15 oktober 2014

Interior designer: Family Affairs

De eigenheid van Juul & Anne

Interior designer: Family Affairs
Anne van Roij laat zich niet in een hokje stoppen. Dat heeft ze niet van een vreemde. Ook haar moeder, Juul Nijgh, houdt niet zo van regeltjes. Samen combineren ze antiek even gemakkelijk met vintage als met modern.

Zo vredig als Heerlijkheid Loenen vandaag oogt, zo’n drukte van jewelste was het er de afgelopen dagen. Op uitnodiging van Juul Nijgh en Anne van Roij bewonderden zo’n 300 mensen de interieurs van het landgoed. Ook overnachtten er gasten in de bed & breakfast. En of dat nog niet voor genoeg hectiek zorgt, reist het duo over een paar dagen af naar Parijs. ‘Inkopen doen voor de kerstshow. In november toveren we het hele koetshuis – de plek van hun winkel Family Affairs Interiors – om in een winters sprookje. Met lantaarns, modern en klassiek gedekte tafels, kandelaars, bijzondere versieringen, cadeaus en echte bomen waartegen ouderwetse ladders leunen,’ vertelt Juul in de keuken van het landhuis, dat tevens haar thuis is. Anne woont met haar man en kinderen in het Gooi.


Beroemde kerstshows

De kerstshows van Family Affairs Interiors zijn een begrip. Niet alleen in het oosten van het land, maar al in de tijd dat Juul in Den Haag aan het Lange Voorhout, tegenover Hotel Des Indes, een winkel had. Anne, die ondertussen is aangeschoven, grapt: ‘Die winkel, Juul’s Bestsellers, was mijn ‘na-school’. Daar maakte ik achter de balie, tussen de stoffen, mijn huiswerk.’ Voordat de jonge interior designer in spe er erg in had, hielp ze ook met het decoreren van de etalages. Vanaf haar vijftiende ging ze zelfs mee naar de Europese stoffen- en interieurbeurs Maison & Objet in Parijs. ‘Ik vond het fantastisch. Dan sliepen we in een Parijs
hotelletje en struinden we de beurs af.’ Juul: ‘De dingen die Anne inkocht in Parijs, zou ik zelf niet per se uitzoeken. Maar ze vlogen als verse broodjes over de toonbank. Daaraan zag je al dat Anne echt een neus heeft voor interieur.’ Anne: ‘Ook thuis zat ik midden in de creatieve processen. Elke keer bouwde mama aan iets groters en mooiers.’ Juul: ‘Ik heb altijd met de aannemers meegelopen. Ik wilde het naadje van de kous weten. Deed op mijn zevenentwintigste mijn eerste volledige verbouwing.’

Op haar beurt erfde Juul die liefde voor interieur weer van háár ouders. Uren kan ze vertellen over haar jeugd en over hoe haar moeder én vader haar geïnspireerd hebben. ‘Ik kom uit een warm, liefhebbend gezin van zeven kinderen. Ik ben de middelste. Mijn vader was advocaat en wist ongelooflijk veel over geschiedenis. Mijn moeder was thuis voor ons. Ik vond haar waanzinnig. Ze had oude talen gestudeerd, maar ze was ook steengoed in wiskunde. Dan schreef ze op een servetje nog even die algebra formule. “Stop maar in je zak”, zei ze dan. “Onthoud dat nou even”. Ook leerde ze ons het niet zo nauw te nemen met al die idiote regeltjes. En ze was ongelooflijk creatief. Naaide al onze kleding zelf. Ze gebruikte wel Vogue-patronen, waardoor we in de mooiste jurken liepen. Het verzamelen heb ik van mijn vader. Hij verzamelde vooral antiek. Onder andere het Staffordshire, (antiek afkomstig van het Engelse graafschap Staffordshire red.)dat hier staat is van hem.’ Ze grinnikt. ‘Die iedereen overigens spuuglelijk vind. In de kast staan deze Engelse verzameling bij elkaar en zie je ineens hoe leuk het wordt.’


