Overslaan en ga direct naar de inhoud

Binnenkijken in een verrassende Villa in Pelham USA

Fotografie: John Ellis/Living Inside.
Fotografie: John Ellis/Living Inside.

Wanneer Erica Holborn, een topmanager uit New York, een historisch huis in het dorpje Pelham koopt is het aan architecten Heighes en Dufner om er een modern en eigentijds verblijf van te maken. 

De statige, Edwardiaanse voorgevel van het huis in Pelham, een plaatsje onder de rook van New York, doet een klassiek interieur vermoeden. Niets is minder waar. Al bij het betreden van de woning begrijpt de bezoeker dat het interieur sterk contrasteert met het exterieur. De hal is modern en fris, met een opvallende, organisch gevormde designtafel in het hart van de ruimte. Aan het plafond geen roestige kroonluchter, maar een pittig jaren vijftig-model met witglazen bollen. 

 

De Edwardiaanse voorgevel van de historische villa, ooit de zetel van het consulaat van Barbados. Fotografie: John Ellis/Living Inside
De Edwardiaanse voorgevel van de historische villa, ooit de zetel van het consulaat van Barbados. Fotografie: John Ellis/Living Inside

Jong en dynamisch gezin
Dat verrassingseffect is precies wat Daniel Heighes Wismer en Gregory Dufner van designstudio Dufner Heighes beoogden. Gregory: ‘We wilden al bij de entree een duidelijk statement maken: dit is van nu af aan de sfeer, hier woont een jong en dynamisch gezin, en in de rest van de villa wordt op deze stijl voortgeborduurd.’ Daniel: ‘Onze opdrachtgevers zijn heel modern, dus een klassiek interieur was sowieso niet aan de orde. We hebben hun huis in the city ook gedaan, dus ze wisten heel goed met wie ze in zee gingen.’ Niet dat ze de historische karaktertrekken van de villa, die gebouwd werd aan het begin van de vorige eeuw en ooit de zetel was van het consulaat van Barbados, volledig wilden camoufleren. Daniel: ‘Wij wilden dat niet en de opdrachtgevers trouwens ook niet. Hoewel je in de staat New York aan de binnenkant van een huis, zelfs bij een historisch pand, alles mag veranderen, vonden we het leuk om typische elementen, zoals de originele lambrisering en de schoorsteenmantel, te behouden.’ Gregory: ‘Behouden, maar wel op onze manier. Dus de originele panelen in de eetkamer kregen een prachtige, petroleumgroene kleur die fenomenaal samengaat met het speelse behang erboven.’ 

Fotografie: John Ellis/Living Inside
Fotografie: John Ellis/Living Inside
Erica Holborn en haar man Andrew. Fotografie: John Ellis/Living Inside.
Erica Holborn en haar man Andrew. Fotografie: John Ellis/Living Inside.

Vertrouwen
Bij dat behang, in een soort Memphis-achtige patronen van geel, zalmroze en zwart, dat doorloopt van de muren over het plafond, was overigens nog wel wat overtuigingskracht nodig. Gregory: ‘De rol van de echtgenoot, die zich er tot dan toe eigenlijk weinig mee bemoeid had, was op dat specifieke moment van cruciaal belang voor de rest van de verbouwing. Hij zei tegen Erica, die opeens ietwat begon terug te deinzen: laat die mannen hun werk doen en vertrouw er gewoon op dat het mooi wordt.’ 

De nieuwe keuken met terrazzo-vloer, een op maat gemaakte tafel en stoelen van Hans Wegner. Fotografie: John Ellis/Living Inside
De nieuwe keuken met terrazzo-vloer, een op maat gemaakte tafel en stoelen van Hans Wegner. Fotografie: John Ellis/Living Inside

Gepassioneerd amateurkok
Erica mocht dan een moment geweifeld hebben over het heftig gekleurde behang: in de wereld van design is Holborn een bekende. Als CEO van de Sandow Design Group, tevens eigenaar van het Interior Design Magazine, werd ze jaren eerder door de hoofdredactrice van dat blad aan Dufner en Heighes voorgesteld. ‘Ze deed wat research en besloot ons te vragen voor haar appartement in New York. Na de pandemie – en twee kleine kinderen verder – voelde een huis in een rustigere omgeving goed.’ De vorige eigenaar had al flink gerestaureerd, dus structureel was er au fond weinig te doen. Alleen de originele keuken was – aldus de heren – relatief klein voor het zevenhonderd vierkante meter tellende huis. Gregory: ‘Het voelde buitenproportioneel bescheiden en na van alles geprobeerd te hebben besloten we de muur tussen de keuken en de kamer van de butler te slopen en er één grote ruimte van te maken.’ Daniel: ‘Daar had de echtgenoot trouwens ook weer een doorslaggevende rol in, bedenk ik me nu. Hij is gepassioneerd amateurkok en hij hamerde er steeds op dat hij veel ruimte nodig had.’ Gregory: ‘That’s right.’ Voor de vloer kozen de heren een terrazzo-tegel met ‘een tapijt’ van witte stukjes Carrara-marmer. 

De foyer met een speciaal voor de ruimte ontworpen tafel en een vintage jaren vijftig-hanglamp. Fotografie: John Ellis/Living Inside.
De foyer met een speciaal voor de ruimte ontworpen tafel en een vintage jaren vijftig-hanglamp. Fotografie: John Ellis/Living Inside.
De hanglampen van Louis Poulsen, schilderij is van Katie Hammond. Fotografie: John Ellis/Living Inside.
De hanglampen van Louis Poulsen, schilderij is van Katie Hammond. Fotografie: John Ellis/Living Inside.

Vijf verschillende woonkamers
Het huis telt maar liefst vijf verschillende woonkamers. Voor deze ruimtes besloten ze een duidelijke indeling te maken. Daniel: ‘In die zin dat de kamer met de roze bank niet bedoeld is voor een hang-avond voor de buis, maar voor cocktails met vrienden.’ Gregory: ‘Je ziet het niet op de foto, maar er staat daar ook een piano in de hoek. De ideale plek voor entertaining.’ Andere kamers zijn meer ‘kindvriendelijk’, of juist zo ingericht om er goed te kunnen werken. ‘Ons doel was om de ideale plek voor onze opdrachtgevers te creëren, en wel in elke denkbare situatie. Soms komen er medewerkers bij haar thuis werken, soms blijven die slapen... Met andere woorden: we wilden een zowel praktische, gezellige als rustgevende plek voor ze ontwerpen, met kamers waar het naar gelang de mood en de behoefte goed toeven is. En daar zijn we denk ik in geslaagd.’

De eetkamer met het kleurrijke Borderline Chinoiserie-behang van Voutsa. De tafel is van Philipp Mainzer, de wandkast van Jaime Hayón. Fotografie: John Ellis/Living Inside.
De eetkamer met het kleurrijke Borderline Chinoiserie-behang van Voutsa. De tafel is van Philipp Mainzer, de wandkast van Jaime Hayón. Fotografie: John Ellis/Living Inside.
Fotografie: John Ellis/Living Inside.
Fotografie: John Ellis/Living Inside.

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Redactie

Back to top