Nu de zomer zich toch echt heeft aangediend en onderweg steeds meer ‘open’ auto’s verschijnen, kunnen we er niet onderuit een goede keuze te tonen. De grote merken, en zeker de Europese, hebben allemaal een mooie cabrio in hun programma. BMW heeft zelfs in bijna elke serie een aantrekkelijke cabrio.
We kiezen voor de 4 serie, net even iets ruimer, iets mooier en met een stoffen kap. Niet een nieuw model en al best even op de markt, maar nog altijd heel mooi en zeer goed gelukt. De echte cabriorijder wil toch graag in een stoffen tentje en deze stoffen kap is wel heel mooi gemaakt.
Ten eerste de vormgeving: die is mooi slank. Ten tweede het geluidsniveau: dit is een heel goed isolerende kap. Ten derde: tot 50 km/u is de kap onder het rijden te openen en sluiten. Daar moest je vroeger niet aan denken, maar tegenwoordig kan het.
Voor mensen met een gevoelige nek heeft deze cabrio een windschermpje dat heel eenvoudig op te bergen is achter de achterbank en dan volledig uit zicht is. Voor mensen die het windschermpje niet stoer vinden heeft de BMW een slimme warme windstroom rond de nek die heel aangenaam aanvoelt. Eventueel in combinatie met een fikse stoelverwarming.
Het grote middenscherm biedt allerlei functies en mogelijkheden. In combinatie met de BMW-app zijn ook buiten de auto functies af te lezen. Tijdens het rijden – en de 4 serie rijdt heel prettig – zijn allerlei niveaus van assistentie – de hulptroepen – in te schakelen. Zoals binnen de lijnen blijven en afstand houden, wat vooral in de file heel prettig is. Ook de navigatie denkt zelf mee over alternatieve routes, tankstations, een hapje eten en noem maar op.
De stoelen zitten prettig, ze zijn niet klein te noemen en bieden een fijne zijsteun. Een BMW blijft natuurlijk een sportieve auto, dus een sportieve rijstijl mag. Het interieur is smaakvol. Er zijn nog knoppen, al kunnen dat er in onze ogen altijd meer zijn. Kleurenkeuze is er genoeg en ook de lichtere kleuren zijn heel smaakvol.
De motor is ruim voldoende uitgerust met de keuze tussen een vier- of zescilinder. Beide rijden heel prettig. En dan ook nog de keuze tussen een benzine of diesel. Het is heden ten dage best bijzonder dat een cabrio met een dieselmotor wordt aangeboden. Over het algemeen is de diesel een heel fijn rijdende auto met veel trekkracht in de lage toeren. In combinatie met een mooie automaat is het heerlijk toeren.
Alles is tegenwoordig persoonlijk te maken en ook de gewenste rijstijl van deze BMW is aan te passen. Dat is aangenaam, want wat is er nu meer persoonlijk dan een rijstijl? Comfort of sportief, het is een kwestie van de knop een kwartslag draaien. Sportief trekt wat langer door in de toeren en comfort schakelt vlotter in combinatie met een iets comfortabelere vering.
Wat ook in het oog springt is de grote grille. Die kun je mooi of lelijk vinden. Wij vinden het wel duidelijk, en met al die elektrische auto’s zonder grille is een echte grille ook wel weer een statement. Wij zijn voor.
Ons oordeel: deze heerlijke, zomerse mobiel moet een mens zich durven gunnen op zonnige dagen. In de showroom vanaf € 70.000. bmw.nl
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.