17 september 2014

Interior designers: Joyce Urbanus & Dax Roll

Nicemakers uit Amsterdam

Interior Designers Joyce Urbanus & Dax Roll
Nicemakers doet veel meer dan alleen mooie dingen maken. Het verhaal van Joyce Urbanus en Dax Roll gaat over liefde, ambitie, passie en succes. En daar blijven ze opvallend bescheiden onder.

Lees ook andere Residence interviews met interior designers.

Jonge mooimakers


Ze zijn nog geen dertig en vol energie en ambitie. Wat ze doen, komt rechtstreeks uit hun hart. Én met gezond verstand. Dat kan ook niet anders met ervaring in interieurontwerp, mode, marketing en horeca. Voor hen geen kunstjes, dat staat vast. Het liefst gebruiken Joyce Urbanus en Dax Roll objecten en ideeën maar één keer, om te voorkomen dat ze voorspelbaar worden voor zowel zichzelf als voor de buitenwereld. Een opdracht begint in eerste instantie met een sfeer, een verhaal. Daarna bedenken ze hoe dat praktisch kan worden ingevuld. Al pratend in hun sfeervolle studio, in het oude pand van Gassan Diamonds aan de Nieuwe Achtergracht in Amsterdam, overtuigen ze meteen door hun oprechtheid, nuchterheid en ambitie. Geen sleetsheid te bekennen.



Nicemakers bestaat ook nog niet zo lang, maar dat frisse, vernieuwende willen ze graag zo houden. Bijna drie jaar geleden besloot het duo, dat ook privé een stel is, Nicemakers op te richten. Maar het idee was er al veel eerder. ‘Vanaf de dag dat we elkaar ontmoetten, droomden we over lange reizen, containers volladen met bijzondere vondsten en vervolgens samen mooie dingen maken’, zegt Dax. Tot zijn opluchting was Joyce meteen onder de indruk van de manier waarop hij zijn huis had ingericht. ‘Het was het mooiste mannenhuis dat ik ooit had gezien. Vol met kunst en objecten, een fijne warme plek.’ Samen speurden ze als eksters naar juweeltjes op rommelmarkten en veilingen, met de fraaiste interieurs op hun netvlies.



Rijzende ster

Ook de naam Nicemakers was al verzonnen, ver voor ze überhaupt dachten aan een eigen bedrijf. Dax: ‘Eigenlijk was die naam niet alleen bedoeld voor wat we nu doen, maar meer als een soort platform. Bijvoorbeeld een ‘Nicemakers travel’, want we komen op veel bijzondere plekken die we graag willen delen. Wie weet gaan we daar ooit nog iets mee doen. Alles is mogelijk.’ Hoewel het stel twijfelde of de naam internationaal wel zo sterk zou zijn, blijkt het juist een enorm succes. Joyce: ‘Vooral in het buitenland krijgen we er positieve reacties op. We horen opdrachtgevers vaak reageren op onze voorstellen met het woord ‘nice’. Dat zien we als een groot compliment en een bevestiging.’ Nicemakers is eigenzinnig, in de goede zin van het woord.



In eventuele concurrentie hadden ze zich zelfs nooit verdiept. ‘We hebben een mooi netwerk van gelijkgestemde, jonge creatieve ondernemers waar we met veel plezier mee samenwerken’, zegt Joyce. Naar werk hebben ze nog nooit hoeven zoeken. Sterker nog: ze hadden niet verwacht dat ze aan het begin van hun loopbaan al zulke grote opdrachten zouden krijgen. Zo ontwikkelden ze het interieurconcept van saladebar Sla in Amsterdam, waarmee ze tot hun eigen verbazing meteen veel internationale aandacht kregen. Een mooie uitdaging was ook het 700 vierkante meter grote restaurant Den Burgh, een monumentale boerderij in Hoofddorp. Verder richtten ze verschillende bars, hotels, showrooms en bijzondere particuliere woningen in. Dax: ‘Regelmatig hebben we een drang naar nog meer, nog beter.’ Dan trapt het stel bewust even op de rem, want ze hebben het al ongelooflijk druk. ‘Iedereen wil alles snel. We nemen de hele dag grote beslissingen en we hebben zoveel brillen tegelijk op, omdat alle projecten door elkaar lopen. We hebben een soort gezamenlijke voelspriet. Het is best bijzonder hoe we elkaar automatisch aanvullen en dezelfde ideeën hebben.’



