Overslaan en ga direct naar de inhoud

Nendo retrospectief in hartje Milaan


Uiteenlopende ontwerpen van de Japanse ontwerpstudio Nendo vullen twee grote, lichte ruimtes van het Milanese Museo della Permanente in het centrum van de stad. De ruim 100 creaties omvatten werken van het afgelopen jaar, waaronder een bijzonder vormgegeven ‘tafel’ voor Moroso en een rij flessen van glas, waarin verschillende soorten regen in zijn nagebootst. Bezoekers van de Milan Design Week komen van over heel de wereld en willen een bezoek aan dit retrospectief van Nendo niet missen. Tijd voor Residence om bij Oki Sato – Nendo’s founding father - aan te schuiven.




U creëert voor zoveel uiteenlopende merken – van Moroso tot Louis Vuitton, van Glas Italia tot Häagen-Dazs. Is dat soms niet overweldigend?
‘Dat valt mee. Ik heb eerder het gevoel dat het me helpt. De mensen en merken waarmee ik werk bieden me ook een leiddraad. Momenteel werken we – samen met een team van 30 man - aan 400 projecten tegelijkertijd. Dat werkt als een tol, die heel hard draait en daardoor stabiel is. Ik kan zo hard draaien, omdat ik overtuigd ben van wat ik doe.’

‘Ik ervaar geen stress, omdat design is wat ik wil doen. Ik denk áltijd aan design.’ Lachend: ‘Behalve als ik slaap, maar het gebeurd me vaak dat ik wakker wordt met een idee en direct begin te schetsen.’

Het Italiaanse meubelmerk Moroso gaf alleen het woord Beauty als uitgangspunt voor een ontwerp. Uw antwoord hierop was een driedelig design Corner, bestaande uit drie tafels met kubusvormen. Hoe benaderde u de opdracht?
‘Als ik ontwerp begin met een vrijstaand object, in dit geval een tafel. Dan ga ik nadenken: als ik er op zit dan wordt de tafel een stoel. Als ik op de tafel sta, dan wordt het een vloer. Ik zoek de grenzen op. Waar ligt de grens? Wanneer is een tafel geen tafel meer? In dit vage gebied ga ik te werk.’


Corner voor Moroso

‘In het geval van de tafel zocht ik naar andere mogelijkheden, waarin ik wel iets rechtop zou kunnen plaatsen. Ik ontdekte dat ik kleine objecten in de hoeken kwijt kon. Uiteindelijk kwam ik uit op een soort standaard, die ik aan Patricia Moroso liet zien. Ik zei: ik weet niet wat het is, maar het ziet er mooi uit.’ Lachend: ‘Ze herhaalde mijn woorden, dus we konden door met het proces.’

Wat betreft uw materiaalgebruik. Wanneer komt dat ter spraken tijdens het ontwerpproces?
‘Soms begin ik te ontwerpen vanuit een bepaald materiaal, maar meestal komen de materialen pas op het laatst. Ik begin met een klein verhaaltje en vanaf daar is het een puzzel. Ik zoek naar de best passende kleuren en materialen om het geheel kloppend te maken. Of ik nu aan een shoppingmall werk of een set chopsticks ontwerp, ik benader het op dezelfde manier.’



Verschillende ontwerpen van de hand van Nendo.

Uw kijk op het ontwerpen van food is ook opmerkelijk. Klopt het dat de vorm van eten de smaak ervan beïnvloedt?
‘Er zijn zoveel verschillende processen in de mond gaande, wanneer je eet. Het smelt, er wordt gekauwd, het wordt verplaatst in de mond. Het is een heel process dat veel verder gaat dan alleen het doorslikken. Ik dacht: Misschien als we vorm en textuur kunnen veranderen, heeft dat ook invloed op de smaak. Het gaat niet alleen om het visuele ontwerp van eten, maar ook om het ontwerpen van smaak.’

Voor het eerst in hun geschiedenis bracht het Franse label Louis Vuitton een meubel collectie op de markt. Het betreft de reiscollectie Objects Nomades, waarvoor verschillende designers aangehaakt werden. Nendo ontwierp de stijlvolle lamp Surface, met het originele checkered patroon. Hoe lukt het om de wereld van Nendo en Louis Vuitton samen te brengen?
‘Ik denk dat de ontwerper zich altijd moet voegen naar de opdrachtgever. Ik zie mezelf niet als een kunstenaar, die kan doen wat hij wilt. Door te kijken naar de geschiedenis van het bedrijf en dat te respecteren. Het is bijna als acteren. Je hebt het plot en de regisseur, het script. Binnen dit verhaal probeer ik zo goed mogelijk te acteren. Omdat ik ben wie ik ben is, zie je dat in de uiteindelijke ontwerpen. Het is het beeld dat ik heb als ik naar het merk Louis Vuitton kijk. Louis Vuitton door mijn ogen.’

Kunt u zich voorstellen dat er merken zijn, die qua stijl zo ver verwijderd zijn van die van Nendo, dat u er niet mee zou kunnen werken?
‘Nee niet echt. Sommige zaken zijn erg ingewikkeld, maar ik benader het als wiskunde. Er is een probleem dat moet worden opgelost. Doe dat op een plezierige manier en je hebt design.’

‘Ik ben opgeleid tot architect en daarom benader ik mijn ontwerpen vanuit een wiskundige, grafische hoek. Het startpunt is een gevoel, maar daarna gaat het om logica. 99% gaat om het oplossen een probleem. En bij elke opdracht is er wel een probleem.’

Een ontwerp van Nendo dat juist wel draait om gevoel is het project Raindrops in a bottle, ook in Museo della Permanente tentoongesteld. De 20 flessen met verschillende soorten regen trekken de aandacht van vele bezoekers. Hoe ontstond dit werk?
‘Het idee ontstond vanuit mijn culturele achtergrond. In de Japanse taal zijn er wel 100 verschillende termen voor regen, afhankelijk van het moment dat het valt of de hoeveelheid waarin en het seizoen. Ik vind het een mooi gegeven dat er zo goed naar de natuur gekeken wordt. Door ze in een fles te vangen en samen met de benaming te presenteren kan ik dit gevoel overbrengen. Dat is de boodschap die ik via deze flessen breng.’



Bezoekers van Milan Design Week bekijken de Raindrops in a bottle van Nendo

Meer Milaan 2015:
- Fotoverslag Ventura Lambrate
- Feest bij Linteloo


Tekst en beeld: Charlotte Balder

Back to top