30 mei 2015

Interior designer: Christopher Jenner

Personal stories

Interior designer: Christopher Jenner
Christopher Jenner is een verhalenverteller. In de concepten, interieurs en producten die hij ontwerpt bundelt hij geschiedenis, identiteit en ambacht tot een even magisch als inspirerend geheel. Een designer van deze tijd.

Toet toet! De scheephoorns van grote passagiersschepen onderbreken zo nu en dan zijn verhaal. Christopher Jenner zit niet in zijn Londense studio, maar in het zonnetje, op een terras met uitzicht op een helderblauwe Middellandse Zee. Hij geniet ten tijde van het interview van een welverdiende vakantie. ‘Een keer per jaar, vaak in het najaar, voel ik dat het tijd is om even tot rust te komen en mijn zinnen te verzetten. Doordat ik hoge doelen stel, ligt er een constante druk op mij. Dat is heerlijk en heel hard nodig, maar het is ook goed om soms even afstand te nemen.’ Daar verkiest de Britse ontwerper met Zuid-Afrikaanse roots al jaren dezelfde prachtige plek voor: het idyllische eilandje Kastelorizo, gelegen voor het meest oostelijke puntje van Griekenland. Het eiland telt slechts tweehonderd inwoners en Jenner gekleed in een casual witte polo, met een grote zonnebril op raakt niet uitgesproken over de Venetiaanse sfeer die er heerst. Al is hij op vakantie, praten over zijn werk kan altijd en overal. ‘Het is momenteel het belangrijkste in mijn leven en dat zal het ook zeker de komende vijf jaar zijn. Dat daar vaak andere dingen voor moeten wijken vind ik niet erg. De schaarse gezellige momenten met familie en vrienden voelen als een minivakantie.’ Terwijl hij honderduit vertelt over zijn doelen, dromen en manier van werken verschijnt er telkens een trotse glimlach op zijn gezicht. ‘Ik voel me dagelijks dankbaar dat ik dit kan doen. I count my lucky stars.’


Meer dan mooi

De manier waarop hij en zijn team van inmiddels tien designers werken, is een logisch gevolg van de tijd en de wereld waarin wij leven, stelt Jenner. ‘De recessie en de discussie rond duurzaamheid zorgen ervoor dat onze eerdere manier van werken zijn langste tijd heeft gehad. Er zijn zo veel spullen op de wereld, waarom zou je nog zomaar een nieuwe lamp of stoel ontwerpen? Designers die alleen producten maken in hun eigen typische stijl hebben hun langste tijd gehad. De jonge generatie heeft nieuwe maatstaven.’


Stapje verder

Jenner is dan ook veel meer dan een ontwerper van mooie producten en interieurs. In 2010 richtte hij zijn eigen studio op. Zijn carrière kreeg vleugels na zijn eerste grote opdracht voor het bekende Londense warenhuis Liberty, waarin hij het Franse merk Diptyque een eigen plek mocht geven. Het is een allesomvattend voorbeeld van zijn werkwijze. ‘Wat ik deed is niet slechts een mooie shop-in-shop ontwerpen en inrichten, maar een verhaal vertellen waarin de opdrachtgever zich herkent, waarmee hij kan communiceren waar het merk voor staat en waar de klant zich bij thuis voelt. Precies dát hebben we nodig in deze tijden van recessie. Mensen willen niet langer zomaar iets kopen, ze maken bewuste keuzes die hun smaak en levensstijl weerspiegelen. Daar horen de juiste duurzame materialen bij; een goed doordacht concept waarin verleden en toekomst een rol spelen, zoals ambachten en nieuwe technieken.’

Jenners ontwerpproces vergt een hoop research en verdieping. Hij neemt alles rond een merk in ogenschouw en verdiept zich er bijna obsessief in. Van de historie tot de filosofie, de marketing propositie en zelfs het karakter van de eigenaars. Betreft het een nieuw merk zonder historie, dan denkt hij mee over de visie voor de toekomst en de normen en waarden die daarbij horen. Maar ook een kleur of een dessin kan een inspiratiebron zijn. ‘Er zit een gelaagdheid in mijn werkwijze. Alle onderdelen uit het ontwerpproces vormen samen het eindresultaat, het is eigenlijk simpelweg “connecting the dots”.’


Merken zonder duidelijk verhaal hebben volgens Jenner geen bestaansrecht. ‘Communiceren is zo ongeveer nog belangrijker dan het ontwerp zelf. En durf is belangrijk. In mijn werk drijf ik mezelf tot het uiterste. Constant ben ik bezig met het behalen van doelen. Ik werk vrijwel uitsluitend voor luxe merken die zichzelf al hebben bewezen. Ze begrijpen, net als ikzelf, dat stilstand achteruitgang is. Daarom durven ze zich over te geven aan mij, een stapje verder te gaan en zichzelf met mijn hulp opnieuw uit te vinden. Zo was Diptyque gewend om zich te profileren zoals alle luxe merken dat deden: heel zwart-wit. Door mij durfden ze verder te kijken en hun eigen kernwaarden uit te dragen. Mijn opdrachten zijn uiteenlopend. Momenteel ben ik bezig voor het gerenommeerde theemerk Kusmi Tea en een concept voor een vliegtuig. In de toekomst zie ik mijzelf steeds vaker personality geven aan onpersoonlijke ruimtes, zoals hotels. De wereld heeft weer identiteit nodig, alles is veel te anoniem.’ Het meest trots is Jenner op The Cloud, zijn installatie in Milaan, afgelopen april. ‘Ik wilde er een discussie mee ontketenen over veranderingen in de designindustrie in Italië. Bestaat Italiaans design nog? En hoe gaan ze om met technologische en geopolitieke veranderingen? Dit werd goed ontvangen. Hoe pijnlijk ook, het was een issue en het werd erkend. Ook hieruit bleek weer hoe belangrijk storytelling is.’


