De meest gangbare decoratie-stijl voor appartementen in Singapore is tegenwoordig strak, minimalistisch en wit.
De Engelse interieurarchitect Elizabeth Hay besloot het echter over een geheel andere boeg te gooien. ‘Ik hou van een kleurrijke, eclectische gelaagdheid.’
Sinds ze tien jaar geleden van Engeland naar Singapore verhuisde heeft Elizabeth Hay, die jarenlang bij de beroemde Britse ontwerper Veere Grenney werkte, een reputatie opgebouwd voor interieurs die een mooie mix zijn van zowel Britse als Zuidoost Aziatische invloeden. Lagen van kleuren en patronen, combinaties van antieke en eigentijdse objecten en veel gebruik van lokale texturen als rotan en bamboe: het is typerend voor de stijl van Hay’s eclectische interieurs. En bij het centraal in de stadstaat gelegen appartement dat ze recentelijk voor een jong gezin ontwierp werd die stijlmix tot in de kleinste details doorgetrokken.
Het betreft een appartement in een flatgebouw uit de jaren tachtig met een prachtig uitzicht over de stad. ‘Fijn aan dit huis is dat het opvallend hoge plafonds heeft en dat de kamers er royaal zijn, een zeldzaamheid in een stad als Singapore, waar woonruimte schaars is. Maar toen ik de woning voor het eerst zag realiseerde ik me wel meteen dat er – ondanks deze mooie elementen – nog veel werk aan de winkel was. De woning was decennialang met geen vinger aangeraakt en het voelde er erg groezelig, donker en onverzorgd.’
De indeling van de flat was bovendien ouderwets, met een benauwde keuken aan de achterkant van de woning. ‘Mijn opdrachtgevers zijn jonge mensen met kleine kinderen die de keukens zoals die hier vroeger gebouwd werden – in the back en aan het oog onttrokken – niet gezellig vinden. Mensen van hun generatie willen nu zelf koken, ontbijten in de keuken en zich op elk moment verbonden voelen met hun familie en vrienden.’ Door middel van een zorgvuldige herindeling van de kamers – en het verplaatsen van enkele muren – wist ze de keuken te vergroten en, door middel van een boogvormig raam, met de aangrenzende zitkamer te verbinden. ‘Nu kunnen ze kletsen met de mensen in de woonkamer terwijl ze aan het koken zijn. Bovendien is de lichtinval in de keuken geoptimaliseerd.’
Een tevens boogvormige entree leidt van een kleurrijk voorportaal naar de woonkamer. Hay: ‘Vóór de verbouwing stapten bezoekers of bezorgers zo de woning in. Door een hal te creëren heb ik een element van privacy én van verrassing aan de woning toegevoegd. Je ziet bij binnenkomst niet meteen hoe de rest van de woning eruitziet.’
De kleine ruimte, met het blauwe behang en de turquoise voordeur, is typisch voor de kleurrijke manier waarop Hay decoreert. Over elke vierkante centimeter is nagedacht en ieder afzonderlijk object is met aandacht gekozen. Zo komt de houten console tegen de wand van het Britse decoratiebedrijf Sibyl Colefax & Fowler in Londen, een oude bekende van Hay omdat ze daar ooit haar eerste baantje had.
De woonkamer kreeg een op maat gemaakte wandkast met tal van ruimte voor boeken, vazen en bijzondere prenten en de eetkamer werd opgeluisterd met grote tropische planten, een blauw geschakeerd kleed en een cocktailbar van bamboe.
Hoewel haar opdrachtgevers beiden een kosmopolitische, wereldse achtergrond hebben en de laatste jaren in Duitsland en Hongkong woonden betrokken ze het huis vrijwel zonder bezittingen of meubels. Aan Hay de taak om actief op zoektocht te gaan naar dingen die het leven van haar cliënten ‘weerspiegelen’. Nu staat het appartement vol met vele eclectische vondsten, van kleurrijk servies tot exotische tafellakens en vintage spiegels, die de woning een persoonlijke en gezellige touch geven. Hay: ‘Ik vind het zoeken naar mooie spullen een van de leukste aspecten van mijn werk, maar gek genoeg zijn er maar weinig antiek- of vintagewinkels in Singapore en er bestaat hier niet zoiets als een Chelsea Harbour (het designcentrum van Londen, red.). Daardoor was ik min of meer gedwongen om mijn eigen leveranciers te vinden en de dingen die ik simpelweg niet kon vinden op maat te laten maken. Je zou kunnen zeggen dat het decoreren van dit huis nog meer multiculturele lagen heeft toegevoegd aan de manier waarop ik werk. En het gevolg is dat ik nu nog makkelijker dingen combineer dan voorheen.’
Zo heeft ze nauwe banden gesmeed met ambachtslieden, metaalbewerkers en rotanwevers zowel in Singapore als in haar geliefde India, waar ze bijna al het op maat gemaakte meubilair liet maken. Een salontafel met gedraaide poten komt van een klein bedrijfje in India, net als het sierlijke hemelbed in de hoofdslaapkamer, waar een stoffen wandbekleding van Veere Grenney de muren siert. De paar diepe rotan fauteuils in de salon liet ze in Singapore vervaardigden en veel van het kleurrijke servies kocht ze thuis in Engeland.
Toch zijn er sommige dingen uit de Britse decoratiestijl die zich niet goed laten ‘vertalen’ naar een tropisch klimaat, aldus Hay. ‘Het is heel gek, maar ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat de kleur geel hier niet goed werkt door het felle zonlicht. En ik zou in Singapore ook nooit een donkere lambrisering laten aanbrengen. Of meubels met zijden fluweel laten stofferen... En niet omdat ik met zijden fluweel gestoffeerde meubels niet mooi vind, maar omdat die de vochtigheid hier niet overleven!’ Om daar lachend aan toe te voegen: ‘Een mens leert van zijn fouten.’elizabethhaydesign.com
Residence kan commissie verdienen met links op deze pagina, uiteraard selecteren wij alleen producten die wij zelf ook fantastisch vinden. Lees hier hoe dat werkt.
Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.