Overslaan en ga direct naar de inhoud

Gespot: Het duurzame werk met touw van Joana Schneider

Joana Schneider in haar studio in Amsterdam.
Joana Schneider in haar studio in Amsterdam.

De in Nederland wonende Duitse toonde haar prachtige werken tijdens ART Rotterdam. ‘Touw is mijn muze.’

Schneider – vertegenwoordigd door Rademakers Gallery – studeerde in 2018 af als textielontwerper aan de KABK. Haar werk was al internationaal te zien bij tentoonstellingen en beurzen in bijvoorbeeld Miami, Kopenhagen en Milaan  n binnenkort tijdens PAN Amsterdam. De natuur is een inspiratiebron voor Schneider. Ze vertelt: ‘Toen ik vanuit München naar Den Haag kwam, was ik onmiddellijk gefascineerd door het klimaat en de natuurlijke kracht van de Noordzee.’

Golden Enigma – the body, 2021, touwoverschot en gerecycled PET.
Golden Enigma – the body, 2021, touwoverschot en gerecycled PET.
Detail Baby you Know, 2021, touwoverschot en gerecycled PET. Technieken: gimping (knopen), passementerievlechten, haken en naaien.
Detail Baby you Know, 2021, touwoverschot en gerecycled PET. Technieken: gimping (knopen), passementerievlechten, haken en naaien.

Waardering voor handwerk

In het havengebied van Scheveningen vond ze nieuwe materialen om mee te werken. ‘Ik werd verliefd op het ruwe, flexibele en levendige van touw. Inmiddels werk ik al meer dan drie jaar samen met de Nederlandse visserij en nettenmakers in Scheveningen en Katwijk, die me hun ambacht leren. Ik verbind hun knooptechnieken met traditioneel tapijt maken.’ Dat handwerken staat centraal in Schneiders werk, zo wil ze haar waardering uiten voor ambachtslieden die in deze digitale tijden nog met hun handen werken. Volgens de Duitse zouden we hun werk en contact met materiaal meer moeten waarderen, omdat het goed is voor zowel de mens als het klimaat.

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Detail Die Rietdeckerin II, 2021, touwoverschot en gerecycled PET. Technieken: knopen en passementerie-vlechten.
Detail Die Rietdeckerin II, 2021, touwoverschot en gerecycled PET. Technieken: knopen en passementerie-vlechten.
Joana Schneider aan het werk in haar studio met Lavender Garden.
Joana Schneider aan het werk in haar studio met Lavender Garden.

Architectonische vormen

Schneiders werk draagt ook een sociaal-politieke component in zich. ‘Ik noem het niet activistisch, maar gebruik wel alleen duurzaam of hergebruikt materiaal en probeer een kleine ecologische voetafdruk achter te laten. Niet makkelijk, want mijn grote werken moeten verscheept worden, maar ik zoek circulaire oplossingen voor alle aspecten van mijn werk.’ Ook interessant is de manier waarop Schneiders werk mannelijke en vrouwelijke genderstereotypen probeert te ondermijnen: ‘Dat doe ik door het als voornamelijk door vrouwen geïdentificeerde textielambacht en technieken als naaien en tapijtknopen te combineren met zware, als mannelijk beschouwde constructietaken. Mijn creatieproces is fysiek erg veeleisend en ik ben er trots op dat ik dagelijks met zulke zware materialen kan werken. Voor het maken, installeren en vervoeren van de touwinstallaties, wandtapijten en tapijten heb ik extra handen nodig. Op deze schaal werken is alleen mogelijk omdat ik veel hulp en steun heb gekregen van kunst- en designstudenten.’

Kijk hier voor meer informatie.

Foto’s: Pim Top / Tekst: Lisa Goudsmit

INSPIRATIE

Back to top