Overslaan en ga direct naar de inhoud
Keuken Veronique Slooff. Fotografie: Eddy Wenting.
Keuken Veronique Slooff. Fotografie: Eddy Wenting.

Binnenkijken bij interieurontwerper Veronique Slooff aan de Amsterdamse Prinsengracht

Wonen en werken vloeien moeiteloos in elkaar over in het huis van interieurontwerper Veronique Slooff. Vanuit haar woning aan de Amsterdamse Prinsengracht runt ze haar bureau Binnenvorm, waar ze klanten ontvangt in een setting die haar eigen stijl perfect weerspiegelt.

Een historisch pand vol licht en rust

Het pand uit 1671 bestaat uit drie delen: een voorhuis, een tussenhuis en een achterhuis. “Elke ruimte heeft een eigen sfeer,” vertelt Veronique. “Om daar eenheid in aan te brengen, heb ik alles in één kleur geschilderd, heel lichtgrijs. Dat vind ik een prettige kleur, want alles komt er mooi bij uit: meubels, kunst, textuur.”

Ze wijst naar de zitkamer. “Dit is ook mijn werkkamer, waar mijn klanten komen.”

Rode voordeur Prinsengracht.
Rode voordeur Prinsengracht. Fotografie: Eddy Wenting.
Portret Veronique Slooff.
Portret Veronique Slooff. Fotografie: Eddy Wenting.
Boven de Standard bank van Edra hangt een schilderij van de Australische kunstenares Kelly Wieck via Mobilia. De Andrea wandlamp is van Tacchini en gekocht bij The Frozen Fountain. Naas de vintage stoelen hangt de Snowball hanglamp van Louis Poulsen.
Bank Edra, Andre wandlamp Tacchini, Snowball hanglamp van Louis Poulsen. Fotografie: Eddy Wenting.

Persoonlijke verzamelingen

De basis van het interieur wordt gevormd door de vele spullen die Veronique en haar man in de loop der jaren verzamelden. “We hebben geen ouders meer, dus we hebben veel spullen, heel veel,” zegt ze lachend. “De kasten in de keuken staan vol met servies en zilver. En een wand in de woonkamer is gevuld met kunstwerken die ik door de jaren heen heb verzameld. Elke keer als ik een mooie opdracht afrond, koop ik iets dat ik echt bijzonder vind - een schilderij, een meubel of een vaas.”

Hoewel ze even twijfelde of ze haar eigen huis wilde laten zien, besloot ze het toch te doen. “Iets zo persoonlijks als je eigen stijl tonen is spannend, maar ik dacht: laat anderen ook zien hoe tijdloos dit is.”

Gang entree.
Gang entree. Fotografie: Eddy Wenting.
De werkplek met een vintage Pierre Jeanneret stoel en hanglamp VV Cinquanta Suspension van Astep.
De werkplek. Vintage Pierre Jeanneret stoel. Hanglamp VV Cinquanta Suspension van Astep. Fotografie: Eddy Wenting.
De keuken ligt in het achterhuis en grenst aan de tuin. De monumentale schouw is bezet met witjes. Boven het eiland hangen twee lampen Utzon van &Tradition.
De keuken met monumentale schouw. Boven het eiland twee lampen Utzon van &Tradition. Fotografie: Eddy Wenting.

Gelaagde interieurs

Veronique staat bekend om haar gelaagde manier van werken, oud en nieuw vloeien samen. Ze combineert antieke schilderijen met hedendaagse kunst en koestert designklassiekers als de Eames-stoel. “Ik houd van dingen die goed gemaakt zijn en hun waarde behouden.”

Voordat ze interieurontwerper werd, werkte Veronique in de mode. “Daar is alles snel, snel, snel. Toen ik met interieurs begon, dacht ik: ik wil juist het tegenovergestelde. Iets creëren dat blijft.”

Ze begint een ontwerp altijd bij wat er al is. “Ik kijk naar de geschiedenis van het huis en wat mensen al hebben. Vanuit dat vertrekpunt voeg ik nieuwe lagen toe, dat maakt een interieur spannend en persoonlijk.”

De slaapkamer met originele vloer, daarachter de badkamer.
De slaapkamer met originele vloer, daarachter de badkamer. Naast het bed lampjes Tolomeo van Artemide. Fotografie: Eddy Wenting.
De badkamer is lang en smal, maar functioneel. Boven het zelf ontworpen meubel met grote spiegelkast hangen wandlampen van Tom Dixon.
De badkamer met wandlampen van Tom Dixon. Fotografie: Eddy Wenting.

Een marmeren eyecatcher

In de zitkamer staat een groot marmeren blok van Carrara-marmer. “Zonder details, gewoon rechttoe rechtaan. Het is van hetzelfde marmer als wat oorspronkelijk in het huis zat – in de gang, op de vloeren en in de keuken. Dat vind ik bijzonder.”

In het achterhuis bevinden zich de keuken en de slaapkamer. “Wat zo uniek is, is dat het achterhuis volledig uit baksteen bestaat. Dat zie je bijna niet bij Amsterdamse panden uit die tijd.”

De badkamer kreeg extra daglicht dankzij een slimme indeling. “We hebben een ruimte gemaakt met én privacy én licht. Dat maakt het klein maar compleet.”

Een oase aan de gracht

Achter het huis ligt een grote tuin met oude bomen. “Een groot feest,” glimlacht Veronique. “Ik voel me echt gezegend dat ik hier woon. Het is de eerste keer dat ik aan de gracht woon, en dat is heerlijk.”binnenvorm.nl

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Ellen Leijser

Back to top