Overslaan en ga direct naar de inhoud

Lorraine Dunkley: ‘Omdat we écht in hen geloven’’

Foto: Paul Damen.
Foto: Paul Damen.

Lorraine Dunkley is hoofdredacteur van Residence. Vanaf nu delen we haar maandelijkse editorial ook online.

'We gaan terug naar een snikhete zomerdag in augustus vorig jaar. Op afstand hadden wij als team een vergadering om de jaarplanning voor 2022 op poten te zetten en alle redactionele thema’s te bedenken. Wat speelt er volgend jaar? Wat houdt ons bezig? En vooral, waarmee willen wij onze lezers inspireren? Tussen al die vraagstukken door wist ik één ding zeker: er moest en zou een editie komen waarin creatief vakmanschap wordt gevierd. In onze tak van sport ontmoet je zo veel creatief makers die grote indruk maken. Makers die zo dicht op de materie zitten. Ze kneden het maakproces, bevragen alle stappen in het materiaalonderzoek en spelen met de complexe bewerkelijkheid daarvan. Naar mijn mening is dat het mooiste dat er is.

In de afgelopen jaren heb ik met honderden ontwerpers mogen samenwerken. Mijn grote voorliefde voor ambacht werd ooit aangewakkerd op een ambachtsfestival (ja echt, het bestaat) in New York, waar ik verantwoordelijk was voor het genereren van publieke aandacht voor de honderd deelnemende exposanten. In die eerste stappen van mijn carrière zag ik van dichtbij met hoeveel liefde, passie en overtuiging al deze makers hun vak beoefenden en raakte er meteen aan verknocht. Mijn reis langs ambachten bracht mij hierna bij de beurzenindustrie, waar ik jarenlang wereldwijd prachtige tentoonstellingen heb mogen neerzetten met opnieuw makers uit alle windstreken; van Japan tot Mexico, van Zuid-Korea tot Zuid-Afrika en van Australië tot Nederland. Iedere maker met een eigen culturele achtergrond en een eigen esthetiek. Hoe verschillend deze creatief makers ook zijn, een ding hebben ze allemaal met elkaar gemeen: de liefde voor hun vak, in de puurste vorm mogelijk.

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Wat mij – en met mij de redactie – vooral aan het hart gaat, is dat bijna al deze creatievelingen naast ontwerpen tegelijkertijd verantwoordelijk zijn voor hun eigen marketing, pr, communicatie, grafische vormgeving, sociale media en  álles wat er bij hun vak komt kijken. Als individuele maker is het ontzettend moeilijk jezelf goed te profileren en de weg naar enige vorm van publiciteit lijkt soms mijlenver weg. Precies om die reden is dit nummer zo belangrijk. Om hen een handje te helpen. Niet voor de karmapunten, maar omdat we écht in hen geloven en om diegenen die ons dag in dag uit weer zo weten te inspireren, te bedanken. We stellen ze graag aan je voor. Ze verdienen het. Normaal trap ik in het voorwoord de losse producties af die komen gaan, maar eigenlijk barst dit hele nummer uit zijn voegen van vakmanschap.

Kleine disclaimer: de objecten die wij in deze editie tonen zijn zo fenomenaal mooi, dat het moeilijk is om ongeschonden dit nummer uit te komen. Maar geloof me, het is het meer dan waard om tussen collectible design te leven. Koop en verzamel interieuritems met een verhaal. Want die verhalen draag je een leven lang mee.

Lorraine Dunkley
Hoofdredacteur

INSPIRATIE

Back to top