Overslaan en ga direct naar de inhoud

Nicole Dohmen van Atelier ND ontwerpt de Residence stand tijdens PAN Amsterdam

Nicole in de woning van Carice van Houten. Bijzettafel via Atelier ND Shop, de lamp in de gang is van Atelier Areti, het vloerkleed is van Kvadrat via The Frozen Fountain.
Nicole in de woning van Carice van Houten. Bijzettafel via Atelier ND Shop, de lamp in de gang is van Atelier Areti, het vloerkleed is van Kvadrat via The Frozen Fountain.

Na jaren eigen verbouwingen en het verslinden van alles op het gebied van interieur hakte Nicole Dohmen vijf jaar geleden de knoop door om voor zichzelf te beginnen. Niet lang daarna sloot Andrea van Well zich als projectmanager aan. Vanuit hun lilakleurige kantoor in Amsterdam vertellen Nicole en Andrea over hun inspiratiebronnen, de onnodige angst voor kleur en hoe kunst een interieur af kan maken.


De kleurrijke interieurs van Atelier ND Interior gaan de hele wereld over. Was dit een uitgedacht plan? 
Nicole Dohmen (ND): ‘Ik had eerlijk gezegd nooit het verlangen om een eigen bedrijf op te zetten. Een vriendin vroeg
mij te helpen om haar nieuwe huis in Amsterdam in te richten.
Al snel kwamen er meer aanvragen binnen en werd het zo druk dat ik extra handen nodig had. Van twee vriendinnen kreeg ik, onafhankelijk van elkaar, het telefoonnummer van Andrea met de uitleg dat we veel op elkaar leken en dat ze veel stijl had. We zouden een goede match zijn en dat klopte helemaal. Ik ben verantwoordelijk voor ontwerp en design en Andrea voor de uitvoering ervan.’

Andrea van Well (AW): ‘Er was eigenlijk geen businessplan, het bedrijf is organisch gegroeid. Vanaf het begin kregen we al veel aanvragen. Instagram en onze interieurs die in bladen verschijnen, onder andere dat voor Carice van Houten als kleurrijk hoogtepunt, hebben daar natuurlijk ook bij geholpen. Nu zijn we een bedrijf met zes personen en werken we met uitgebreide projectplanningen in Excelsheets.’


Waar halen jullie je inspiratie vandaan? 
ND: ‘Ik hou altijd van de start van een nieuw project. Alles
is nog blanco en langzaam wordt elke kamer gevuld met producten die in mijn hoofd zijn ontstaan. Ik geniet elke keer van dit inspiratieproces: ik bezoek musea, kijk veel op Instagram en verslind veel interieurtijdschriften om mijn ogen te trainen. Ik scheur altijd plaatjes uit die mij inspireren – tijdschriften hebben, in tegenstelling tot Instagram, geen algoritme namelijk – tot ergernis van de mensen naast mij, haha!’

AW: ‘We stoppen eigenlijk nooit met kijken. Ook op de beurzen natuurlijk, zoals in Parijs, Londen, Milaan en Kopenhagen.
Vergeten kleuren, zoals kaneelbruin, botergeel en paarse tinten, kunnen dan opeens weer opduiken. We zien zo veel en daaruit maken we een unieke en persoonlijke mix. Trends zijn bij ons niet per se leidend, maar ons oog wordt altijd getriggerd door nieuwe dingen en combinaties die we nog niet gezien hebben. We zijn altijd op zoek naar – internationale – items en merken die nog nieuw en uniek zijn en die nog niet veel in andere interieurs in Nederland te vinden zijn, bijvoorbeeld kaarsen van het merk Nomad Noé of het verfmerk met prachtige kleuren File Under Pop.’

In het kantoor van Atelier ND Interior staat een vintage bureau met poten van faux hoorn.
In het kantoor van Atelier ND Interior staat een vintage bureau met poten van faux hoorn.
De Alky Chairs in de woning van Carice van Houten zijn bekleed met stof van Pierre Frey. Sidetable van Dirk van der Kooij en de vloerlamp via Atelier ND Shop.
De Alky Chairs in de woning van Carice van Houten zijn bekleed met stof van Pierre Frey. Sidetable van Dirk van der Kooij en de vloerlamp via Atelier ND Shop.

