De studio in het souterrain van het Amsterdamse grachtenpand van Madelon Oudshoorn Spaargaren is al kleurrijk, maar boven in de woongedeeltes begint het echte proeflokaal van de ontwerpster. Hier combineert ze alle kleuren, stoffen en maten die je kunt bedenken. ‘Ik ben gek op stoffen en denk vaak als ik iets zie: die wil ik! En waar kun je dat beter doen dan in je eigen huis?!’
Gek op verhuizen
Madelon en haar man hebben geen hekel aan verhuizen en verbouwen. Integendeel, de afgelopen decennia passeerden al zo’n tien projecten de revue. ‘Na een paar jaar begint het weer te kriebelen. Voor veel mensen is verhuizen en restaureren iets waar ze tegen op zien, maar wij kijken er naar uit.’ Een nieuw huis betekent namelijk ruimte voor een nieuw interieur: nieuwe kleuren, schilderingen en stoffen. Maar de meubels blijven – zij het in wisselende samenstelling. ‘Ik ben er geen voorstander van om bij een nieuw interieur alles maar weg te gooien en opnieuw te beginnen. Zo werk ik ook niet bij mijn klanten. Ik vind het juist een uitdaging om te zien wat ik kan doen met bestaande elementen. Een nieuwe stof erop en een stoel of bank is weer als nieuw. Ik werk met heel fijne, professionele mensen en stoffeerders. We hebben wel een opslag waarin verschillende meubels staan. Bij een nieuw huis gaan we daar weer ‘shoppen’. Zo komen we steeds weer met andere meubels thuis. De kinderen hebben hier ook goed gebruik van gemaakt toen ze het nest verlieten. Hun huizen staan vol met mooie stukken. We hebben gelukkig een vrij tijdloze smaak. De dingen die vijfentwintig jaar geleden kochten, zijn nu nog steeds mooi.’
Liefde voor stoffen
Het samenstellen van een nieuw interieur is voor Madelon geen proces van jaren. Bij een verhuizing wordt het interieur met zorg samengesteld en zo blijft het dan ook – in grote lijnen – in de jaren die volgen. ‘Heel vaak begint het met een enkel staaltje stof. Ik ben gek op stoffen en kan enorm verliefd worden op een dessin of kleurstelling. Van daaruit ga ik bouwen. Ik sleep ook altijd objecten en kunst mee van reizen die dan allemaal een plaats krijgen in het interieur. Bij dit huis was het behang in de zitkamer een leidend element. Dat was wel een gedurfde keuze. Je kiest iets uit van een staaltje. Toen het op de muur zat moest mijn man wel even aan het zuurstof.
De grote vierkante tafel van Piet Hein Eek verhuist wel altijd mee. De bank erbij is op maat gemaakt. ‘Je kunt er met veel mensen aan zitten en dat is wel handig met dit grote gezin. We hebben wel eens met 22 man aan deze tafel gezeten.’ Boven de tafel hangt een moderne designlamp. Deze mix van elementen – een robuuste houten tafel, een bank met luxe stof bekleed en een moderne designlamp – typeert misschien wel het meest de stijl van Madelon. ‘In mijn eigen huis kan ik mijn ziel en zaligheid kwijt, maar bij klanten kijk ik heel erg naar wat ze al hebben en wat bij ze past. Ik zal nooit vragen om alles weg te doen en mijn smaak te dicteren. Ik kijk naar wat ze willen, aandurven, mooi vinden. Ik probeer ze natuurlijk wel uit hun comfort zone te halen, want anders is alles grijs en taupe, zoals heel Nederland. Het kost soms wat overtuigingskracht, maar achteraf zijn ze altijd heel blij met de kleuren en patronen die we hebben gekozen.’
Eigenwijze muren
Ook typisch Madelon: muurschilderingen. Door het volledige huis zijn wandversieringen aangebracht die ze al jaren laat maken door dezelfde Belgische ambachtsmensen. De keuken was al aanwezig in het huis en niet zo gedurfd als Madelon zou willen. ‘Daar mocht van mij dus wel iets creatiefs gebeuren, dus heb ik samen met de schilders een mooie muurschildering bedacht. We hebben ons hier laten inspireren door Afrikaanse patronen. Ons gezin is veel in Ghana geweest en we voelen ons thuis in dit land. In meer landen in Afrika overigens, maar in Ghana heb ik zelf meegewerkt aan projecten van de stichting To Be Worldwide van een half-Ghanese vriendin. We hebben dan ook veel objecten en souvenirs uit dit land en ik vond het leuk om daar een schildering bij te ontwerpen. In de badkamer hebben we een schildering gemaakt geïnspireerd op een behang van Pierre Frey. Dat was te iel voor hier, dus hebben we het wat groter gemaakt. Iedereen verklaarde me voor gek, maar ik ben eigenwijs en zet door. Het eindresultaat is heel leuk.’
Thuis in Amsterdam
Van de verhuizingen van de familie, vonden er zeven in Amsterdam plaats. Ook toen de familie even niet in de stad woonde – ‘toen de kinderen klein waren hebben we tien jaar in Aerdenhout gewoond’ – waren ze op Amsterdam gericht. ‘We reizen veel en dan is het in Amsterdam heerlijk thuis komen. De kinderen wonen ook in Amsterdam en ik vind het heel gezellig dat we zo centraal wonen. Maar ik weet ook nu al dat we hier niet oud gaan worden. Ik denk dat, als de kinderen naar het buitenland vertrekken, wij iets kleins kopen en hen lekker achterna gaan reizen.’
mosinteriors.nl
Dit artikel is gepubliceerd in Residence 2019 no. 12. Het blad is te koop via
onze website.
Credits
/ Fotografie: Thijs de Leeuw, Willemijn de Leeuw
/ Tekst en styling: Roos Schoemaker
/ Tekstbewerking: Sylvia Emonts