Liefde

Joyce: ‘De liefde die we voor elkaar voelen, uit zich ook in ons werk. Als één van ons iets anders deed, zouden we dit niet volhouden. Als Dax mij ’s ochtends wekt met thee en fijne muziek, dan verheug ik me alweer op al de mooie kansen die we krijgen. Maar we schamen ons er ook niet voor om toe te geven dat het zoeken is naar een balans tussen werk en privé. Het is ook wel eens heerlijk om te koken voor vrienden, een boek te lezen en de wereld te verkennen.’ Hoewel ze zeker ook internationale projecten willen doen, blijft Amsterdam hoe dan ook hun basis. Dax: ‘We houden zó van deze stad. We wandelen graag samen langs de grachten. Al pratende gluren we stiekem overal naar binnen.’ Joyce: ‘Ik zeg wel eens dat Dax honderden laatjes in zijn hoofd heeft, die open gaan als hij op de juiste manier wordt getriggerd. Hij onthoudt de gekste dingen. Dat levert altijd verrassingen op.’ Vaak hebben ze al bij de eerste handdruk van hun opdrachtgevers ‘linkjes in hun hoofd’, een gevoel en een concreet beeld. ‘Dat bedoelen we absoluut niet zweverig’, stelt Dax meteen. ‘We kunnen aan iemands blik, uitstraling en energie veel afleiden. Vervolgens maken we een plan, waarin we niet afgaan op trends van nu. We zoeken naar een hoger niveau waarin alles mogelijk is en tijdloosheid een rol speelt. Daarom zijn commerciële projecten ook zo fijn. Wat echt bij de opdrachtgever, de locatie, het concept en de omgeving past, is het meest belangrijk. In een particuliere woning vragen mensen sneller naar een bestaande stijl. Al is het natuurlijk ook heel bijzonder om een woning helemaal vanaf nul opnieuw in te mogen richten. We houden van clean; rust en structuur vormen de basis. Dit gecombineerd met doorleefde meubels en kunst die echt iets met je doen.’


Bewust genieten

Hun nieuwste uitdaging is er eentje van indrukwekkend formaat. Dax recht zijn rug en vertelt: ‘Voor een hoteleigenaar uit Londen mogen we alle kamers van een hotel aan een van de grachten in Amsterdam inrichten. De oprichter is jong en ambitieus en hij koos ons uit 26 partijen. Het is heel gaaf om onze liefde voor Amsterdam te vertalen in een hotel met meer dan honderd kamers.’ Joyce: ‘Een cadeau zo vroeg in het bestaan van Nicemakers waar we met ons team keihard aan werken. Zo nu en dan staan we weer even bewust stil bij hoe bijzonder het allemaal is en dat we eigenlijk nog heel jong zijn.’ Hoe de toekomst van Nicemakers eruit ziet, weten ze niet. ‘Dat is juist goed,’ vindt Dax. ‘We genieten nu van alles wat we doen en dat kan in de toekomst wel heel iets anders zijn.’ Hij kijkt lachend naar Joyce en zegt: ‘Wie weet wonen we over een paar jaar wel op Ibiza en hebben we een paar kippen...’


Wie zijn Joyce Urbanus en Dax Roll?

Joyce Urbanus (1985) en Dax Roll (1985) wonen en werken in Amsterdam. Joyce studeerde aan de Academie Artemis in Amsterdam en Dax deed een studie Marketing & Communicatie. In 2011 richtten ze samen het interior designbureau Nicemakers op. Ze ontwierpen het interieur voor saladebar Sla in Amsterdam, dat hen meteen veel (inter)nationale aandacht opleverde. Op dit moment zijn ze druk met verschillende projecten, waaronder Sla lll. nicemakers.com

Fotografie Kasia Gatkowska
Tekst Suzanne Dijkstra

Zoek uw toplocatie

Direct naar woning

HILVERSUM
€ 3.975.000 k.k.
1/6
ALMEN
€ 2.985.000 v.o.n.
2/6
BEEKBERGEN
€ 2.900.000 k.k.
3/6
KAATSHEUVEL
Prijs op aanvraag
4/6
ROTTERDAM
€ 2.950.000 k.k.
5/6
WASSENAAR
€ 2.586.000 v.o.n.
6/6

Nu in Residence

IN RESIDENCE #12
  • Aan tafel met Residence
  • Chalet in Chamonix
  • Casa Colori
  • Happy Colours
  • Haardendossier
  • Reizen naar Ljubljana
  • Dress your homel
  • Power koppels in de kunst

Meest bekeken

MAASTRICHT
€ 1.950.000
1/5
AMSTERDAM
€ 2.280.000
2/5
Knippenga Estate
€ 598.000
3/5
LOENEN AAN DE VECHT
€ 5.850.000
4/5
AMSTERDAM
€ 1.080.000
5/5

Nieuw aanbod

Spoorlaan 10+11
ABCOUDE
€ 975.000 k.k.
Sloterkade 22
AMSTERDAM
€ 1.080.000 k.k.
Le Cygne Blanc
Knippenga Estate
€ 598.000 k.k.