Unieke interieurs dus, maar is er ook een herkenbare stijl van Atelier ND Interior terug te vinden? 
AW: ‘Mooie stoffen komen natuurlijk altijd terug en zijn wel vaak het uitgangspunt voor andere onderdelen. Nicole past eerder de kleur op de muur aan op basis van de gordijnen dan andersom.’ 

ND: ‘Klopt. En contrasterende, uitgesproken kleuren en zwart-witprints komen vaak terug. Ik let erop dat een interieur wel altijd iets fris heeft en een internationaal karakter uitstraalt

Producten en stoffen moeten een kwalitatieve en luxe uitstraling hebben zonder te veel glam te zijn. Ik hou heel erg van understated luxury, zoals de kasjmieren stof van Loro Piana en mohair velvets van Dedar en Pierre Frey, een mix van veel persoonlijke items en rust. De balans in een kamer moet kloppen. Je hebt zin om in die kamer te zijn en te blijven.’

 

Kleur blijft voor sommigen ‘een dingetje’. Hoe geven jullie hier advies over?  
AW: ‘Mensen komen vaak van een wit canvas. Ze vinden kleur leuk om te zien vanaf een plaatje, maar er zelf voor kiezen is dan een flinke stap uit hun comfortzone. We merken vaak dat klanten één muur schilderen al spannend vinden. Door juist een kamer helemaal in een kleur te schilderen wordt het sneller één geheel en valt het juist minder op.’ 

ND: ‘Ik snap de terughoudendheid echter wel hoor, een kleur is natuurlijk minder tijdloos dan wit. Maar wat is het ergste dat er kan gebeuren? Een muur kun je makkelijk weer overschilderen, anders dan bij behang. Een nieuwe kleur eens in de zoveel tijd kan je interieur ook opfrissen. Alles in de kamer kan dan op een andere manier op zijn plek vallen.’

 

Hoe gaan we jullie signatuur terugzien op PAN Amsterdam? 
AW: ‘Naast de nieuwste stoffencollecties van onder andere Luke Edward Hall zullen we ook vintage items laten zien, zoals een glazen tafel, lampen en een kunstwerk van Yves Saint Laurent. En net als bij de andere stands is alles te koop: kleurrijke opbergboxen en trays die we hebben laten maken in India, maar ook de zelfontworpen kasten, poefs, bijzettafels, lampen en kussens.’

ND: ‘Colourful for sure! Denk aan grasgroen, mint, donkerpaars, lila en kaneelbruin. Ik wil een glimlach op de gezichten van bezoekers brengen. Het wordt niet te serieus en alledaags. Zoals veel kunstenaars die op PAN te zien zijn ook vernieuwend zijn of waren voor hun tijd, wil ik ook iets nieuws laten zien en bezoekers inspiratie geven voor hun eigen interieur. Daarnaast
hebben we ook prachtige kunst van Anne Mei Poppe, Eline Baas en Janice Jill, die ze speciaal voor de PAN hebben gemaakt. De vrouwelijke vormen in hun kunst vind ik prachtig en sluiten goed aan bij mijn werk; ik wil interieurs zachter maken, met minder harde lijnen.’

 

Familie huis in Amsterdam ingericht door ND. Fotografie: Space Content Studio.
Familie huis in Amsterdam ingericht door ND. Fotografie: Space Content Studio.
Nicole Dohmen (links) en Andrea van Well op een vintage Soriana- bank via SitonVintage, gestoffeerd in Kelly Wearstler-stof. Kussens van India Mahdavi, wandkleed van BFGF. Fotografie: Iris Dorine.
Nicole Dohmen (links) en Andrea van Well op een vintage Soriana- bank via SitonVintage, gestoffeerd in Kelly Wearstler-stof. Kussens van India Mahdavi, wandkleed van BFGF. Fotografie: Iris Dorine.

Welke rol speelt kunst in jullie ontwerpen? 
ND: ‘Ik denk dat ik kunst het moeilijkst vind om te kiezen voor een klant, omdat het zo persoonlijk is.
Een kunstwerk moet iemand echt weten te raken. En wat voor mij prachtig kan zijn, kan bij een ander juist minder leuke associaties oproepen. Maar een interieur wordt er zo veel specialer van, zeker als er een mooi verhaal achter zit.’

