Ooit was dit gebouw in een Noord-Hollandse kuststreek een kerk. Het kreeg een nieuwe bestemming en onderging een aantal onhandige renovaties. Tot interior designer Erik Gutter het omtoverde tot een uniek en kleurrijk familiehuis.
Deze voormalige kerk in Castricum, in de nabijheid van strand, duinen en uitgestrekte polders, is aangewezen als rijksmonument. Het gebouw had echter een chaotische reeks tegenvallende renovaties ondergaan en verkeerde in erbarmelijke staat. Het was zelfs zo erg dat toen interieurontwerper Erik Gutter, zijn zakenpartner Sven J.F. Smit en bouwkundig adviseur Paul de Reuver werden ingeschakeld om er een woonhuis van te maken, hun eerste taak was om alle ‘rampen’ in kaart te brengen die het voormalige gebedshuis hadden getroffen. Al vrij snel trokken zij de conclusie: alleen de vijf grote betonnen raamkozijnen, die van recenter datum zijn en het interieur een ietwat brutalistisch aanzien geven, waren het waard om behouden te blijven.
Visualiseren
‘Het was duidelijk dat we hier out of the box moesten denken’, zegt Erik Gutter. Toch nam hij de uitdaging aan, heen en weer geslingerd tussen wanhoop en de mogelijkheden die hij tegelijkertijd ook zag. ‘Wij kijken graag voorbij de geijkte definitie van een ruimte. Voor ons begint een interieur altijd met het visualiseren van een sfeer. Wij denken in kleuren, beelden en emoties en natuurlijk bestond er geen twijfel over de kracht en originaliteit van deze locatie. Het oorspronkelijke idee was om zeecontainers te gebruiken om daarmee leefruimtes op menselijke schaal te creëren.’
Ruwe esthetiek
Met de typische plafondhoogte die bij een oude kerk hoort vraagt zo’n ruimte namelijk als vanzelf om een indeling in afgebakende secties. Uiteindelijk heeft Erik Gutter er toch voor gekozen om deze units zelf te creëren van gerecyclede materialen. Er werd een mezzanine gecreëerd die stevig met stalen balken wordt ondersteund en aan de zijkant in het gebouw is verankerd. Daarbij werden de houten balken en de stalen constructie in het zicht gelaten, om de ruwe industriële esthetiek van de ruimte te benadrukken. Op de nieuwe bovenverdieping werd één grote lichtgroen geverfde houten box geplaatst, waarachter de tv-lounge is en zich twee kinderkamers en een badkamer bevinden – de vormgeving van deze box is afgeleid van een container of bouwkeet. De slaapkamer van de ouders bevindt zich aan het einde van de loopbrug, achter een grote glazen op maat gemaakte boogdeur, terwijl de leefruimte – woonkamer, eetkamer en keuken – zich op de begane grond bevindt.
Kathedraalachtige setting
Waar mogelijk werden materialen hergebruikt om het interieur een doorleefde uitstraling te geven. De vloer werd gemaakt van oude spoorbielzen of andere houten vloerdelen die in ruwe staat zijn gelaten. De keuken is van Piet Hein Eek en werd samengesteld uit oude ramen en deuren. In lijn met de stalen structuur werden overal industriële ribbenbuisradiatoren geplaatst. De ruimte bleek zich na deze grondige aanpak perfect te lenen voor een eclectische mix aan meubels. Kleurrijke twintigste-eeuwse designklassiekers worden afgewisseld met rommelmarktvondsten. Vooral het zitgedeelte is opvallend. Het is gesitueerd in een kathedraalachtige setting: een ruimte van elf meter hoog, waar een gigantische kroonluchter van Muranoglas de blikvanger is terwijl de hoge raampartij speelt met het zonlicht.
Levendige kleuren
Ook de moderne kunstwerken vormen een mooi contrast met de ruwe basis. Daarnaast heeft Erik Gutter bij het interieurontwerp gekozen voor opvallende kleuraccenten. ‘Kleur helpt om een ruimte te definiëren’, zegt Gutter. ‘We zijn vooral trots op de felgele geglazuurde tegelwanden waarachter de trap naar de bovenverdieping is verborgen’, voegt hij eraan toe. ‘Het is een verwijzing naar het levendige kleur- gebruik van het designmeubilair van grote namen dat door het hele huis staat. En het is een perfect samenspel met de lichtval. Vooral wanneer in de ochtend het eerste zonlicht door het hoge verticale raam op de begane grond valt, waar vroeger het altaar stond. Dan kun je nog goed zien dat dit ooit een heilige plek was.’ studioerikgutter.nl
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.