Overslaan en ga direct naar de inhoud

3 vragen aan galeriehouder Roy Kahmann


Vintage en contemporaine fotografie



Kahmann (55) is gefascineerd door mooie beelden en heeft een goed oog voor kwaliteit. De galerie is gespecialiseerd in zowel vintage als contemporaine fotografie en vertegenwoordigt zo’n dertig fotografen, onder wie Antoine d’Agata, Schilte & Portielje, Linelle Deunk, Casper Faassen en Albert Watson. De pop-up gallery in het Conservatorium Hotel, die hij opende om zijn tienjarig bestaan te vieren, zou oorspronkelijk tot en met 1 februari te zien zijn. Wegens succes is dit met een aantal maanden verlengd. ‘We zijn hier ontzettend blij mee, maar het is ook een logistieke uitdaging om twee galeries te bemannen. Het gaat ons gelukkig goed af.’

Drie vragen aan galeriehouder Roy Kahmann


Uw collectie bevat veel iconische beelden, of beelden die de potentie hebben om iconisch te worden. Hoe selecteert u deze beelden?
‘Mijn eigen selectieprocedure is met de jaren veranderd. Waar ik vroeger slechts op buikgevoel werk kocht, koop ik nu meer met een secundaire aankoopwaarde. Een term die ik zelf heb bedacht en waar ik tegenwoordig ook mijn klanten mee adviseer. Hoe koop ik dan? In eerste instantie moet ik verliefd worden op het werk. Vervolgens bekijk ik de secundaire voorwaarden. Hierbij kun je denken aan vragen als: wie is de fotograaf? wat heeft diegene nog meer gemaakt? wat zijn de veilingresultaten? wat is de oplage? welk materiaal is gebruikt en hoe ziet de inlijsting er uit? zijn er andere galeries die het aanbieden en ga zo maar door. Er komt dus heel wat bij kijken, maar het buikgevoel of het zogenaamde kopen met je hart is nog steeds het belangrijkst.’



Kahmann Gallery in hartje Jordaan

14 februari opent de expositie Summer Is Full Of Hope van Jasper Krabbé in Kahmann Gallery. Hoe is deze samenwerking ontstaan?
‘Jasper en ik kennen elkaar al jaren. Wanneer we afspraken in zijn atelier lagen er altijd overal foto’s; op de grond en in de kasten. Sommige foto’s waren besmeurd met verf, maar het waren altijd interessante beelden. Ik stelde er nooit vragen over, tot vorig jaar. Ik dacht altijd dat het beelden waren ter inspiratie, die hij her en der vandaan haalde. Het bleken echter zijn eigen foto’s te zijn. We hebben toen besloten om ze een keer te printen en te testen bij een groot kunstpubliek. Zijn eerste fotowerk hing bij onze stand op de kunstbeurs PAN Amsterdam. We kwamen erachter dat Krabbé de fotografie toch meer naar zijn schilderwerk moest trekken. Daar heeft hij de afgelopen maanden aan gewerkt en het resultaat is een prachtige hybride vorm. Of het een foto is of en schilderij? Mij maakt het niet uit, het publiek mag kiezen. Er is in ieder geval een prachtig en vernieuwend kunstwerk ontstaan, waarvan wij weten dat fotografie de oorsprong is. En elk werk is door zijn hand een uniek werk geworden. Zeer spannend hoe de kunstliefhebber hier over denkt en hierop reageert.’ Meer over de expositie van Jasper Krabbé vind je hier.



Werk van Jasper Krabbé

Wat is nog echt een droom van u?


‘Ik droom te veel, laat ik daar mee beginnen. Naast het houden van de galerij, geef ik tijdschriften en boeken uit en heb ik vele internationale wensen. Maar het leukste blijft toch het werken met talent. Vooral het ontdekken van talent vind ik erg interessant. Ik heb inmiddels een groep (kunst)verzamelaars om me heen die jong talent willen aankopen. De komende maand komt mijn eerste box met twintig werken van jonge talenten op de markt. In een oplage van slechts tien stuks. Want het produceren van kleine oplages door een kunstenaar, blijft voor mij toch de sleutel naar een succesvolle carrière.’

Lees meer artikelen uit de rubriek 3 vragen aan:
- 3 vragen aan Nina Campbell
- 3 vragen aan Piero Lissoni
- 3 vragen aan Nicolò Favaretto Rubelli
- 3 vragen aan GeweldigGewei oprichter Timo Sorber


Back to top