Overslaan en ga direct naar de inhoud

DESIGNMEESTER: Patricia Urquiola


‘Een ruimte moet vooral gemak en comfort uitstralen’, zo zegt designer Patricia Urquiola (1961). Ze werd geboren in het Spaanse Oviedo. Urquiola studeerde architectuur, eerst in Madrid en vervolgens aan de Polytechnische Universiteit van Milaan. Haar mentor was niemand minder dan designgrootheid Achille Castiglioni. Ze wordt vervolgens manager van de productontwikkelingsafdeling van De Padova, en leert hier weer van de iconische architect en ontwerper Vico Magistretti en Maddalena De Padova, oprichter van het bekende Italiaanse designbedrijf. Daarna leidt ze vijf jaar lang het designteam van architect en ontwerper Piero Lissoni. Urquiola: ‘Toen ik jonger was, gaf ik er de voorkeur aan om voor anderen te werken. Dankzij mijn werk voor Lissoni kwam in contact met de grote designfirma’s. En gelukkig benaderden deze bedrijven mij vervolgens ook weer toen ik voor mezelf ging werken.’


Hotelkamer met uitzicht over het Comomeer in Hotel Il Sereno, 2016.

Tijd voor haar eigen verhaal


Die stap om eigen baas te zijn, neemt Urquiola eindelijk in 2001, vlak na de scheiding van haar eerste man. ‘Ik voelde dat ik niets te verliezen had en dat het tijd was om mijn eigen verhaal te vertellen.’ Vanaf het eerste moment krijgt ze veel steun van Patrizia Moroso, een van de weinige vrouwen met een leidende positie binnen de overwegend mannelijke designwereld. Urquiola: ‘Moroso was het eerste bedrijf dat mij geloofwaardigheid bezorgde.’ De twee blijven elkaar steunen, zowel zakelijk als privé. Eenmaal aan het hoofd van haar eigen studio begint de stroom aan fabuleuze ontwerpen en architectonische projecten die Urquiola in de Spaanse en Italiaanse pers de bijnaam Hurricane Urquiola oplevert. Haar favoriete designboek is Marcel Proust’s In Search of Lost Time en herinneringen spelen een grote rol in haar ontwerpen. Urquiola: ‘Toen ik de fauteuil Smock voor Moroso ontwierp, ging ik uit van het gesmokte jurkje dat mijn oudste dochter als baby droeg en paste dat toe in een bureaustoel.’ Het is typisch Urquiola. Ook het feit dat ze handwerk op industriële wijze toepast in haar design.


Fauteuils Smock voor Moroso

Warme leefomgevingen


‘Voor mij,’ legt Urquiola uit, ‘moet design echt waarde toevoegen en zorgen dat het zich onderscheidt.’ Iets wat ze inmiddels ook doet als art director van Cassina en als speciaal aangestelde 'visionaire' voor het Amerikaanse Haworth, dat sinds twee jaar eigenaar is van Poltrona Frau group waar Cassina toebehoort. Dit jaar presenteert Urquiola haar tweede collectie voor Cassina, in een kroonjaar want Cassina bestaat negentig jaar. Hiervoor creëerde ze warme leefomgevingen vanuit een duidelijk moodboard: in klassieke materialn en vanuit ingetogen kleuren als beige, grijs, mint, groen en terracotta. Ze plaatste hierin Cassina's iconen, van Le Corbusier, Pierre Jeanneret, Charlotte Perriand en Mario Bellini, zoals Urquiola het uitlegt: 'in een dialoog met elkaar'. Urquiola: 'Ik geloof dat het sleutelwoord in deze historische en culturele tijden meer dan ooit consistentie is. Dat vertaalt zich in precisie in projecten, intellectuele oprechtheid en in visie gericht op de toekomst.'


Crinoline voor de outdoorcollectie van B&B Italia, 2008.

3 Designtips van de meester zelf


  • ‘Maddalena De Padova zei me: “Patricia, je kunt niet iets creëren als je er in niet in gelooft en het zelf niet hebt uitgeprobeerd.” Dat probeer ik dus altijd.’
  • 'Maak je vooral niet te druk over de verschillen tussen je huis en een kantoor. Of zelfs een hotel. Alles, zo zegt Urquiola, zal denk ik alleen maar meer gaan versmelten.'
  • 'Overhaast niet als je iets ontwerpt. Ontwerpen lijkt veel op tuinieren. Soms oet je jaren wachten tot een plant gaat groeien en soms schiet het zo uit de grond.'



Patricia Urquiola

Tekst uit artikel Designmeester, Residence nr.05.
Klik hier voor een nabestelling van dit nummer.

Tekst: Lilian Polderman

December giftguide >
Dress your home, het nieuwe nummer ligt in de winkel! >
Pastelkleurige wereld in Shanghai >

Back to top