Overslaan en ga direct naar de inhoud

Palazzo in Utrecht

Jaren geleden volgde interior designer Sander van Eyck een studie Communicatie in Utrecht. Tijdens de lessen dwaalde zijn blik dan vaak af naar een bijzonder herenhuis aan de overkant van de straat. Als je daar toch eens zou mogen wonen...

Sander van Eyck: ‘Er woonde toen een oude man die ik vaak naar binnen zag gaan. Wat was ik graag met hem mee naar binnen gelopen om het interieur te bekijken. Noem het toeval of iet ‘van boven, maar twaalf jaar later werd mijn droom werkelijkheid. Het appartement op de begane grond kwam te koop. Achterstallig onderhoud en een opdeling met kleine kamertjes nam ik voor lief. Je moet nooit kijken naar wat iets is, maar wat het kan worden.’

Jaren zeventig
Sander: ‘Elke ruimte of interieur, of het nu van mijzelf of van mijn opdrachtgevers is, dicteert eigenlijk zelf wat er moet gebeuren. Ik kan enorm genieten van dat creatieve proces om te bedenken hoe je een ruimte kunt indelen en inrichten en wil altijd het beste uit mijzelf en mijn opdracht halen. Voor deze ruimte, mijn eigen woonplek, was dat niet anders. Natuurlijk had dat proces wat tijd nodig en voornamelijk ook inzicht. Dit herenhuis is qua archetype heel uitgesproken, een Nederlands palazzo. Toen ik het kocht, was het volledig in jaren zeventig-stijl ingericht, met een groene keuken, plavuizen en een verlaagd plafond. Het was enorm gedateerd. De entreehal was opgebouwd uit heel veel kleine kamertjes met evenveel deuren. Aangezien het huis niet groot is, het meet een compacte 95 m2, heb ik die hokkerigheid er meteen uit gesloopt. Behalve de twee deuren tegenover de voordeur. Die zijn nu verstopt achter een nieuwe kastenwand, waar praktische bergruimte achter verscholen gaat. De rest van de ruimte heb ik een open karakter gegeven, voor wonen én werken. Want hoewel ik met Cocoon Living een prachtig kantoor in Amsterdam heb, werk ik ook graag thuis. Zeker als ik een nieuw project opstart, want dit huis inspireert enorm.’

Boogramen
Door het slopen van het verlaagd plafond kwam de grootste schat van de leefruimte tevoorschijn: de grandeur van de hoge raampartijen met boogramen. Het ritme van de ramen, samen met het zwevend keukenblok en de achterliggende spiegelwand, versterkt het perspectief en maakt de ruimte optisch hoger, groter én ruimer. Zelfs de patio doet daaraan mee. Het zicht op de beschutte binnentuin geeft het gevoel dat ook deze ruimte, hoewel buiten, bij het interieur hoort; zeker op zonnige dagen als de hoge zwarte toegangsdeur openstaat en de patio als ‘buitenkamer’ fungeert. ‘Daarbij krijg je dan ook nog dat cadeautje in de vorm van die bijzondere booggewelven. Dat geeft nét meer pit en karakter aan het geheel, en ook iets loftachtigs. Verder heb ik een uit nood geboren oplossing toegepast die ook ruimtelijk werkte. Ik moest in deze compacte ruimte ook nog een slaapgedeelte creëren. Mijn slaapkamer heb ik in het midden van de ruimte gesitueerd, als een soort cocon. Mijn leef/werkruimte ‘hoekt’ er eigenlijk omheen. ’s Nachts is die slaapruimte een oase van rust, een soort van hotelkamer in mijn eigen appartement’.

Oog en hart
Sander vervolgt: De bezieling voor een goed interieurontwerp zit eigenlijk in elke ruimte besloten, alleen moet je je oog én hart gewoon te luister leggen. Dit proces vraagt wél om een goede edit, een goed oog om keuzes te maken. Alles kan, maar niet alles is goed. Alle meubelen en objecten die je hier ziet, zijn afkomstig uit verschillende stijlperiodes. Individueel zijn ze heel uitgesproken, maar ze dienen ook een totaalbeeld. Ik probeer een balans te vinden, een harmonisch geheel opgebouwd uit contrasten. Alle meubelen in dit huis hebben simpele vormen en zijn rustig van stijl en kleur en materiaal. Daarmee kun je heel eclectisch combineren. De wereld is mijn inspiratiebron, ik ben veel op pad en laat mij ook door veel dingen inspireren. Ik bezoek veilingen en websites voor bijzondere vintage meubelen en lampen. Daar heb ik een neus voor. Ik koop wat ik bijzonder of uniek vind. Daarbij heb ik ook een eigen meubel/lampen collectie. Ik houd van contrasten, van een ‘mix and match’. Mijn eigen interieur is daar een goed voorbeeld van.’

 

Fotografie: Verne Photography | Productie, styling en tekst: Marc Heldens

Back to top