Overslaan en ga direct naar de inhoud

Binnenkijken bij het kleurrijke interieur van Annie Sloan in Oxford

Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.

De facelift van het laat-victoriaanse huis van kunstenaar en kleurengoeroe Annie Sloan in Oxford is niets minder dan een lust voor het oog. Je raakt maar niet uitgekeken door het originele kleurgebruik en de ongewone keuze in kunst en antiek.

Druk, druk, druk’, zo omschrijft de gelauwerde auteur en designer Annie Sloan haar woning: ‘Er is altijd veel aan de hand, en ik heb continu mensen over de vloer: vrienden, kleinkinderen, noem maar op.’ Die levendigheid wordt gereflecteerd in het interieur, waar aandacht voor ook maar het allerkleinste detail en kleur een hoofdrol spelen. Sloan wordt gezien als een van de meest geliefde experts op het gebied van decoratief schilderen. Nu doet ze voor het eerst in jaren – ze woont hier al drieëntwintig jaar met haar gezin – de deuren open van haar woning. Een zeldzame en bijzondere binnenkijker bij een pionierende smaakmaker van haar generatie.

Foto van Graham Sutherland. De vloeren hebben de kleur Antibes, de muren Riad Terracotta. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
Foto van Graham Sutherland. De vloeren hebben de kleur Antibes, de muren Riad Terracotta. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
Een mix van oud en nieuw. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
Een mix van oud en nieuw. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
Annie op een achttiende-eeuwse Franse stoel. De gordijnen zijn van door haar ontworpen stoffen, Tacit. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
Annie op een achttiende-eeuwse Franse stoel. De gordijnen zijn van door haar ontworpen stoffen, Tacit. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
In de zitkamer is elk muurdeel in een andere kleur geschilderd. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
In de zitkamer is elk muurdeel in een andere kleur geschilderd. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.

Frisse flow
Toen Sloan dit huis kocht, leek het in niks op wat het nu is. Het had een andere uitstraling: minder open, minder helder van kleurtonen. De kunstenares veranderde dit, waarbij ze alleen technische hulp inriep van een bouwkundig tekenaar. Ze vertelt: ‘Voorheen was er in het achterste deel van de woning één trappenhuis met allemaal kleine kamertjes eromheen. Dat moest weg. Bovendien wilden we meer gebruikmaken van al die ruimte in de tuin. Hier zat een toilet en bijkeuken, onderdeel van de kelder, waar je alleen toegang toe had via een vreselijk donkere trap. Dat hebben we meteen aangepast, en nu is het onze wasruimte.’ De achterzijde van Sloan’s huis bevat nu een grote moderne ruimte, met een half-spiraalvormige trap die tot in de keuken loopt. Die herstructurering vond plaats in 2006 en 2007. Sloan: ‘Het huis moest vooral flow hebben: stap door de voordeur en je kijkt gelijk door de traptreden en ramen heen met onverstoord zicht tot diep in de tuin.’  

De muur is geverfd in de kleuren Graphite en Antibes en beschilderd met bomen door Annie Sloan zelf. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
De muur is geverfd in de kleuren Graphite en Antibes en beschilderd met bomen door Annie Sloan zelf. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
De grote houten deur is afkomstig uit de universiteit van Sloan’s man. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
De grote houten deur is afkomstig uit de universiteit van Sloan’s man. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.

Kleurfilosofie
Dit familiehuis omarmt Annie Sloan’s stijl volledig. Te beginnen met, uiteraard, het kleurpalet. Met haar internationale interieurbusiness, opgericht in 1990, bedacht ze een revolutionaire meubelverf, Chalk Paint®. Ze legt graag uit hoe ze haar levenslange filosofie om meer kleur in het leven van mensen te brengen uiteindelijk heeft geïntegreerd in haar eigen woning: ‘Ik heb gekozen voor een mix aan kleuren. Kleuren die ik allemaal zelf heb gemaakt. Ik probeer vaak kleuren uit in mijn huis om te zien hoe ze in het echt overkomen, dus daarom zie je overal achtergebleven spatten van kleursamples op de muur die ik zo heb gelaten.’ Ze bedenkt ter plekke: ‘Dat pas ik op een dag wel aan.’ In haar woonkamer is Schinkel te zien, een speciaal groen vernoemd naar de Duitse architect Karl Friedrich Schinkel. Sloan vervolgt: ‘Ik heb voor Graphite (lampzwarte kalkverf) gekozen in het andere deel van deze ruimte. Veel mensen durven zo’n donkere kleur niet aan, maar dat is nergens voor nodig. Ik heb het zo laten aanbrengen dat het geen platte kleur is, maar meer textuur heeft en zachter uitpakt dan de meesten zich zouden voorstellen. Nu is dat Schinkel-groen ook een sterke tint, maar het is bedekt met talloze geweldige foto’s waardoor het niet overweldigend wordt.’ Op andere plekken komen zachtere kleuren terug, zoals een diepblauw in de slaapkamer dat heel kalmerend werkt. ‘In de keuken’, vertelt Sloan, ‘heb ik gekozen voor een vrij behouden French Linen-tint. Heel mooi, maar ik experimenteer er continu op los, dus wie weet schilder ik het binnenkort weer over.’ 

Het bord en de vazen heeft zijzelf beschilderd. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
Het bord en de vazen heeft zijzelf beschilderd. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
De keukenkastjes zijn geschilderd in French Linen Chalk. Backsplash geschilderd door Annie Sloan. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
De keukenkastjes zijn geschilderd in French Linen Chalk. Backsplash geschilderd door Annie Sloan. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.

Met eerbied 
Annie Sloan’s liefde voor antiek naast eclectische en extravagante stukken is overal terug te zien. ‘Ik houd ervan om oud en nieuw te combineren’, zegt Sloan. ‘Maar het is wel belangrijk dat je daarbij de historie niet zomaar vergeet. De architraven in de negentiende-eeuwse kamers heb ik bijvoorbeeld opzettelijk niet geschilderd, omdat ze juist zo mooi uitkomen in hun oorspronkelijke wit.’ Hiernaast staan er her en der veel snuisterijen van reizen: van Zuid-Amerika tot Afrika en India. ‘Deze plekken hebben mij niet alleen beïnvloed, maar ze hebben ook een grote bijdrage en invloed gehad op kunst in het algemeen.’ Belangrijk om daarbij stil te staan, vindt de artiest. Al die verschillende stijlen en invloeden plus Sloan’s open-minded inslag – wat ze ook wel haar persoonlijke touch noemt – maken deze plek tot een unieke Wunderkammer.

De lampenkappen zijn opnieuw bekleed  met linnen. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
De lampenkappen zijn opnieuw bekleed met linnen. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
 Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
In de serre is het bureau geverfd met Old Violet en het ladekastje met Capri. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.
In de serre is het bureau geverfd met Old Violet en het ladekastje met Capri. Fotografie: Rachael Smith, Living Inside.

Back to top