Toen designer Jeroen van Zwetselaar zijn spoorweghuisje verruilde voor een oud landhuis in de duinen, ooit een notariskantoor, liet hij er geen gras over groeien: in een recordtijd maakte de kantoorsfeer plaats voor een ontspannen strandgevoel. We kijken binnen bij zijn landhuis in de duinen.
Surfen is voor Jeroen van Zwetselaar de ultieme manier om zijn hoofd leeg te maken. Wachtend op een goede golf bekijkt hij de wereld vanaf het water even van een afstandje. Dat effect van uitzoomen past hij ook toe bij zijn interieurprojecten. Van zijn moeder, die hem de liefde voor schilderen bijbracht, leerde hij dat je niet alles op papier hoeft te zetten om een beeld te creëren. Een paar rake lijnen zijn soms al genoeg om een lichaam te suggereren. Op vergelijkbare wijze gaat hij op zoek naar de essentie van een gebouw, of dat nu een oude kerk is of een boerderij.
Eigenlijk was het zijn plan om een nieuw huis te bouwen. Maar het rondkrijgen van de vergunning loopt nog steeds. ‘Alles kan nog gebeuren, dus besloten we eerst ergens anders neer te strijken,’ vertelt de allround designer. Waar hij zelf het liefst helemaal opnieuw begint met een huis strippen en opbouwen, leek zijn vriendin en studiomanager Laura Peters dat een minder goed idee in deze fase van hun leven. ‘Toen stuitten we op dit oude landhuis van rond 1900, waar ooit een notaris was gevestigd. De basis was goed, maar het ontbrak aan sfeer en wooncomfort. Wel zagen we allebei dat we dit vanuit onze expertise goed konden implementeren binnen de schil en er echt een familiehuis van konden maken.’ Een flinke verbouwing volgde, waarbij een deel van de structuur en routing werd doorbroken. Maar doordat ze meteen zagen wat er moest gebeuren, kon alles vlot in gang worden gezet, met partners met wie ze vaker samenwerken.
Een paar maanden na het tekenen van het koopcontract was het huis klaar om te betrekken. ‘Vrienden die vroegen hoe het met de verbouwing ging, geloofden hun oren niet. Dat is het voordeel als je met elkaar werkt en woont. We wisten precies wat we voor ogen hadden. En het voelde goed, dus we hadden zoiets van: let’s go!’ Een van de eerste dingen die opvielen, was dat de taxusbomen in de tuin de lichtinval beperkten.
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.
Die zijn weggehaald en rondom het huis is een groot terras aangelegd met diverse openslaande deuren. Binnen heeft het huis de grandeur die je verwacht bij een oud landhuis: hoge ornamentenplafonds, grote ramen en imposante schouwen. Het huis is ingericht met veel handgemaakte eigen ontwerpen. Neem de modulaire keuken van notenhout, staal en marmer. Of de notenhouten eettafel met ingelegd leer. Natuurlijke pigmenten op de muren in aardse tinten zorgen voor een ontspannend strandgevoel met tegelijkertijd de historie van een landhuis.
Een blikvanger is de stalen pui tussen de centrale hal en de eetkamer. Op die plek zat eerst een dichte muur, wat het huis erg donker maakte. De pui is van verouderd messing, waardoor deze oogt alsof die er altijd al heeft gezeten. ‘Mijn kracht is om een goede flow te creëren in een huis,’ zegt Van Zwetselaar. ‘Dat luistert heel nauw. De basisstructuur die we aanbrengen is zo belangrijk: door ruimtes met elkaar te verbinden ontstaat er beweging. Een interieur is in mijn ogen geslaagd als alle ruimtes evenveel worden benut. En ook als je vóelt waar je bent: in het bos, op het platteland of zoals hier bij de duinen.’ De studio van de interieurontwerper bevindt zich in een oude fabriek in Bloemendaal. Zijn wens was om in dit huis een eigen atelier in te richten. Een prikkelvrije zone waar hij zich in alle rust kan storten op zijn autonome werk: fotografie, schilderijen en houtskooltekeningen.
In zijn interieurontwerpen streeft Van Zwetselaar naar een bepaalde onvoorspelbaarheid. ‘Dat je niet meteen alles doorhebt en steeds iets nieuws ontdekt, vind ik spannend,’ legt hij uit. ‘Om dat te bereiken, kiezen we nooit voor de makkelijkste weg. Je ziet weleens interieurs waarbij bepaalde kleuren of vormen overal terugkomen. Veel liever laat ik onverwachte smaken en voorkeuren – ook die van verschillende karakters – bij elkaar komen. Dat zorgt voor contrast.’ Hij is naar eigen zeggen niet zozeer bezig met ‘of een interieur mooi wordt’. Veel belangrijker vindt hij dat de eigenaren zich er goed in voelen. Door alle facetten van een ontwerp met elkaar te laten communiceren – van de architectuur tot de accessoires en de kunst – ontstaat iets persoonlijks, geen decor. ‘Van opdrachtgevers horen we vaak dat ze zichzelf in het eindresultaat herkennen, dat het voelt als thuiskomen bij zichzelf. Dát bereiken, is voor ons een hoger doel.’
Meer weten over Jeroen van Zwetselaar. Je kunt zijn werk volgen in de SBS6-serie Design Secrets. Je woning in de stijl van Jeroen van Zwetselaar inrichten? Bekijk dan onze tips voor een interieur als Jeroen van Zwetselaar.
Gepubliceerd in Residence No. 9, 2021 verkrijgbaar online.Fotografie: Alexander van Berge | Tekst: Natasja Admiraal / studiojvz.com
Residence.nl maakt gebruik van cookies
Klik hieronder op 'Akkoord' om het gebruik van cookies te accepteren en door te gaan naar de website.