Interieurontwerper Elizabeth Hay richtte samen met bewoner Amy Long dit stadsappartement in Singapore in, waarbij je in elke kamer een nieuwe wereld ontdekt; als een soort sieradendoos ontluikt het interieurontwerp steeds opnieuw. Klassieke Aziatische elementen vermengen zich met moderne invloeden.
Het was tijdens de lockdown van afgelopen zomer, terwijl een zachte zomerbries haar thuiskantoor in Singapore binnenwaaide, dat Amy Long plots tijd had na te denken. Na een succesvolle carrière in de energie-industrie, waarvoor ze wereldwijd in verschillende hoofdkantoren werkte, besloot ze deze zakelijke wereld in te ruilen voor iets creatiefs. ‘Door covid moest ik kiezen: doen waar je van houdt of werk dat als een verplichting voelt. Ik wilde een baan die de commerciële met de artistieke kanten van mijn persoonlijkheid verenigt.’ Voor deze levenslange fan van architectuur en styling was het antwoord duidelijk: een carrière in interieurontwerp lonkte.
Een paar weken later werd ze stagiair bij Elizabeth Hay, een toonaangevende interieurontwerper in Singapore. Long verwisselde spreadsheets voor stofstalen. De twee ontmoetten elkaar toen Long aan Hay de opdracht gaf een eettafel te ontwerpen voor haar vorige huis. Laatstgenoemde heeft een kenmerkende stijl: uitbundige lagen met veel patronen en texturen gecombineerd met een uitmuntend oog voor detail. Juist dat trok Long aan toen ze de interieurontwerper vroeg haar familieappartement, dat ze in 2018 kocht, opnieuw in te richten. Het project werd één grote ontwerples.
In Singapore, een stad helemaal gericht op moderniteit, heeft het appartement – dat Long deelt met haar man en twee dochters – een vintage aantrekkingskracht. Het 28 verdiepingen tellende gebouw, met uitzicht op het bos, is gebouwd in 1985. ‘Voor plaatselijk begrippen is het oud, wij houden daarvan. Vergeleken met nieuwbouw zijn de plafonds hoog en de indeling is overzichtelijk,’ aldus de bewoner. Woningen als deze zijn dan ook heel populair. ‘Ik was op zakenreis toen mijn man me een foto stuurde. Ik zei meteen: laten we het doen.’ En dat terwijl het toentertijd niet zo aantrekkelijk was: er waren verlaagde plafonds in de woning en de muren waren bedekt met stenen, voor een Balinees effect uit de jaren negentig, aldus Long.
Uitnodigende sfeer
Gezien het oppervlakte, 380 vierkante meter op één verdieping, zou het voor de hand liggen om veilige, neutrale kleuren te gebruiken. Maar de ontwerper en bewoner hadden een ander idee. ‘We wilden dat het eruit zou zien als een juwelendoos, waarin elke kamer aanvoelt als een ontdekking. Amy heeft geweldige kunst en meubels, ze heeft over de hele wereld gewoond. Het ontwerp moest die kosmopolitische invloeden weerspiegelen,’ zegt Hay, die in 2013 van Groot-Brittannië naar Singapore verhuisde.
In plaats van rechte lijnen trekken magische Mogul-bogen je blik richting de kamers die zijn bedekt met zeegras of patronen. Sits – de Aziatische stofsoort met bloemprint - vermengt zich met grasmatten, een plafond met tentendoek geeft een Raj-achtige romantiek aan Longs studeerkamer. In de zitkamer wordt het gevoel niet onderbroken door een grote televisie. Wel staat er een gestreepte bank die perfect is om een boekje op voor te lezen. Het draagt allemaal bij aan de sfeer: uitnodigend en open.
Het startpunt voor het interieurontwerp van de belangrijkste woonruimtes was het schilderachtige behang met olifanten, tempels en wolken. ‘De print is meeslepend en prikkelt de fantasie, we hebben geen televisie, dus de meisjes vinden het heerlijk om verhalen erbij te verzinnen,’ zegt Long. Hay borduurde voort op dit kleurenpalet van lapis lazuli-blauw, terracotta en goudsbloem om de open ruimtes aan elkaar te breien, als de inslag van een wandtapijt. In de nacht, als de kroonluchter schittert als sterren, wordt de raamloze eetkamer een maanverlichte kamer: ‘Het voelt zowel sprookjesachtig als intiem,’ aldus de bewoner.
Dit interieurproject was ook een les qua constructies. ‘Er wordt zo veel gebouwd hier en er is dus ook zo veel afval,’ zegt Long. ‘Veel onderdelen van dit appartement waren nog in goede staat, dus ik wilde zoveel mogelijk hergebruiken.’ Een lik blauwe verf gaf een ingebouwd bureau een nieuw uiterlijk, saaie kasten werden bekleed met behang en koperen knoppen, een paar mid-century stoelen werden opnieuw gestoffeerd en de houten nachtkastjes kregen een zachtere tint.’
Lokale materialen
Long en Hay houden beiden van traditioneel Aziatisch ambachtswerk van (nep)bamboe of rotan, maar dan met een moderne look. ‘Tijdens zakenreizen in Korea of Japan nam ik vaak een halve dag extra de tijd om een museum of markt te verkennen,’ zegt Long. ‘Dat voelde als een luxe.’ Met mede-alumni van de Harvard Business School start ze momenteel online platform Vermillion Lifestyle, om ambachtslieden in contact te brengen met internationale ontwerpers. Ook Hay heeft een netwerk van makers die goed zijn in het uitvoeren van haar ideeën. In de familiekamer is de ingelegde salontafel gemaakt in India, een op de antieke stadsleven geïnspireerde bank met dieprode lak komt uit een lokale werkplaats.
En hoe gaat het nu met de samenwerking tussen Long en Hay, nu de opdrachtgever de leerling is? Long vergelijkt hun verbond met een venndiagram: ‘Je kunt precies aangeven waar onze vaardigheden elkaar overlappen. Waar we dat niet doen, zijn onze verschillen complementair.’ Op één punt lopen ze uiteen. ‘Soms moet ik Amy ervan weerhouden een spreadsheet te maken,’ lacht Hay. Sommige dingen zijn natuurlijk moeilijk te veranderen.
Residence kan commissie verdienen met links op deze pagina, uiteraard selecteren wij alleen producten die wij zelf ook fantastisch vinden. Lees hier hoe dat werkt.
Fotografie: Lauryn Ishak/Living Inside | Tekst: Serena Fokschaner | Tekstbewerking: Lisa Goudsmit / Shop de look: Sterre Casteelen
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.