Het was weer eens tijd voor een metamorfose, vond interieurarchitect Edward van Vliet. Hij had behoefte aan meer rust en licht, dus gooide hij het hele interieur van zijn Amsterdamse winkel-woonpand om.
Oorspronkelijk waren het twee winkelpanden die, voordat ontwerper en interieurarchitect Edward van Vliet het kocht, al waren samengevoegd tot één woning. De twee voordeuren zijn intact gebleven, de grote ramen aan de voorkant - de etalageruiten – herinneren nog aan die eerdere functie. Om de ‘vierkante’ plattegrond te benadrukken heeft Van Vliet de muur doorgebroken en er een extra deur geplaatst. ‘Nu kun je er een rondje in lopen’, zegt hij, terwijl hij met zijn armen een vierkant uittekent. ‘Het is dus geen pijpenla zoals je veel in deze buurt ziet. Maar ik woonde hier al een tijdje en wilde het lichter maken. En ik wilde meer rust creëren.’
De nieuwe inrichting begon met het leggen van een lichte vloer. Na het afstemmen van de vloeren en de wanden richtte Edward zijn blik op de meubels. Een prachtige, maar zwaar ogende houten kast moest wijken. Daarvoor in de plaats kwam een lagere kast van zijn eigen merk Rooms of Origins. Het zacht glanzende goud-geribbelde materiaal sluit mooi aan bij de rvs-keuken.
Centraal in de keuken staat de lange eettafel, een eigen ontwerp van Edward. De tafel heeft een ingenieus systeem: met een tandwiel kun je hem omhoog draaien, waardoor het een uitbreiding van het keukenblad wordt. ‘En als je hem nog hoger draait, is het een soort bar waaraan je kunt borrelen met vrienden.’ Inmiddels woont Edward in Barcelona, maar aan deze lange tafel genoot hij niet alleen van urenlang tafelen met vrienden, hij ontving hij er ook zijn klanten. ‘Het werkt heel goed om je zakelijke relaties bij je thuis te ontvangen. Ik heb een heel duidelijke signatuur en is het prettig dat zij die meteen kunnen ervaren.’
Aan de voorzijde van het huis heeft hij de salon ingericht. De rode kast die efficiënt en slim dienstdoet als room divider komt uit zijn voormalige kantoor. Een andere eyecatcher is de Kaipo tafellamp, Edward ontwierp hem in 2001. Het is inmiddels een designklassieker, het Stedelijk Museum heeft hem in zijn collectie. De lamp heeft een zilveren voet van mond geblazen kristalglas en een geplisseerde kap. Met zijn barokke, industriële look en feel doet de lamp het goed in zowel hypermoderne als elegante, antieke interieurs.
Aan de andere voorzijde staat het stijlvolle daybed Yuji, eveneens een eigen ontwerp. ‘Dat is een heerlijke plek om te zitten. Het huis heeft sowieso veel fijne plekjes.’
De internationaal opererende Edward is gefascineerd door geometrie, symmetrie en repeterende patronen, het zijn terugkerende elementen in zijn werk. In de slaapkamer ligt een tapijt met een patroon van geometrische bloemen. Hetzelfde patroon zien we terug in de badkamer. Hij heeft het bad eruit gehaald - ‘Ik zit nooit in bad’ - waardoor er plek was voor een buitengewoon ruime douche.
In het hele huis hangen de muren vol kunst, in de voorkamer hangt onder meer een prachtig werk - in de typerende blauwe kleur - van Levi van Veluw. ‘Kunst is mijn passie, ik houd ervan om kunst te verzamelen. En ik zie het als mijn missie om talentvolle kunstenaars te ondersteunen.’
De patio - over de hele breedte van het huis - heeft houten vloerplanken in de kleur Zweeds rood en er staan veel planten en bomen in potten. Het is een mediterrane oase in de drukke stad. In het ochtendzonnetje is het hier heerlijk vertoeven. ‘En als de zon weg is, kun je lekker voor het huis zitten.’ Hij lacht: ‘Gewoon op de stoep, zoals Amsterdammers doen.’ edwardvanvliet.com