Cassandra Stavrou, medeoprichter van het hippe Londense popcornmerk Propercorn, wist precies wat ze wilde toen ze interior designer Rebecca Sicardi opdracht gaf om haar huis in te richten.
Op haar zestiende overleed Cassandra’s vader. Het laatste cadeau dat hij voor haar kocht, was een popcornmachine. Toen ze tien jaar later bij een reclamebureau werkte en merkte dat veel collega’s last hadden van een middagdip en er niets anders te snacken viel dan een rijstwafel of een chocoladereep, zette ze een rigoureuze stap. Ze nam ontslag, verhuisde terug naar het huis van haar moeder, ging werken in een pub en ontwikkelde ondertussen, samen met een goede vriend en de hulp van vrienden en familie, een gezonde en vooral lekkere popcornsnack. Nu verkoopt haar bedrijf Propercorn dagelijks wereldwijd miljoenen zakjes gezonde popcorn en chips, heeft ze ongeveer veertig mensen in dienst en draait ze een omzet van een slordige zeventien miljoen euro per jaar.
Cassandra is een vrouw die weet wat ze wil, ook als het gaat om het interieur van de victoriaanse vijfkamerwoning in Oost-Londen die ze twee jaar geleden kocht. Die visie maakte ze duidelijk aan interior designer Rebecca Sicardi. Cassandra: ‘Ik wilde een mediterraan, maar geen rustiek interieur, vrouwelijk maar niet meisjesachtig, minimalistisch maar niet koud.’ Duidelijke taal voor Sicardi, wier esthetische aanpak uitgaat van hoe cliënten zich voelen in een interieur. ‘Ze begreep me helemaal en dat scheelde veel tijd’, zegt Cassandra. Sicardi paste ook naadloos in het dreamteam met architect Joseph Edwards dat Cassandra voor ogen had. ‘Edwards is een briljante, creatieve en vooral ook praktische architect die al je ideeën kan realiseren. Daarnaast is hij een getalenteerde meubelmaker.’
Samen creëerden ze een nieuw souterrain, een uitbreiding van de zolder en maakten ze op de begane grond een grote eetkeuken met toegang tot de tuin.
‘Mediterraan, maar niet rustiek’ is het duidelijkst terug te zien in de keuken. Stavrou, die een Grieks-Cypriotische afkomst heeft, wilde een keuken waar zij en haar geliefde Charlie Tarr lange zondagen konden doorbrengen met koken en eten met vrienden. Maar omdat de keuken gedeeltelijk open is, moest hij harmoniëren met de woonkamer en mocht het niet te veel op een keuken lijken. Daarom koos Sicardi voor een lange eikenhouten plank boven het aanrecht en een sculpturaal betonnen kookeiland met golvende zijkanten die de keuken een speelse en vrouwelijke uitstraling geven. Als je vanuit de woonkamer in de keuken kijkt, heb je niet de indruk dat in die ruimte kan worden gekookt. Terwijl er toch heerlijke gerechten uit komen.
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.
Het materialenpakket in het huis is minimalistisch en bestaat uit beton, wit geolied eikenhout en Italiaans natuursteen. Zo zijn de keukenvloer en het kookeiland gemaakt van beton met een zweem roze dat wordt
verzacht door een afwerking met hars. Dit materiaal is ook gebruikt voor een aantal van de in het huis aanwezige open haarden die daardoor een Italiaans modernistische uitstraling krijgen. Cassandra: ‘Rebecca en ik hebben ze bedacht en Edwards en de bouwvakkers hebben ze gemaakt. Zij zijn de praktische bedenkers die alles mogelijk maken. Ik vind het ook heel bijzonder dat de twee schouwen in de woonkamer hetzelfde ontwerp hebben, maar tegelijkertijd elkaars tegenpolen zijn.’
In het hele huis komen veel sculpturale vormen – het kookeiland, de schouwen en het vrijstaande vierkante bad – terug. ‘Die wilde ik per se omdat het abstracte vormen zijn die de ruimte hoger maken’, zegt Cassandra. De meest opvallende sculptuur is de Cloud bank gemaakt van bouclé, die als een interactieve sculptuur in het achterste deel van de woonkamer staat. Deze ruimte, die anders waarschijnlijk nooit de aandacht zou hebben gekregen die hij nu heeft, is daardoor veranderd in een centrale hub. ‘Hier staan ook Charlies dj-set en platencollectie, daarom gaan vrienden hier vaak zitten om naar muziek te luisteren en te kletsen met mensen in de keuken en woonkamer.’
Cassandra had een duidelijke voorkeur voor warm minimalisme. Om daaraan tegemoet te komen koos Sicardi in elke ruimte voor zachte, ronde vormen en heel veel tactiele stoffen zoals ongebleekte katoen en linnen. De slaapkamer is bereikbaar via een klein trapje en ligt, als een geheime plek, verscholen achter een cayennerood gordijn van merinowol. ‘Dit is mijn retreat-binnen-een-retreat’, aldus Cassandra. ‘Hier kom ik echt tot rust. Maar dat geldt eigenlijk voor het hele huis. De zachte, minimalistische uitstraling is als een wit doek. Dit is onze veilige plek waar we de drukke werkweek kunnen loslaten en ontspannen of juist met een groep vrienden dansen op vrijdagavond. Hier gaan we los of zijn we juist helemaal zen.’ rebeccasicardi.com,
Gepubliceerd in Residence No. 11, 2020 verkrijgbaar online. Fotografie: Rachel Smit / Tekst: Kate Jacobs / Tekstbewerking: Sylvia Emonts / proper.co.uk