Roer om

Juul stond al vanaf haar achttiende op veilingen. ‘Ik was vaak de allerjongste. Stond ik daar tussen die grote jongens. Ik bood met mijn zakgeld. Sindsdien ben ik blijven verzamelen. Van lieverlee vroegen vriendinnetjes of ik hen wilde helpen met hun interieur. Zo ben ik eigenlijk begonnen. Pas later ben ik formeel het interieurvak ingestapt. Toen had ik inmiddels twee kinderen en was ik na twaalf jaar huwelijk gescheiden. Overdag had ik allerlei banen en in de avonduren en weekenden richtte ik in. Voor vrienden en voor hun vrienden. Ik toverde met stoffen en kleuren en maakte gekke combinaties.’ Plagend: ‘Ik mixte guinze met seizie bijvoorbeeld. De echte puristen vinden dat onrust geven. Dat is misschien ook wel zo, maar ik vind het spannender.’ Toen ook een befaamde interieurwinkel te horen kreeg over de goede smaak van Juul, strikte de eigenaar haar voor een nieuw te openen vestiging in Wassenaar. Ook daar bleef Juul niet onopgemerkt en deden twee ondernemers haar een brutaal bod. “Begin je eigen winkel. Dit is je budget. Zoek een pand, hang een bord met je naam erop en zorg dat je personeel hebt. Je hebt nog een half jaar de tijd.” Ik vond het doodeng, maar deed het wel. Dat was de winkel op het Lange Voorhout. Ik ging als een speer. Zelfs in de crisisjaren.’ Maar in 1995 gooide Juul het roer rigoureus om. ‘Praktisch diezelfde dag nog begon ik, in de zompige garage van ons Haagse huis, een antiekwinkel waar ik ook stoffen verkocht.’ En Anne? ‘Die was ondertussen gaan studeren.’ Anne: ‘Mama vroeg me in die tijd al eerder of ik niet samen met haar een winkel wilde runnen. Maar ik koos ervoor om eerst mijn eigen pad te volgen.’ Lachend: ‘Ik koos wel een volledig verkeerde studie, namelijk Rechten. Dat bleek, toen ik eenmaal jurist was, niks voor mij. Ik ben niet iemand die in een stramien geduwd kan worden.’ En dus ging Anne werken als makelaar in Amsterdam. Totdat haar moeder haar uitnodigde voor een nieuw avontuur. In het oosten van het land, vlakbij Nijmegen.


‘Tijdens onze vakanties, allemaal inkoopreizen voor onze antiekverzamelingen, genoten we zo van het buiten zijn, dat ik mijn man op een mooie dag voorstelde: “Waarom kopen we niet zo’n oude kast? Dan doen we toch gewoon een bed & breakfast erbij? Dat vinden we zelf zo leuk,’ vertelt Juul. ‘Toen zei hij: “Why not”. Hoe vind je die?’ De interior designer en antiquair trekt haar wenkbrauwen omhoog. Ze lijkt opnieuw verbaasd over zijn reactie en fluistert: ‘Hij was bereid zijn praktijk te verkopen. En daar reden we niet veel later, op een novemberdag eind jaren negentig, hier over de dijk. Met storm, regen en mist. En ineens doemde dat huis daar op. Ik keek mijn man aan en zei vastberaden: “Daar moet de kachel aan. De schoorsteen moet roken.” Maar er was niks. Geen riool. Geen elektra. Geen gas. Achttien maanden hebben we over de renovatie gedaan.’ De bed & breakfast kwam er en het koetshuis met orangerie werd omgedoopt tot winkel en trouwlocatie. Jarenlang ontfermden moeder en dochter zich over het landgoed en hielden alle spreekwoordelijke ballen in de lucht. Ineens, nu zo’n vier jaar geleden, trok Juul aan de bel. Juul: ‘Ik wilde weer alleen bezig zijn met interieur en vroeg Anne samen met mij de winkel te runnen.’ Anne: ‘We zijn gestopt met de grote huwelijkspartijen en hebben het koetshuis omgetoverd tot showroom.’