Blijvende magie

De ontwerpen van Jenner zijn niet standaard en lang niet iedereen vindt ze mooi. Dat erkent de ontwerper zelf ook en hij accepteert het. ‘De discussie over smaak is saai. Het gaat om het vertellen van het juiste verhaal met de beste middelen. Ik ben niet in een hokje te plaatsen en ik vind het niet nodig om mijn stijl te definiëren. Mijn werk is vrijwel altijd commercieel. Het doel ervan is dat mijn klant zichzelf beter kan laten zien en daardoor meer verkoopt. Maar wel op een eerlijke, authentieke manier die precies bij het merk past. Als ik voor een particulier een huis in zou richten, zou ik op precies dezelfde manier te werk gaan. Je verdiepen in wie iemand is en waarom, is de essentie.’ In zijn eigen huis past Jenner datzelfde principe toe. ‘Ik omring mij met dingen die iets zeggen over mijn leven. Zo is er veel Afrikaans en Aziatisch antiek te vinden en schatten die ik tijdens mijn reizen vond. Nooit zal ik kiezen voor meubels of producten om anderen ermee te imponeren. Dat zou niemand moeten doen. Ons nieuwe huis wordt echt een thuis van mij en mijn partner. Eigenlijk vind ik het ontwerpen van mijn huis moeilijker dan het werk voor een klant. Er zijn nu geen grenzen en het maken van keuzes is moeilijker.’ Momenteel droomt hij over dat nieuwe plekje, een Edwardiaans huis dat slechts vier blokken van zijn studio ligt. ‘Ik fiets over een paar maanden op mijn Dutchy-fiets in vijf minuten van en naar mijn werk.’ Pratend over zijn lichte, moderne studio vertelt hij vol trots over zijn medewerkers. ‘Ik vond ze op allerlei plekken ter wereld. Zij denken en werken op dezelfde manier als ik. Ze zijn allemaal jonger dan dertig en ze zijn geweldig. Tien personeelsleden is voldoende. Als mijn studio groter zou zijn, dan zou het onmogelijk worden om mijn signatuur aan elk project of product te geven. Ik schets alles zelf, maar de input van mijn medeontwerpers is onmisbaar. Iedereen heeft een belangrijke stem.’

Dromen en doelen heeft Jenner volop. Zo hoopt hij over vijf jaar ook een studio in New York te hebben. Hij zucht en kijkt uit over de helderblauwe zee. Zijn vakantieadres roept allerlei gedachten bij hem op. Hij filosofeert een tijdje over het wel of niet bestaan van tijdloosheid, het verschil tussen kunst en design en de drang om jezelf steeds verder te pushen tot beter werk. ‘Het leven blijft een uitdaging. We weten dat perfectie niet bestaat, maar toch blijf je ernaar streven. Je wilt ertoe doen. Ik maak magie en ik hoop dat die altijd blijft.’


Wie is Christopher Jenner?
Christopher Jenner (1971) is geboren in Zuid-Afrika. Hij studeerde aan de Johannesburg School of Art en de Boston School of Design in Kaapstad. In 2010 begon hij zijn eigen designstudio in Londen. Jenner werkt voor luxe merken als Diptyque, ontwerpt meubels en ontwikkelt concepten en installaties. Hij is creative director bij treinmaatschappij Eurostar. Storytelling en ambachten zijn belangrijk in zijn werk.
christopher-jenner.com

Fotografie: Ester Gebuis, Michael Franke
Tekst: Suzanne Dijkstra

Bekijk meer artikelen over interior designers:
Juul & Anne
Laura Gonzalez
Joyce Urbanus en Dax Roll
Ruud van Oosterhout
Marcel Wanders


Zoek uw toplocatie

Direct naar woning

ROOSTEREN
€ 5.900.000 k.k.
1/6
ROCKANJE
Prijs op aanvraag
2/6
DIRKSLAND
Prijs op aanvraag
3/6
AMSTERDAM
€ 5.900.000 k.k.
4/6
LEUR
€ 3.600.000 k.k.
5/6
Brasschaat
€ 3.095.000 k.k.
6/6

Nu in Residence

IN RESIDENCE #12
  • Aan tafel met Residence
  • Chalet in Chamonix
  • Casa Colori
  • Happy Colours
  • Haardendossier
  • Reizen naar Ljubljana
  • Dress your homel
  • Power koppels in de kunst

Meest bekeken

MAASTRICHT
€ 1.950.000
1/5
LOENEN AAN DE VECHT
€ 5.850.000
2/5
AMSTERDAM
€ 2.280.000
3/5
AMSTERDAM
€ 1.080.000
4/5
Knippenga Estate
€ 598.000
5/5

Nieuw aanbod

Spoorlaan 10+11
ABCOUDE
€ 975.000 k.k.
Sloterkade 22
AMSTERDAM
€ 1.080.000 k.k.
Le Cygne Blanc
Knippenga Estate
€ 598.000 k.k.