Overslaan en ga direct naar de inhoud

De kleuren van Murano


Verspreid door de oude garage hangen verschillende lampen van het Italiaans-Engelse duo. De op zeepbellen geïnspireerde lamp Bolle hangt centraal en kennen we nog van eerdere presentaties. Rechts van de ingang hangt een tiental vrolijke lampen uit de collectie I Flauti. 'Niet allemaal nieuw, sommigen presenteerden we vorig jaar al,' vertelt Giopato met charmant Italiaans accent. 'Het afgelopen jaar hebben we de collectie verder uitgebreid. De glazen delen van de lampen zijn vervaardigd van glas dat met de hand wordt geblazen op het Venetiaanse eiland Murano. En in het midden vind je een led-verlichting. Dit gedeelte noemen we de soft spot en hebben we op zo'n manier ontworpen, dat het licht zowel naar boven als naar beneden valt. Het gekleurde Murano glass wordt zo van twee kanten belicht, wat een mooi effect geeft.' Coombes vult aan: 'Door deze lichtbron zo te gebruiken, benadrukken we de ambachtelijk techniek waarmee de lamp vervaardigd is én onderstrepen we de kleuren van Murano. Zo combineren we het innovatieve karakter van de led-verlichting met het authentieke ambacht van glasblazen.' Giopato: 'Alle lampen zijn qua vorm een beetje anders, omdat het glas handgeblazen is. Ook de kleuren zijn niet gelijk.' Vervolgt lachend: 'Vandaar dat we limited editions aanbieden. Eigenlijk is het heel moeilijk om twee keer exact dezelfde lamp te maken.'






Samenwerking
Geroutineerd vertelt het stel over hun manier van samenwerken. De Italiaanse Giopato: 'We zijn nogal verschillend. Ik ben Italiaanse en een vrouw. Christopher is Engels en een man. Daardoor hebben we een heel andere benadering op ons werk. Ik werk misschien wat meer op gevoel en heb al snel een idee van wat ik wil. Dan ga ik bekijken hoe we dat daadwerkelijk kunnen bereiken. Het mooie is, Christopher is vervolgens de persoon die dat ook uiteindelijk laat gebeuren.' Coombes reageert: 'Christiana komt uit Venetië. Dat heeft als groot voordeel dat zij in lokaal dialect met glasblazers kan communiceren. Dat helpt enorm, want deze mensen zijn erg kritisch met wie ze willen werken en maken soms hun eigen regels. Toen we hen vroegen de glazen lampenkappen te blazen, kregen we die maanden later terug. Daarna pas kon ik aan de slag met de soft spot en led-verlichting.'




Half industrieel, half handwerk
Coombes: 'Cristiana en ik hebben veel ervaring met industrieel design. In de I Flauti collectie combineren we dat met handwerk. Dat is een interessant proces, aangezien ambachtslieden vaak terugkomen met net iets andere kleuren en vormen. Door deze twee aan elkaar te koppelen combineren we de industriële kwaliteit met handwerk. Daar gaat ons onderzoek over: hoe combineer je deze twee werkvelden?' Giopato over de toekomst: 'Het project rondom I Flauti zal blijven groeien. We blijven experimenteren met nieuwe technieken, vormen en kleuren. We willen bijvoorbeeld grotere gekleurde lampen aan de collectie toevoegen, maar dat is technisch lastig. Wel is het al gelukt om de grote bolvormige lamp 'Grefta' te ontwerpen. Dat is een lamp van tien kilo. Zo werkt het met glas, wanneer je het groot blaast wordt het te dun en daardoor te kwetsbaar. Dan heb je dus veel materiaal nodig. Dit veld blijven we onderzoeken.'

Tekst: Charlotte Balder
Beeld: Charlotte Balder & Baukje Beetsma
Meer Milaan 2015:
- Fotoverslag Ventura Lambrate
- Feest bij Linteloo
- Made.com presenteert nieuwe shopmethode

Back to top