Het werk van Bas van Beek is te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam en Kunstmuseum Den Haag. Binnenkort komt daar zijn eerste solovoorstelling bij. Toch werd hij geweigerd op de Design Academy: 'Ik wilde tot een paar jaar terug nog stoppen met dit vak.'
Hoe ben jij begonnen?
'Na mijn middelbare school wilde ik graag naar de Academie voor Industriële Vormgeving (de huidige Design Academy) in Eindhoven. Daar werd ik voor afgewezen, maar ik besloot toch naar Eindhoven te verhuizen en aan het Grafisch Lyceum in Eindhoven te studeren waardoor ik tijd had aan mijn portfolio te werken. Bij het tweede toelatingsgesprek werd ik weer afgewezen. De commissieleden adviseerde mij om naar de Kunstacademie te gaan, de Design Academy zou mij beperken in mijn ontwikkeling, was de verwachting. Dat was achteraf gezien een goed advies.'
Waarom?
'Ik heb een aantal academies gedaan en tijdens stages bij architectenbureaus kwam ik erachter dat ik niet zo goed functioneer in een kantooromgeving. Tegelijkertijd veroverde Dutch Design de wereld, iets dat ik niet goed begreep. Het heeft zo’n beperkte kijk op de culturele productie van de 20ste eeuw.
Met de nodige bravoure ben ik aan de slag gegaan met in mijn achterhoofd het idee dat als mijn werk voor mijn 30ste niet in een museum zou komen, ik iets anders zou gaan doen. Het werk werd al vroeg aangekocht door Boijmans van Beuningen. Toch heb ik nog lang nagedacht te stoppen, tot een paar jaar geleden.'
Op welk design ben jij het meest trots?
'Momenteel is dat het ontwerp voor de tentoonstelling Oog in Oog met Klimt die slechts 8 dagen te zien is geweest in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Op de site van het museum is de tentoonstelling overigens wel digitaal te ervaren. Het is een culminatie van het werk dat ik de afgelopen jaren heb gemaakt, een herziening van het traditionele tentoonstellingsmodel met het daarmee samenhangende zogenaamde authentieke origineel.'
Wat beweegt jou als kunstenaar?
'Vanuit het typisch Nederlandse ’niksen’ en oprechte verveling begin ik langzaamaan een ongezonde obsessie te ontwikkelen. Dat is veelal vanuit een nieuwsgierigheid en bewondering hoe bijvoorbeeld Gunta Stölzl jacquards heeft ontworpen die na 100 jaar nog allesbehalve gedateerd aan doen. Het besef dat je werk niet los staat van 2000 jaar kunst en architectuurgeschiedenis, dat je verantwoordelijk bent en de verplichting voelt bij te dragen aan de ontwikkeling daarvan.'
Waar kunnen we jouw werk zien?
'In het Kunstmuseum in Den Haag, Moord en Brand, het eerste overzicht van mijn werk in glas en keramiek. Het Stedelijk Museum in Amsterdam, de tentoonstelling Van Thonet tot Dutch Design, en later dit jaar eind november mijn eerste solotentoonstelling in de VS, Shameless in het Wolfsonian in Miami Beach Florida.'
Meer weten over Bas? Hou dan zijn website in de gaten.