.000
5/5

Nieuw aanbod

Gooyerdijk 2
LEERSUM
€ 1.245.000 k.k.
Herenweg 96
WARMOND
€ 2.495.000 k.k.
Prinses Irenelaan 24
BUSSUM
€ 1.750.000 k.k.