Overslaan en ga direct naar de inhoud

‘Een interieur dat klopt, voelt goed’


Net als veel interieurarchitecten zijn Timothy Luhukay en Ellen ten Hove van Studio Océan begonnen aan de keukentafel. Of beter gezegd: aan een notenhouten bureautje uit de jaren vijftig, gekocht in de kringloopwinkel, met twee lades en aan de achterkant en een opening waar een schetsrol in past. ‘Onlangs haalden we het van zolder tevoorschijn, toen we vanwege het coronavirus thuis gingen werken. Het is altijd meeverhuisd’, vertelt Luhukay. Inmiddels werkt het creatieve duo weer vanuit hun sfeervolle studio, een monumentaal pand uit 1897 in Apeldoorn. ‘We hadden het geluk dat de eigenaar ons alle vrijheid gaf om deze voormalige apotheek te transformeren tot een kantoorruimte die echt ons visitekaartje is.’ Een foto van de oude apotheek vormde de basis voor het ontwerp. Waar vroeger de counter was om je recept op te halen, staat nu de koffiebar. De apothekerskast daarachter is een glazen vitrinekast geworden. Het kantoor is zo ontworpen dat er in verhouding meer algemene ruimte is dan kantoorruimte. Alle besprekingen vinden plaats aan de lange tafel of in de zithoek bij de open haard. ‘Voorbijgangers denken soms dat we een horecagelegenheid zijn, want de deur staat altijd uitnodigend open. En héél soms stapt er nog wel eens iemand binnen die medicijnen wil halen.’



Kritisch oog
Creativiteit kregen beide ontwerpers van huis uit mee. Bij Luhukay lagen thuis vroeger stapels interieurbladen, een verzameling die terugvoerde tot zijn geboortejaar. ‘Mijn vader was meubelmaker en zodoende altijd bezig met maten en verhoudingen. Dat is ook één van mijn sterke punten. Hoe verhoudt een meubelstuk zich tot de ruimte? Een interieur moet perfect in balans zijn. Dat gaat bij ons heel ver. Een bank kan nog zo mooi zijn, als hij te log is kiezen we toch voor een ander design.’ Ook Ten Hove komt uit een creatief nest. Haar moeder zei vroeger al: ‘Ellen wil altijd alles wat ze in haar handen krijgt mooier maken.’ Het stel – dat inmiddels twee kinderen heeft – ontmoette elkaar zo’n twintig jaar geleden op de vakschool Cibap in Zwolle. ‘Ik geloof dat we eerst heel lang hebben gedate’, lacht Ellen. ‘Uren zaten we te kletsen in het park. We komen allebei uit een andere plaats én uit een totaal ander gezin. Dat boeide.’



Sterke basis
Luhukay begon na zijn studie direct voor zichzelf, Ten Hove deed eerst ervaring op bij andere bedrijven, waaronder Vonder Interieur, Het Pakhuis Amsterdam, Arco en Cilo. Vijf jaar geleden namen ze de ‘spannende, maar bewuste’ stap om te gaan samenwerken. ‘Als Timothy aan de keukentafel aan het ontwerpen was, keek ik altijd over zijn schouder mee. Zo is op natuurlijke wijze de basis voor onze samenwerking gevormd. We voelen elkaar goed aan. Af en toe kijk ik mee met zijn proces en andersom. Ik zeg altijd: Tim maakt de tekeningen, ik kleur ze in. Oftewel: hij zet de grote lijnen uit, bedenkt het plan en ik ga daar op door – en ergens in het proces raakt dat elkaar. Het is nooit zo van: hier stopt jouw werk, daar begin ik.’ Ook in het contact met opdrachtgevers vullen ze elkaar aan. Luhukay: ‘Ellen komt uit een warm en empathisch gezin en is ook altijd heel persoonlijk betrokken bij de opdrachtgever. Ik ben wat zakelijker ingesteld.’ studioocean.com



Lees verder in Residence No. 9 verkrijgbaar online

Fotografie Peter Baas | de Kiekjesfabriek | April and May
Tekst Natasja Admiraal

Back to top