Overslaan en ga direct naar de inhoud

Charlotte Caspers schildert abstract met middeleeuwse verf

Foto: Carla van den Puttelaar.
Foto: Carla van den Puttelaar.

Ik ga realistisch leren schilderen, dacht Charlotte Caspers, zoals op de oude stillevens. Deze editie van Vakwerk spreken we Charlotte Caspers.

Om alles te leren over de technieken en de scheikundige processen van het schilderen koos ze in plaats van de kunstacademie voor een studie schilderijenrestauratie. Ze maakte kennis met de materialen waar de schilders in de middeleeuwen mee werkten: mineralen als malachiet, en oker. Bindmiddelen als eigeel, eiwit en gelatine. En werd er verliefd op. ‘Ze geven een prachtig mat oppervlak en de kleur is heel diep.’ Ze kwam al snel tot de ontdekking dat hun schoonheid beter uit te drukken viel in abstract werk.

Colour composition Heathland, 2020. Foto: Charlotte Caspers.
Colour composition Heathland, 2020. Foto: Charlotte Caspers.

Tot haar kleurenpalet hoort ook goud, omdat het voor licht staat en weerspiegelt in de ruimte eromheen. ‘Het brengt een werk daardoor uit het tweedimensionale.’ In haar gouden interpretatie van Van Eycks Lam Gods wordt de toeschouwer door de weerspiegeling zelfs onderdeel van het werk. Wie voor het gouden paneel staat, ziet de contouren van het heuvelachtige landschap van het originele werk, dat Charlotte Caspers als geen ander kent omdat ze voorafgaand aan de restauratie een paar weken in de Gentse Sint-Baafskathedraal werkte aan een reconstructie.

Dé basis voor haar werk blijft toch het duinlandschap rond haar Bergense huis. Zo mooi als het in het echt is kan ze het niet krijgen, zegt ze. Maar daar streeft ze ook niet naar. ‘Je kan een boom letterlijk naschilderen of denken: waar bestaat hij uit, uit welke kleuren. En hoe voelt een dag als vandaag: koud en wit, met een bepaalde geur in de lucht. Ik vind het spannender om te proberen die sfeer te vangen in een schilderij.’ 

Charlotte volgen? Dat kan hier

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Emilie Escher

Back to top