Overslaan en ga direct naar de inhoud

Pretty in pastel


Ze draagt een vintage oranje kimono, een roze rok van Dior en is daarmee helemaal ton-sur-ton met het interieur van haar Milanese appartement. Ilaria Ferraro Toueg is interior- en productdesigner en creative director van Ted Studio’s in Milaan. Daarnaast werkt ze samen met Artemest, een online platform gewijd aan de promotie van Italiaans design. Voor de presentatie van Artemest tijdens de Milaan Design Week maakte ze een installatie die niet toevallig Stranger Pinks heet en opvallend veel overeenkomsten vertoont met haar eigen appartement. Een bewuste keuze, aldus de designer: ‘Ik wilde een sfeer van lichtheid en vrolijkheid uitdrukken waardoor sommige stilistische keuzes misschien wel irrationeel en onvoorspelbaar lijken, maar wel het hart raken.’



Interior-fashion
Haar voorliefde voor de art-decostijl uit jaren twintig is terug te zien in het Milanese appartement in een gebouw uit de jaren dertig. Een gebouw met een grandeur die doet denken aan het decor van Woody Allens film Café Society. Een film die voor Ilaria, zoals ze zelf zegt, altijd een grote bron van inspiratie is geweest. ‘Ik heb mezelf altijd gezien als een vrouw uit vroegere tijden. Daarom is dit appartement perfect voor mij’, zegt ze. ‘Ik vind het prachtig als een vrouw trots is op haar vrouwelijkheid en die durft te tonen in haar keuzes.’
Als het een jurk zou zijn, zou het interieur van het appartement van Ilaria het beste beschreven kunnen worden als een zomerse cocktailjurk gedragen door een briljante jonge vrouw in jetsetwereld op Long Island in de woelige jaren twintig, zoals beschreven in het boek The Great Gatsby van Francis Scott Fitzgerald. Die verwijzing naar mode is niet toevallig, want voordat Ilaria Ferraro Toueg begon met interieurdesign studeerde ze mode aan de Istituto Europeo di Design in Milaan. Daar komen ook haar oog voor detail en haar voorliefde voor mooie stoffen en kleuren vandaan.



Groen en roze als basis
De symfonie in pastel heeft zijn hoogtepunt in de grote woonkamer met en-suite eetkamer. Op de vloer ligt een groot roze kleed met groene palmbladeren dat Ilaria zelf ontwierp, terwijl de muren zijn geschilderd in dezelfde watergroene tint als de leren bank van B&B Italia. De abstracte schilderijen van Paul Kneale en Matthew Stone zijn ook zorgvuldig geselecteerd op kleur, net als de fauteuil die opnieuw werd bekleed in fuchsiaroze.
Roze komt ook terug in de hal waar het marmer van de vloer is doorgezet op de muren, aangevuld met behang met een wijnbladerendessin van Cole & Son. De hal leidt naar een kleine rookkamer, een van Ilaria’s favoriete ruimtes in het huis. Hier zijn zowel de muren als de bank gedessineerd met groene palmbladeren. Het enige contrast in het huis is te vinden in de slaapkamer die – in tegenstelling tot de rest van het appartement – met neutrale tinten is ingericht. Hier geen roze en groen, alleen een blauw accent in het vloerkleed en de sprei op het bed.
‘Ik heb ervoor gekozen om de inrichting van het huis anders te benaderen dan de zoektocht naar perfectie die ik gewoonlijk nastreef in mijn werk’, zegt Ilaria. ‘In dit appartement ligt mijn hart.’



Dit artikel is gepubliceerd in Residence 2019 no. 1/2


Credits
/ Fotografie: Valentina Sommariva/Marie Claire Maison Italy/Living inside
/ Tekst: Alica Ida
/ Styling: Cristina Nava
/ Tekstbewerking: Sylvia Emonts / Niek Schoenmakers

Back to top