Combinatie van modern en vintage

Drie jaar en veel interieuropdrachten – van Elst tot Amsterdam– later, heeft het duo hun gezamenlijke kracht ontdekt. ‘We willen niet een signatuur achterlaten, of een concept, maar op zoek gaan naar eigenheid. Elk huis en elke situatie vraagt per slot van rekening om een ander interieur. We hopen dat onze klanten een ander hokje in hun geest openzetten, waardoor ze ervaren “het is mijn huis, maar zonder Family Affairs Interiors had ik het niet bedacht”. Zelf creëer ik graag spanning tussen moderne dingen en vintage items. Ik vind het mooi als je er twee keer naar moet ­kijken. Dat je denkt “‘Hé?’ Is dat lampje nou fout of te gek?” Die eigenheid vind ik eigenlijk op alle gebieden mooi.’ Haar speurtocht naar vintage doet ze ‘overal’. Van de “puces” (de marché aux puces, red.) in Parijs tot handelaren in Scandinavië. En heel ­eerlijk, ik kijk ook gerust op Marktplaats en op de plaatselijke ­snuffelmarkt. Nee, ik heb mijn moeder niet hoeven overtuigen. Wel hebben we ieder onze eigen smaak.’ Ze kijkt haar moeder aan: ‘Jij vindt niet alles mooi wat ik zou doen, en andersom ook niet.


Onze gemene deler is helder: het creëren van echt iets heel moois. Daarin gaan wij niet blind mee met trends. Natuurlijk, we volgen alles op de voet, maar alles wat we kopen en creëren ­moeten we zelf mooi vinden. De eigenheid zit in kwaliteit. Hoe klein of groot het budget ook is, we willen altijd een hoogwaardig eindresultaat bereiken. Een meubel, een stof, een lamp moet goed in elkaar steken en de authenticiteit van het huis en zijn bewoners versterken. En we zijn dol op natuurlijke materialen. Weet je wat ik ervaar? Dat je dat vooral ‘samen’ doet. Ik maak de mooiste dingen als ik met mensen samenwerk die geven om interieurs. Ik geloof dat de crisis daarvoor heel goed is; voor mooie, creatieve dingen.’

Meer info: familyaffairsinteriors.nl

Bekijk meer artikelen over interior designers:
Laura Gonzalez
Joyce Urbanus en Dax Roll
Ruud van Oosterhout
Marcel Wanders
Rachel van der Brug

Fotografie: Kasia Gatkowska
Tekst: Miluska van ’t Lam

Zoek uw toplocatie

Direct naar woning

BUSSUM
€ 2.695.000 k.k.
1/6
NOORDWIJKERHOUT
Prijs op aanvraag
2/6
PURMEREND
€ 3.250.000 k.k.
3/6
AMSTERDAM
€ 2.500.000 k.k.
4/6
EINDHOVEN
Prijs op aanvraag
5/6
ROOSTEREN
€ 5.900.000 k.k.
6/6

Nu in Residence

IN RESIDENCE #1&2
  • Startups
  • Natuurlijk Schotland
  • Decoration Empire
  • Axel Vervoordt
  • Gabriele Salvatori
  • Wolterinck in Uruguay
  • Montblanc
  • BRAFA, Art Stories, Haute Photography

Meest bekeken

MEIJEL
€ 637.000
1/5
VINKEVEEN
€ 4.950.000
2/5
BUSSUM
€ 1.750.000
3/5
VOORBURG
€ 2.695.000
4/5
AMSTERDAM
€ 750.000
5/5

Nieuw aanbod

Gooyerdijk 2
LEERSUM
€ 1.245.000 k.k.
Herenweg 96
WARMOND
€ 2.495.000 k.k.
Prinses Irenelaan 24
BUSSUM
€ 1.750.000 k.k.