Overslaan en ga direct naar de inhoud

Salvatori's Place (to be)


Gabriele Salvatori heeft het marmer in de genen zitten. Het familiebedrijf, dat sinds 1946 architecten, vormgevers en kunstenaars van de meest uiteenlopende en exclusieve marmersoorten voorziet, ligt in de schaduw van de Alpi Apuani, de plek waar Michelangelo persoonlijk zijn blokken Bianco Statuario kwam uitzoeken.
Inmiddels is Gabriele de CEO van de firma en bestaat zijn dagelijkse clientèle uit Louis Vuitton, Bergdorf Goodman, Armani en top-ontwerper Piero Lissoni. Met Boffi, de Rolls uit het luxe keuken-segment, bestaat sinds jaar en dag een nauwe samenwerking, net als met het toonaangevende meubelmerk De Padova. Ook produceert Salvatori een uitgebreide lijn aan state-of-the-art producten uit marmer, ontworpen door designers als Vincent van Duysen, Rodolfo Dordoni en Ron Gilad.



Kloppend hart
Gabriele: 'Onze showroom bevindt zich sinds 2009 in de Brera-buurt, in het pand waar ook Boffi en de architecten van Dimore Studio gevestigd zijn. Mijn vader had een mooie showroom achter theater La Scala, maar ik voelde de behoefte te verhuizen naar het nabijgelegen Brera, omdat dat nu dé plek is op het gebied van design. Niet voor niets is het de buurt waar zich de kunstacademie van Milaan bevindt.' Op een dag werd hij door de makelaar gebeld met het nieuws dat er een appartementje was vrijgekomen aan de Via Solferino 10, het kloppende hart van Brera. Bij bezichtiging bleek het klein te zijn, met lage plafonds en Gabriele had al laten weten niet geïnteresseerd te zijn toen Piero Lissoni hem op een ander idee bracht.
Gabriele: 'Volgens hem was de locatie te goed om te laten schieten en omdat ik hem vertrouwde besloot ik de negentig vierkante meter toch te huren. Na de verbouwing, die Lissoni op zich nam, was het nog steeds klein, maar in ieder geval zag het er fraai uit. Een belendend appartement-met-terras dat vervolgens vrijkwam maakte de Salvatori-showroom compleet.



Pied à Terre
Niet veel later kwam er opnieuw, in hetzelfde pand, een appartement vrij dat Gabriele besloot te huren als pied à terre. 'Ik ben gemiddeld twee dagen per week in Milaan, en vind het prettig om dicht bij mijn showroom te zitten zonder nog te moeten reizen.' Toen hij op een avond werd uitgenodigd voor een etentje op de bovenste verdieping werd hij bij binnenkomst getroffen door de prachtige vloeren in de gangen en kamers. 'De boogvormen in mozaïek waren identiek aan de contouren op de boulevard van Rio de Janeiro's Copacabana, toegepast door Niemeyers rechterhand, landschapsarchitect Roberto Burle Marx. Hoewel de vloeren in het appartement uit achttienhonderd stammen, waren de patronen minimalistisch en modern. Bovendien bevonden alle ramen zich op het zuiden, wat inhield dat er de hele dag een prachtig licht moest zijn. Toen ik twee jaar later hoorde dat het appartement beschikbaar was, hoefde ik nog geen twee seconden na te denken.



Design en Jazz
Ik vroeg Elisa Ossino, een beroemde styliste en architecte die de gave heeft om een vrouwelijke, geraffineerde touch aan de dingen te geven, me te helpen bij de aankleding. Het moest een huis worden waar ik me prettig kon terugtrekken, maar tegelijkertijd een plek om vrienden, zakenrelaties en de pers te ontvangen. En omdat het zo'n prachtig canvas was, leende het zich ook goed als achtergrond om alle accessoires die we produceren 'in het echt' gebruikt te zien.
We besloten het zo simpel mogelijk te houden en lieten alle niet- dragende muren verwijderen. Verder stripten we zoveel mogelijk om de woonruimte tot zijn elementaire basis terug te brengen. De kleurkeus van de kamers, Ossino's specialiteit, kwam op een zeer bijzondere manier tot stand. Elisa weet dat ik een groot liefhebber ben van jazz (Gabriele is zelf een fenomenaal jazzmuzikant, PvD) en besloot zich daarom te laten inspireren door composities uit de Jazzstandard, zoals Blue In Green van Miles Davis.' Lachend: 'De titel van dat nummer is de reden dat mijn slaapkamer een ondefinieerbare mix van blauw en groen heeft.' Marmer, geen verrassing, werd op veel verschillende manieren toegepast. Zo ontwierp Ossino een keuken met op Kandinsky geïnspireerde facetten van Pietra d'Avola-, Carrara- en Rosa Portogallo-marmer. De woonkamer werd opgeluisterd met twee grafische afbeeldingen van ingelegd marmer.
Met Salvatori's komst is de Via Solferino 10 nu niet alleen het centrum van design, maar ook van jazz en bruisende feestjes. 'Tijdens de Fuori Salone is mijn huis een eclectische mix van ontwerpers, architecten, journalisten en muzikanten. Wanneer we op het terras zitten te spelen, omringd door interessante personages en mooie spullen, ben ik een gelukkig mens.'

Gepubliceerd in Residence No. 1/2 verkrijgbaar online


Credits

/ Fotografie: Germano Borrelli, Matteo Imbirani
/ Tekst: Paola van Dam


Back to top