Residence ging vrijdag in het Waldorf Astoria in gesprek met Noëlle Viguurs - van Gelder die, samen met haar zus Fleur, het bedrijf heeft overgenomen van hun moeder Bernadette. De laatste begon Van Gelder Indian Jewellery - gespecialiseerd in oude traditionele Indiase juwelen - 35 jaar geleden.
We hebben jullie eind november gemist op kunstbeurs PAN Amsterdam. Jullie hebben in plaats daarvan gekozen voor een eigen evenement in het Waldorf Astoria. Waarom?
‘De tweede generatie Van Gelder neemt het bedrijf nu over en presenteert daarmee een nieuwe visie. Onderdeel daarvan is dat we niet meer aanwezig zijn op PAN. We hebben daar fantastische jaren gehad. We waren er vanaf dag één bij en kijken met veel positiviteit en plezier terug. Maar een nieuwe generatie wil nieuwe dingen. Mijn zus en ik zijn daar ook hongerig naar, we hadden gewoon zin in iets anders. Daarbij vonden we het een beetje dubbelop om ons eigen evenement te organiseren kort na de PAN. Dus we hebben kritisch gekeken naar wat we wilden doen en de beurs zoals die nu is, is niet meer wat helemaal bij ons past. Wij kunnen niet tien dagen op dezelfde plek staan, omdat we op maat werken. We hebben geen galerie of winkel maar reizen naar al onze klanten toe.’
Kun je iets vertellen over de presentatie van jullie juwelen in het Waldorf?
‘We zijn voor de opening afgelopen donderdag een samenwerking aangegaan met couturier Edwin Oudshoorn. Zijn collectie heeft eigenlijk als een soort canvas gediend voor onze juwelen. Twee modellen droegen zowel zijn creaties als onze collectie. Het is een versmelting geweest van twee werelden. Daarbij zie je ook dat onze juwelen een heel erg fashionable component in zich hebben. Dat is ook waar wij in geloven en waarop we ons gaan richten. Wij willen onze traditionele juwelen, die ook een kunsthistorische- en een beleggingswaarde hebben, laten versmelten met de wereld van couture en hoogwaardige fashion. We zien daar een gat en willen daarin springen. We zijn met Edwin in gesprek geraakt en zijn door elkaars collectie gegaan. We vertrouwden heel erg op elkaar. Oorbellen werden op schouderstukken en in mouwen geprikt, sieraden in het haar…het was een spectaculair beeld.’
Wat is het pronkstuk dat jullie lieten zien?
‘De twee modellen droegen beide juwelen uit een collectie die nog nooit eerder door ons is getoond. Het was in dat opzicht een sneak preview voor Tefaf, want tot die tijd zijn de sieraden niet meer te zien. De collectie was in eigendom van een Engelse diplomatenfamilie uit de negentiende eeuw. Zij werkten voor de East Indian Company en woonden in New Delhi. De juwelen die we verder laten zien, zijn qua herkomst een ‘mixture’. Sommige hadden we al in de collectie, anderen zijn nieuw. Kopen en verkopen is voor ons een organisch proces dat de hele tijd doorgaat. We hebben geen winter- of zomercollectie. Onze collectie is constant in ontwikkeling.’
Waarop selecteren jullie juwelen?
‘We moeten ze zelf mooi vinden. Natuurlijk zitten daar favorieten bij. Het gekke is dat die altijd het eerst worden verkocht. Dat doet ons zo’n ontzettend plezier. Als onze keuzes en ons werk door een klant opgemerkt worden, is dat zo’n bevestiging. We verkopen het dan echt graag. Alles wat we inkopen, pasen we trouwens zelf. We willen weten of we het leuk vinden om te dragen en dan niet alleen op een heel groot en belangrijk gala. Het moet een degelijk gebruiksvoorwerp zijn, je moet er niet alleen naar kunnen kijken. Daarnaast moet een juweel echt iets doen voor een vrouw en een wauw-factor hebben.’
Jullie bedrijf gaat door een dynamische fase met de overdracht en het opzetten van een eigen evenement. Wat gaat de toekomst nog brengen?
‘Onze moeder is druk bezig met de afronding van haar boek over traditionele Indiase juwelen. Het wordt een heel inhoudelijk boek, maar met een mooie, persoonlijke touch. We zien er allemaal erg naar uit, het is een kroon op haar werk. Het is de bedoeling dat het in maart 2017 verschijnt. Verder bestaat onze klantenkring niet alleen uit particulieren en verzamelaars, maar ook uit musea. We zijn al eens curator geweest voor een tentoonstelling in het Diamantmuseum in Antwerpen en in januari gaan we met trots naar Amerika om daar onze expertise te verlenen voor een juwelencollectie voor een museum in New York. Welk museum dat is, kunnen we helaas nog niet zeggen. Verder staan we al 28 jaar op Tefaf in Maastricht, dat is wat ons betreft de beste beurs ter wereld. Maar we gaan ook naar Fine Art Asia in Hong Kong en hebben diverse activiteiten in Londen. Sinds kort zijn speciale items uit onze collectie bovendien te vinden op 1stdibs, een fantastisch platform.’ Lachend: ‘Dat doen we allemaal. En we gaan door!’
Tekst Simone Lautenbach
Fotografie Van Gelder Indian Jewellery, Simone Lautenbach
Kleding Edwin Oudshoorn Couture