Overslaan en ga direct naar de inhoud

Dit landhuis in Brabant heeft de grandeur van een English country house

De zitkamer, met een bank bekleed met Pedroso & Osorio-stof in print Birds of Paradise, kussens van fabfabrics.
De zitkamer, met een bank bekleed met Pedroso & Osorio-stof in print Birds of Paradise, kussens van fabfabrics.

Het landgoed Valkenhorst, al bijna een eeuw in het bezit van dezelfde familie, kreeg onlangs een grondige renovatie. Bezoekers van het prachtige huis in dit bosrijke gebied onder Eindhoven wanen zich nu in een landhuis met de grandeur van een English country house.

In een lommerrijke omgeving van Valkenswaard in Noord-Brabant, vlak onder industriestad Eindhoven, staat sinds 1930 landgoed Valkenhorst tussen de monumentale bomen, rododendrons en vijvers. De familie Loudon vroeg de Hilversumse architecten J.W. Hanrath en P.H.N. Briët een familiehuis met traditionele sfeer te realiseren, geïnspireerd door de Engelse landhuisstijl. De naam van het landgoed is te danken aan de valkenjacht, ooit een prestigieus tijdverdrijf aan keizerlijke en koninklijke hoven. Brabanders speelden een belangrijke rol in de vangst en handel van valken. Dat is dan ook meteen de enige link naar dit huis, want er werd hier niet op valken gejaagd; wel werd het landgoed gebouwd met een bepaalde adellijke charme. En dat heeft het nog. Het huis is na een grondige renovatie weer in ere hersteld als statig familiehuis, dat nog altijd toebehoort aan de familie Loudon.

De stoel is bekleed met Little Jefe-stof van James Malone, de gordijnen met Palampore-print zijn van Anna French.
De stoel is bekleed met Little Jefe-stof van James Malone, de gordijnen met Palampore-print zijn van Anna French.
Landgoed Valkenhorst werd in 1930 ontworpen door de Hilversumse architecten J.W. Hanrath en P.H.N. Briët, in opdracht van de familie Loudon.
Landgoed Valkenhorst werd in 1930 ontworpen door de Hilversumse architecten J.W. Hanrath en P.H.N. Briët, in opdracht van de familie Loudon.

In een nieuw jasje

‘Natuurlijk wil je het karakter van het huis en de sfeer bewaren,’ zegt Vanessa Loudon, wier overgrootvader landgoed Valkenhorst liet bouwen. ‘We hebben de sfeer van het huis amper aangetast en werkten bijvoorbeeld met de bestaande kleurstellingen.’ Samen met interieurontwerper Mechtelien van Alkemade was Loudon verantwoordelijk voor de make-over. De vrouwen runnen fabfabrics, dat kleurige kussens van bijzondere stoffen verkoopt, zodoende verliep de renovatie van landgoed Valkenhorst op een natuurlijke manier. Van Alkemade: ‘Wij werken zoveel samen, dat onze smaken goed op elkaar zijn afgestemd.

Al was bij dit huis vooral belangrijk dat het klassieke karakter overeind zou blijven, maar dan in een nieuw jasje.’ In eerste instantie was het de bedoeling om alleen de originele badkamers te renoveren, al snel werd duidelijk dat het hele interieur aan vernieuwing toe was. Van Alkemade: ‘Door de jaren heen waren er heel veel meubels in het huis gezet. Sommige stukken waren in slechte staat, die gingen weg, wat nog mooi was hebben we een nieuw leven gegeven door restauratie en herbekleding. Zoals de bank in de zitkamer, die Pedroso & Osorio’s opvallende Birds of Paradise-stof kreeg.

De keuken was vijftien jaar geleden al verbouwd en heeft dus alleen een decoratieve make-over gehad. Achter de lamp van Vaughan uit Londen hangt moderne kunst.
De keuken was vijftien jaar geleden al verbouwd en heeft dus alleen een decoratieve make-over gehad. Achter de lamp van Vaughan uit Londen hangt moderne kunst.
De haard in de keuken maakt de ruimte extra gezellig.
De haard in de keuken maakt de ruimte extra gezellig.
De valk verwijst naar de naam van het landgoed, namelijk Valkenhorst.
De valk verwijst naar de naam van het landgoed, namelijk Valkenhorst.
Het houtwerk in de hal is geverfd met Picture Gallery Red, de muren kregen de kleur Oxford Stone, beide van Farrow & Ball
Het houtwerk in de hal is geverfd met Picture Gallery Red, de muren kregen de kleur Oxford Stone, beide van Farrow & Ball.

Engelse glamour

Nog meer combinaties van oud en nieuw: tussen de traditionele kunstwerken en familieportretten hangen veel moderne kunstwerken, zoals een foto van Ruud van Empel met daarop een meisje dat zo de klassieke eetkamer in kijkt. In de zitkamer hangt een werk van Marlene Dumas naast een familieportret uit de negentiende eeuw, verderop in het huis worden eveneens hedendaagse kunststukken gecombineerd met oudere werken. Ook de muren zelf zijn een combinatie van moderne kleuren en klassiek ogend behang. Gemene deler: kleur. Loudon: ‘Ik houd sowieso van kleurige interieurs. Dit huis was daarom een feest omdat elke kamer eigenlijk al zijn eigen kleur had.’ Om het effect hiervan nog intenser te maken, zijn in alle kamers de muurkleuren terug te vinden in zowel behang en bijpassende stoffen als alle deuren en kastlijsten. De negen slaapkamers – de eerste generatie Loudons die hier woonde had

Bij de klassieke graveltennisbaan waan je je in een andere tijd.
Bij de klassieke graveltennisbaan waan je je in een andere tijd.

acht kinderen – zijn zo helemaal gerestyled. Van Alkemade: ‘Al die kamers hebben ook nog eens inbouwkasten en wastafels achter deuren. Uiteindelijk kregen de 96 deuren bijna allemaal een andere kleur. Een behoorlijke klus.’ Dat geldt ook voor de vloeren: over de originele houten vloeren lag vloerbedekking, dat werd eruit gehaald. Alles is opnieuw geschuurd en bewerkt.

In de gele kamer zijn de gordijnen van Thibaut. De sprei is van Cotton & Silk, kussens van fabfabrics.
In de gele kamer zijn de gordijnen van Thibaut. De sprei is van Cotton & Silk, kussens van fabfabrics.

Gepubliceerd in Residence No. 10, 2021 verkrijgbaar online. Fotografie: Kasia Gatkowska | Tekst: Lisa Goudsmit

INSPIRATIE

Back to top