Overslaan en ga direct naar de inhoud

Fotograaf Marie Cécile Thijs: 'Ik verbind het verleden met het heden'

Cat with White Collar VI, 2016. Fotografie: Marie Cécile Thijs
Cat with White Collar VI, 2016. Fotografie: Marie Cécile Thijs

Ze fotografeert al vanaf haar elfde, studeerde rechten en werkte tien jaar als jurist voordat ze definitief koos voor fotografie. Onlangs kreeg ze de titel Kunstenaar van het jaar 2024. Voor Marie Cécile Thijs is fotograferen als ademhalen – vanzelfsprekend.

Gefeliciteerd met je titel Kunstenaar van het jaar 2024!
‘Dank je! Het is fijn om te merken dat je werk wordt gewaardeerd. En wat ik daarbij ook leuk vind is dat, naast de vakjury, ook het publiek heeft kunnen stemmen. Het wordt georganiseerd door stichting Kunstweek. Zij houden zich bezig met het promoten van beeldende kunst en kunstenaars in Nederland.’

Voordat je fotograaf werd, werkte je als jurist.
‘Ja, dat is al bijna vijfentwintig jaar geleden. Ik ben in 2000, na een overgangsperiode van vijf jaar, helemaal overgestapt. Maar ik fotografeer al heel lang, al vanaf mijn elfde. Ik heb nog steeds mijn eerste camera. We hadden thuis een doka en als kind vond ik het magisch om te zien hoe analoge foto’s ontwikkeld werden. Ik heb het fotograferen spelenderwijs geleerd. Het was voor mij iets heel vanzelfsprekends, als ademhalen.’

Marie Cécile Thijs is Kunstenaar van het jaar 2024. Fotografie: Marie Cécile Thijs
Marie Cécile Thijs is Kunstenaar van het jaar 2024. Fotografie: Marie Cécile Thijs
A Rose for Dinner, 2014. Fotografie: Marie Cécile Thijs
A Rose for Dinner, 2014. Fotografie: Marie Cécile Thijs

Na een jaar modeacademie stapte je over naar de faculteit rechten. Iets totaal anders, lijkt me.
‘Dat hoor ik vaak. Het is zó anders, zeggen mensen dan, maar voor mij is dat niet zo zwart-wit. Ik ben heel blij dat ik rechten ben gaan studeren. Ik vond het een ontzettend leuke studie. Het heeft me conceptueel leren denken en analytisch naar dingen leren kijken.’

Je hebt tien jaar gewerkt als jurist. Was je een andere fotograaf geweest als je dat niet had gedaan?
‘Waarschijnlijk wel, want het gaat er toch om wat je meeneemt, wat je voorgeschiedenis is. Ik was al veel bezig met fotograferen toen ik nog bij de rechtbank werkte. In die tijd begon ik met mijn eerste opdrachten. Ook heb ik een serie gemaakt van rechters en advocaten uit binnen- en buitenland. Het heeft dus wel invloed gehad, ook op mijn beeldtaal. Ik zeg altijd: als ik ga fotograferen, maar ook tijdens het bedenken, is mijn hoofd als een soort supermarkt waar je doorheen loopt. Je begint met een concept, maar plukt allerlei herinneringen uit de schappen. Ik denk dat je alles wat je meemaakt meeneemt in je werk.’

Amazone III, 2018. Fotografie: Marie Cécile Thijs
Amazone III, 2018. Fotografie: Marie Cécile Thijs
Spread the Love, 2021. Fotografie: Marie Cécile Thijs
Spread the Love, 2021. Fotografie: Marie Cécile Thijs

Heb je voordat je begint al een vaststaand plan? Of kan het ook al doende ontstaan?
‘Ik heb altijd een plan. Maar het plan is nooit helemaal af. En dat biedt dus ruimte voor bijzondere situaties, want tijdens het fotograferen gaan de luiken ook nog open. En dat is fantastisch, want dan ben ik echt ín het moment zelf. Dat is niet alleen nuttig en creatief, maar ook ontzettend prettig. Tamelijk gelukzalig. Het is ook een bepaalde energie die ik overdraag op het model. En als het goed is, ook een zekere ontspannenheid.’

Lees de rest van het interview met Marie Cécile Thijs in Residence Mix And Match van maart 2024, nu in de winkels.

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Ellen Leijser

Back to top