Als mode-ontwerpster maakte Lorenza Bozzoli al naam met haar werk voor onder meer Basile, Camper, Sergio Rossi, Plein Sud en Fiorucci, maar nadat ze de overstap had gemaakt van mode naar design, barstte haar roem pas echt los. Ze ontwierp de indrukwekkende La Lollo kroonluchter voor Slamp die ze noemde naar Gina Lollobrigida en en de Cheese Please kaasrasp geïnspireerd op een koelbel voor Alessi. In Nederland kreeg ze bekendheid door de Amami bank en poefs en de Juuyo lamp die ze ontwierp voor Moooi. ‘Er is eigenlijk niet zoveel verschil tussen het ontwerpen van mode en design’, zegt ze. ‘Beide zijn manieren om jezelf te uiten, om te laten zien waar je plezier in hebt en waar je ambities liggen. En ze evolueren in de loop der jaren waardoor je kunt blijven veranderen.’
Het perfecte huis
Nadat ze een aantal jaren in New York had gewoond, keerde Bozzoli terug naar haar geboortestad Milaan. Daar vond ze, samen met haar man Giorgio en ‘na jaren zoeken’, het perfecte huis voor zowel haar studio, haar woonruimte ‘waar we vrienden kunnen ontvangen’, en een zelfstandig appartement voor haar zoon. Het huis kijkt uit op het Sforzesco kasteel in Milaan waar ooit het Noorse consulaat was gehuisvest en dateert uit het begin van de twintigste eeuw. Echtgenoot Piergiorgio Fasoli die architect is, hield zich bezig met de complete verbouwing waarbij de originele parketvloeren, ornamenten en de hoge plafonds bewaard bleven. Lorenza stortte zich op de inrichting.
Kleurrijk en onalledaags
Elk deel van het huis heeft een eigen kleurschema: wit voor de grote studio die uitkijkt op het kasteel, groen in de slaapkamers die grenzen aan het park aan de voorkant van het huis en blauw in de woonkamer, eetkamer en keuken. ‘Ik ontwerp vanuit mijn gevoel’, vertelt ze. ‘En daarbij laat ik me leiden door kleur. De eerste kamer die ik ontwierp, was mijn kinderslaapkamer. Eigenlijk bepaalde ik vanaf mijn achtste zelf al mijn eigen kleding en interieur. Gelukkig ben ik opgegroeid in een familie die me alle mogelijkheden gaf waardoor ik mijn creativiteit kon blijven ontwikkelen.’
Die creativiteit blijkt uit de inrichting van het huis waar je bij binnenkomst wordt overweldigd door kleuren, stoffen, prototypes, tekeningen, schilderijen en sculpturen. Overal staan eigen ontwerpen, van de Couture ottomans met franjes in de woonkamer tot de Wallie lamp voor Tato Italia. Haar interieur weerspiegelt haar persoonlijkheid: kleurrijk en onalledaags.
Dit artikel is gepubliceerd in Residence 2019 no. 12. Het blad is te koop via
onze website.
Credits
/ Fotografie: Silvia Tenenti / Living Inside
/ Tekst: Daniela de Vito
/ Tekstbewerking: Sylvia Emonts