Ruim vijftig jaar geleden richtte Piet Jonker het gelijknamige bedrijf in historische bouwmaterialen op. Vijf jaar geleden nam zijn zoon Bas het stokje van zijn vader over. Zijn passie voor antiek heeft hij ook niet van een vreemde.
Jullie zijn gespecialiseerd in antieke bouwmaterialen zoals oude houten vloeren, schouwen en marmeren vloeren. Wat maakt het gebruik van deze historische materialen zo bijzonder in een interieur?
‘Het bijzondere aan historische bouwmaterialen is dat ze een ziel met zich meebrengen die simpelweg niet te imiteren is. Het gaat niet alleen om hoe iets eruitziet, maar ook hoe het aanvoelt. Als je die materialen probeert na te bootsen of kunstmatig te verouderen, zit je altijd vast aan een herhaalbaar en schaalbaar productieproces. Dat betekent dat er, ondanks de variaties die je probeert
aan te brengen, altijd een zekere eenvormigheid is. Denk bijvoorbeeld aan houten vloerdelen of stenen vloertegels: oude materialen hebben door de tijd en het gebruik heel veel unieke kenmerken opgedaan. Het is alsof ze hun eigen verhaal vertellen. Dat maakt ze eindeloos interessant en aantrekkelijk. Dat kun je niet namaken.’
Wat zijn jouw overwegingen als je een object of materiaal voor de collectie aankoopt?
‘Dat hangt van verschillende factoren af. Natuurlijk speelt de zeldzaamheid en beschikbaarheid van een stuk een grote rol. Maar tegenwoordig laten we ons ook leiden door trends en mode. Sommige materialen en objecten zijn op bepaalde momenten gewoon gewilder, en daar moeten we wel op inspelen.’
Hoe beïnvloeden trends en mode de aanschaf van antieke stukken?
‘Trends spelen zeker mee. Binnen het enorme aanbod van antiek en vintage design kun je weloverwogen keuzes maken; het is als het ware een vorm van cureren. Dat geeft ons de mogelijkheid om mee te bewegen met trends in kleur of vormentaal. Een mooi voorbeeld hiervan is dat we recentelijk wat meer schouwen met uitgesproken roze of gele tinten hebben aangekocht. Ook kopen we vaker luchtige mid-century designlampen in, omdat die momenteel erg gewild zijn.’
Je noemde beschikbaarheid als factor. Kun je een concreet voorbeeld geven?
‘Zeker. Een goed voorbeeld is een groot, kasteelachtig pand in Frankrijk waar we op dit moment materialen uit halen. Dat gebouw stond zestig jaar leeg en stond op de nominatie om gesloopt te worden, maar de stad heeft het aangekocht om er sociale appartementen in te maken. Voor die functieverandering moet alles eruit: plafonds, deuren, vloeren. De stad heeft ons gevraagd om te bekijken wat er herbruikbaar is. Hier- door hebben we opeens honderden deuren en duizenden vierkante meters oude eiken vloeren, waaronder prachtige eiken Hongaarse puntvloeren, in ons assortiment. Dit soort kansen beïnvloedt ons aanbod enorm.’
Is duurzaamheid een thema voor jullie?
‘Ons bedrijf is al meer dan vijftig jaar puur duurzaam. Voor een bestaande eiken vloer bijvoorbeeld hoeft geen nieuw bos te worden gekapt. Alles wat bij ons in de showroom staat, heeft al een leven geleid. Dat zie je, dat voel je en het is voor onze klanten een belang- rijke reden om te kiezen voor antieke materialen.’
Je bent inmiddels een van de langst dienende experts in het televisieprogramma Van onschatbare waarde. Wat brengt dat jou?
‘Natuurlijk is de publiciteit goed voor het bedrijf, maar het programma biedt ook de kans om bijzondere stukken aan te kopen. Een paar voorbeelden: een museale bronzen sculptuur van Hildo Krop, een schilderij van Kees Maks, een tekening van Jan Toorop en een schilderij van Felix Ziem. Het programma geeft me de mogelijkheid om dingen te ontdekken die ik anders wellicht niet zou tegenkomen.’
Is alles wat in het programma wordt aangeboden interessant?
‘Bijna alles is interessant, of het wordt dat tijdens de opnames. Soms groeit een stuk naar je toe omdat je meer over het verhaal hoort. Er is tijd om echt in het object te duiken. Daardoor kan een bepaald stuk opeens veel aantrekkelijker worden.’
Bied je daardoor wel eens meer dan je aanvankelijk van plan was?
‘Ja, dat gebeurt zeker. Mijn eerste inschatting kan tijdens het proces veranderen, juist door het verhaal achter een stuk. Soms schuift mijn bod daardoor ook een beetje op.’
Is wat we zien in het programma echt?
‘Alles is echt. We weten nooit van tevoren of en wat een andere expert biedt en we betalen de stukken echt uit eigen zak. Wat je ziet, is wat er gebeurt.’ pietjonker.nl
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.