Overslaan en ga direct naar de inhoud

AtKris: vintage met een goed verhaal

Fotografie: Floor Mulder, Studio AEST.
Fotografie: Floor Mulder, Studio AEST.

Nadat ze veertien jaar bij Shell had gewerkt besloot Krista van Oudheusden het roer om te gooien. Nu runt ze de succesvolle vintage designgalerie AtKris Studio en koopt en verkoopt ze vintage over de hele wereld.

Van expat bij Shell naar vintage. Dat is nogal een overstap...
‘Eigenlijk is mijn man Roland de aanstichter. Hij verzamelt al jarenlang antiek. Op een gegeven moment stond ons huis zo vol, dat ik er gek van werd. Toen heb ik een website gemaakt en ben spullen gaan verkopen. Roland had het daar wel even moeilijk mee – hij kan moeilijk afstand doen van dingen – maar zag uiteindelijk ook de voordelen. We hadden nu ruimte om nieuwe spullen te kopen. Ik vond het inkopen en verkopen zo leuk dat ik uiteindelijk ben gestopt bij Shell. Vier jaar geleden ben ik begonnen in de schuur van ons huis. Nu hebben we een loods van 1.500 vierkante meter en kopen en verkopen we vintage over de hele wereld.’

Waarom vintage? Was het niet gemakkelijker om door te gaan met antiek?
‘Omdat ik alleen dingen wil verkopen die ik zelf mooi vind. Ik heb veel geleerd van Roland, die een enorme kennis heeft als het gaat om antiek van voor 1900, maar vintage is meer mijn ding. Vanaf het moment dat ik met AtKris begon, ben ik me gaan verdiepen in design. Hier op de zaak staan meer dan driehonderd boeken over vintage design en ik heb cursussen bij onder andere Sotheby’s gevolgd. Als ik iets inkoop, wil ik ook precies weten waar het vandaan komt, door wie het is ontworpen en hoe het is gemaakt. Dat moet ook wel, want er is ook veel namaak in omloop.’

Fotografie: Floor Mulder, Studio AEST.
Fotografie: Floor Mulder, Studio AEST.

Hoe zie je of iets authentiek is of nep?
‘Soms is dat lastig, want meubels worden soms heel goed nagemaakt. Wij kijken bijvoorbeeld naar de gebruikte materia- len, verbindingen of hoe een meubel is gelakt. We doen altijd grondige research naar het item. Als we het niet zeker weten, schrijven we het archief van de betreffende ontwerper aan. Soms krijg je dan als antwoord dat je vermoedens juist zijn en ontvang je een certificaat. Het kan ook gebeuren dat de naam van de ontwerper niet te achterhalen is. Dat heeft vanzelfsprekend invloed op de prijs. Maar als het een mooi stuk is van een onbekende ontwerper koop ik het toch. Ik vind dat je bij vintage ook het verhaal dat erbij hoort moet kunnen vertellen. Onlangs hadden we een prachtig Frans wandtapijt van Jacques Brachet waar we niet veel informatie over hadden. We hebben contact gezocht met een Frans tapisserie-centrum. Zij kwamen met tien pagina’s informatie en een foto uit 1974 waarop hij precies dit tapijt aan het knopen is. Dat is toch prachtig! Dat wandkleed hing in onze stand op PAN Amsterdam.’

AtKris op de Pan 2023. Fotografie: Floor Mulder, Studio AEST.
AtKris op de Pan 2023. Fotografie: Floor Mulder, Studio AEST.
AtKris op de Pan 2023. Fotografie: Floor Mulder, Studio AEST.
AtKris op de Pan 2023. Fotografie: Floor Mulder, Studio AEST.

Als dit de eerste vier jaren van AtKris waren, hoe ziet de toekomst er dan uit?
‘Ik ben een groot supporter van vrouwelijk ondernemerschap en vind dat vrouwen zichzelf vaak onderschatten. Je kunt meer dan je denkt, dus ga ervoor! Dat doe ik ook met AtKris. Ik zit boordevol toekomstplannen. Dit jaar hebben we in maart de presentatie van een ontzettend leuke samenwerking met Mart Visser in zijn atelier in Amsterdam, staan we in april op PAD Parijs – fantastisch dat we daar zijn toegelaten – en wil ik in het najaar absoluut met AtKris naar een beurs in New York of Miami. Of allebei... En als ik echt mag dromen, dan wil ik wel een eigen galerie in Parijs of New York.’ atkris.com

Lees het hele interview van AtKris in het maart nummer 2024 van Residence.

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Redactie

Back to top