Overslaan en ga direct naar de inhoud

De kunstboerderij van Inge Becka


‘De natuur, rust, dat miste ik in de Jordaan. Daar moest je altijd naar boven kijken om iets van de blauwe lucht te zien. Kenmerkend voor de Beemster is het open landschap waar de wind vrij spel heeft; dat gevoel ervaar ik er ook. Twaalf jaar geleden kochten we deze oude rentenierswoning in Westbeemster. De Stolp, zoals het ruime houten achterhuis heet, was toen al aangebouwd. In de woning zijn kleine vierkante kamers; klassiek en authentiek. De Stolp is een geweldige uitbreiding, met veel vertrekken en muren om werk te laten zien. Hier zitten mijn atelier en de presentatieruimte, maar er zijn ook extra slaapkamers en een mezzanine.’

Keramiek
‘In 1990 - ik werkte net drie maanden bij de bank - ging ik op les bij Marjan de Voogd in Amsterdam. Ik wilde graag ook mijn andere hersendeel activeren. Een brood porselein in onbewerkte toestand is net stopverf. Onmogelijk om daar met de hand iets van te maken, daarom gebruik ik vaak gipsen mallen. Door te variëren met het afgieten, vervormen en versnijden, maak je steeds een uniek object. Bij porselein kan onderweg zoveel misgaan: barsten, kraters, bubbels in het glazuur, gruis. Kiln shit noemen we dat: oven-ellende. Klei voor aardewerk kun je wel handmatig bewerken, dat is geschikt voor stukken die je uit verschillende delen wilt opbouwen.’



Jingdezhen
‘Normaal gesproken verblijf ik ieder najaar twee maanden als artist in residence in China. Ik werk daar in een atelier in Jingdezhen, de
wereldhoofdstad van het porselein. Tussen de andere ambachtslieden dompel ik me helemaal onder in het werk. Dat gaat zeven dagen per week door. Aan het einde van een lange dag zit ik helemaal onder het witte poeder. Het is fysiek zware en uitdagende arbeid en de omstandigheden zijn primitief. Deze plek stimuleert mij enorm. In China maak ik al mijn porselein; het wordt gebakken in een publieke oven. In grote houten kratten verscheep ik het werk naar Nederland.’

Brick on the wall
‘In aanloop naar een verblijf in China kan ik van alles bedenken, maar eenmaal daar laat ik me leiden door wat ik op straat zie. Het wemelt er van de werkplaatsjes vol dozen, kwasten, mallen en modellen. Het is een viezige industrie en aan opruimen doen ze niet. Op straat zag ik een keer een stapel bakstenen, pakte er één op en heb die vervolgens mooi afgezaagd. Zo kwam ik op het idee voor mijn baksteentjes. Het is een ode aan mijn werkplek bij de Sculpture Factory in Jingdezhen. Ik noem ze Another Brick on the Wall, met een knipoog naar Pink Floyd. Ieder steentje van ongeveer 10 bij 10 cm is anders van kleur en bewerking.’



Architectonische vormentaal
‘Mijn moeder voltooide de kunstacademie en werkte als illustratrice voor boeken. Mijn vader was architect en kunstenaar. Als gevluchte Hongaar belandde hij op weg naar de Verenigde Staten in Nederland. Zijn bekendste ontwerpen staan in Den Haag: het pand van de Bank Nederlandse Gemeenten aan de Koninginnegracht en de luxe urban villa’s Bosjes van Zanen in park Clingendael. Hij was een ongeremd type; altijd bezig met hakken, tekenen, kleien of schilderen. Voor de Becka & Becka Collection vormden zijn grafische schetsen de basis. Een maand voor zijn overlijden in 2017 presenteerden we nog samen met Mariëtte Wolbert in het Nederlands paviljoen tijdens de Salone del Mobile in Milaan. Ook Le Corbusier - klooster La Tourette - en de organische ontwerpen van Zaha Hadid vind ik inspirerend.’

Kunstcollectie
‘In between jobs werkte ik tijdelijk voor de ABN AMRO-kunstcollectie. In die tijd ontmoette ik kunstenaarsechtpaar Heringa/Van Kalsbeek en we raakten bevriend. Toen we hier gingen wonen, kochten we een werk van hen. Dat is opgebouwd rond een beeldje en omringd met hars, papier en in porselein gedoopte hortensiabloemen. Piep van Sante is een kunstenares uit de Beemster. Ze maakt dromerig, organisch werk: olieverf, acryl, fotografie. Er zit niet echt een lijn in onze smaak: het gaat van strak en grafisch tot naturalistisch. Toch voegt alles zich goed in ons interieur.’



Kunstkoffer
‘De Kunstkoffer is een initiatief van Kunstkwadraat waar ik samen met drie andere kunstenaars aan meewerk. Al twee jaar reist de koffer, met daarin twee van mijn Bricks, door de regio. Iedere maand gaan ze op bezoek bij een nieuw adres. De mensen bij wie de koffer logeert, schrijven in een dagboek hun ervaringen op. Een mooie manier om kunst dicht bij het publiek te brengen.’

Midsummer Inspiration
‘Al een aantal jaar werk ik samen met Mariëtte Wolbert. Als textielontwerpster is ze bekend van het prachtige keukentextiel. Al werkt ze met een ander medium, we vullen elkaar goed aan. Samen maakten we The Ridge Collection, waarvan een tegel nu wordt geproduceerd door Koninklijke Tichelaar in Makkum. Vorig jaar organiseerden we voor het eerst Midsummer Inspiration in Amsterdam, een kleinschalig festival rond future lifestyle, decoratie, kunst en design. Volgend jaar juni is de tweede editie in Loods 6 in Amsterdam.’



Imelda
‘Ik heb wel zeventig paar schoenen; mijn bijnaam is Inge Imelda. Ik heb een zwak voor ondraagbaar, met onmogelijk hoge hakken en vaak net iets te klein, want dat staat leuker. Vroeger heb ik weleens zeshonderd euro betaald voor een paar laarsjes die niet lekker zaten. Maar ik koop net zo makkelijk bij de Kringloop. Op dit moment zijn mijn favorieten een paar rode hakken die ik in Milaan vond en gemakkelijke instappers van Ilse Jacobsen.’

Dit artikel is gepubliceerd in Residence No. 6, verkrijgbaar online.



Credits
/ Fotografie: Eddy Wenting
/ Tekst: Caroline Ludwig


Back to top