In het landhuis Glorup op het Deense eiland Funen ademen de gangen een rijke geschiedenis. De 5.500 vierkante meters zijn ingericht met historische meubels en kunstobjecten die de familie door de eeuwen heen heeft verzameld. Maar met de nieuwe generatie aan het roer, Jacob en Clara Arild Moltke- Huitfeldt Rosenkrantz, waait er een nieuwe wind door het oude landgoed.
Als negende generatie van de familie Moltke rustte er van jongs af aan een verantwoordelijkheid op Jacob’s schouders. Clara: ‘Jacob weet al sinds zijn zestiende dat hij Glorup moet runnen en bewonen. Toen ik hem leerde kennen, was Glorup onderdeel van het pakket.’ En dus nam Jacob het landgoed over van zijn grootmoeder, barones Alice Moltke-Huitfeldt. Het stel woont nu samen met hun twee kinderen, Marcelita en Elisa, in het huis omringd door 1.400 hectare aan velden en bossen. Clara is creatief directeur van Glorup, zorgt voor de evenementen en runt een foodblog. Sinds de bouw van het huis rond 1390 is het landgoed meerdere keren gerenoveerd. Een nieuwe keuken was slechts het begin van een verbouwing die tijd kostte om zowel het huis als de familie te respecteren.
Gemaakt om te feesten
De beroemde Deense dichter en sprookjesschrijver Hans Christian Andersen hield al van Glorup, waar hij kon dagdromen in het park bij het grote meer en het bloeiende leven in de tuin kon bestuderen. Door de jaren heen bracht hij vele dagen door als gast op het landgoed, dat met zijn grote aantal vierkante meters voldoende kamers heeft om bezoekers te ontvangen. ‘Je kunt voelen dat Glorup gemaakt is om te feesten’, zegt Clara. De eerste verdieping van het huis is ingericht met kamers die meestal voor gasten worden gebruikt. ‘Een van de leukste dingen aan het wonen hier is het houden van feestjes. Naar bed gaan en weten dat er in elke kamer van het huis iemand is om wie je geeft, zorgt voor een geweldig gevoel.’
Culinaire geschiedenis
Clara geniet er vooral van om in de geschiedenis van het huis te mogen duiken én in de fantastische moestuin, die al eeuwenlang de keuken voor- ziet van zelfgekweekte groente. Ze is opgeleid tot gastronoom en zag meteen toen ze naar Land- goed Glorup verhuisde de enorme potentie in de oude moestuin. Op haar foodblog is een combinatie te vinden van haar eigen favoriete recepten en nieuwe interpretaties van Glorup’s oude recepten. De geschiedenis van het landgoed is een enorme inspiratiebron, en vooral het aantal voorouders dat ambassadeur was in bijvoorbeeld Parijs en Italië wekte haar interesse. Clara: ‘Ze hadden hun eigen koks bij zich als ze in de zomer op Glorup verbleven, en daarom zijn hier in de loop der tijd fantastische gerechten geserveerd. Gelukkig zijn veel van de recepten opgeschreven en bewaard gebleven. Ik geniet ervan om mijn passie voor gastronomie te kunnen combineren met mijn interesse in de geschiedenis van Glorup.’
Reizen in de tijd
Het overnemen van een landgoed dat al generaties in familiebezit is, was op het gebied van interieurontwerp een uitdaging. In het begin omschreven Jacob en Clara de plek als ‘een reis terug in de tijd’. De grootmoeder van Jacob had vrijwel geen veranderingen aangebracht en daarom besloten ze al snel om de keuken te moderniseren. Maar het plaatsen van een nieuwe keuken in een historische omgeving, dat luistert nauw. Jacob en Clara kregen daarbij hulp van onder andere het Deense Ministerie voor Cultuur en binnenhuisarchitect Dorte Wassard.
Clara: ‘Toen we aan het proces begonnen, waren er drie belangrijke factoren: de sfeer en geschiedenis van het huis, onze persoonlijke stijl en de praktische kant van het verhaal. Maar ik denk dat we de juiste sfeer in huis hebben gevonden.’ Inspiratie voor het interieurontwerp haalt Clara uit oude films. ‘Ik ben het irritante type dat een aflevering van The Crown pauzeert om een foto te maken van een lampenkap. Maar ook boeken over oude huizen zijn een grote inspiratiebron, net als het Karen Blixen Museum in Rungstedlund – een landhuis met een prachtig kleurenpalet. We streven naar een mooie balans tussen dingen bewaren en voorkomen dat je het gevoel krijgt dat je in een museum woont’, legt Clara uit. Als er dan toch iets verandert in het interieur, wordt dat tot in het kleinste detail doordacht uit respect voor het huis en zijn geschiedenis. ‘Er is geen ruimte om de verkeerde gordijnen te kiezen, want er zijn nog tien andere woonkamers die ook opgeknapt moeten worden. Veel vrienden begrepen niet dat ik niet meer dingen veranderde toen ik hier introk. Maar ik had tijd nodig om gevoel te krijgen voor de plek en een beeld te vormen welke kant we op moesten om onze stempel op Glorup te drukken.’
Kamerscherm van Chanel
Kwaliteit en esthetiek zijn sleutelwoorden als er iets wordt veranderd bij Glorup. Voor Jacob en Clara is tijd geen parameter en ze brengen liever een jaar door in één kamer dan iets halfslachtig te doen. Het respect voor het origineel en originaliteit is groot. ‘De volgende kamer die wordt aangepakt is onze slaapkamer, waar we dromen van handgeschilderd De Gournay-behang. En we hebben net een oude bank bekleed met textiel dat is gemaakt naar een kamerscherm van Coco Chanel uit haar appartement in The Ritz, Parijs.’ Voor Jacob en Clara is het belangrijk om zoveel mogelijk van het huis te gebruiken. ‘Glorup is gebouwd als een vierkant met lange zijden, dus we hebben het zo ingedeeld dat de keuken, woonkamer en de speelkamers van de meisjes in de ene hoek zijn, de slaapkamers en Jacob’s kantoor in de andere hoeken, wat betekent dat we overdag altijd door het hele huis lopen.’
Residence kan commissie verdienen met links op deze pagina, uiteraard selecteren wij alleen producten die wij zelf ook fantastisch vinden. Lees hier hoe dat werkt.
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.