AW: ‘Alle muren kunnen nog zo’n mooie kleur hebben, maar als er geen kunst te zien is, dan gebeurt er niet zoveel qua diepte. We zoeken altijd naar nieuwe kunstenaars via beurzen of sociale media. Voor klanten met een beperkt kunstbudget bedenken we andere dingen, zoals zeefdrukken of we lijsten doeken in. Kunst hoeft niet altijd heel duur te zijn.’

ND: ‘Ik hou heel erg van stoffen aan de muur. Of dat nu wandbespanning is of een mooi tapijt, ingelijste doeken of ikats. Het maakt een huis zo warm. We hebben laatst nog een paar prachtige kunstwerken toegepast van textielartiest Joana Schneider, die uit compleet gerecyclede materialen bestaan.’

Recycling is een groot thema aan het worden in de interieurwereld. Welke ontwikkelingen vallen jullie nog meer op? 
AW: ‘Vintage en antiek is wel echt booming en dan met een nieuwe stof het net iets frisser maken. Er wordt meer gebruikgemaakt van wat er al is, in plaats van telkens nieuwe dingen te maken. Je ziet ook veel prints en materialen, net zoals in de mode, komen en gaan. De ruit is weer in the picture, bouclé is al een paar seizoenen helemaal hot en messing wordt weer gemixt met chroom.’

ND: ‘Ik zie veel meer durf, waardoor er vormen en combinaties ontstaan die uniek zijn. En ik merk dat er geen concessies meer worden gedaan qua comfort: alles moet lekker zitten. Zeker tijdens de coronapandemie is een interieur belangrijker geworden en, net als mode, een verlengstuk van iemands persoonlijkheid. Maar ik voel ook een keerzijde: doordat iedereen toegang heeft tot zo veel informatie komt men vaak bij ons met dezelfde inspiratiefoto’s voor een perfect Instagram-interieur. We zijn geen copycats die elk plaatje kunnen namaken, dat willen we zeker niet. Ik vraag dan wát iemand zo leuk vindt aan een bepaalde foto: is het de sfeer, een combinatie of zijn het de kleuren? Een interieur moet helemaal bij iemand passen. Waar kom je anders tot rust?’

 

De keuken van Geraldine Kemper is een ontwerp van DBD Interiors. De krukken zijn vintage en gestoffeerd met stof van Pierre Frey,  het behang is van Thibaut. Fotografie: Space Content Studio.
De keuken van Geraldine Kemper is een ontwerp van DBD Interiors. De krukken zijn vintage en gestoffeerd met stof van Pierre Frey, het behang is van Thibaut. Fotografie: Space Content Studio.

Als we naar de toekomst kijken, waar staat Atelier ND Interior over tien jaar? 
ND: ‘Ik dacht dat ik uitgroeien tot een groot bedrijf heel leuk zou vinden, maar ik merk dat het heel veel werk is in een arbeidsintensieve en perfectionistische branche. Ons team werkt keihard om interieurs zo persoonlijk mogelijk te maken. Dat vraagt om tijd en intensieve aandacht van iedereen in het proces.’

AW: ‘Mensen komen bij ons voor de stijl van Nicole, daar worden ze blij van. Groeien kan alleen als we meerdere designers in huis hebben en dan wordt het misschien al snel een herhaling van zetten. Elk project moet uniek blijven.’

ND: ‘Absoluut. Liever een paar grote projecten dan twintig kleine; kwaliteit boven kwantiteit. Een hotel staat daarom hoog op mijn lijstje, een droom voor iedere interior designer. En ik zou heel graag een
vakantiehuis willen inrichten omdat ik gek ben op de laidback sfeer en dit qua stijl zo anders is dan de stad, minder serieus. De mooiste projecten vind ik die waarin we met een flinke dosis good vibes iets creëren met de klant, artiesten en bouwvakkers. Ik vind het niet meer van deze tijd om een compleet interieur te dicteren. Niet alleen het resultaat, ook de weg ernaartoe moet mooi en leuk zijn.’ atelierndinterior.com

Speciaal voor Residence ontwerpt Atelier ND Interior dit jaar de stand tijdens PAN Amsterdam. We staan op stand 34 en zijn te bezoeken van 19 t/m 27 november in de RAI Amsterdam.

 

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Fidessa van Rietschoten

Back to top