Overslaan en ga direct naar de inhoud
Campagnebeeld PAN Amsterdam 2025 door Splinter Chabot en Studio Rive Roshan.
Campagnebeeld PAN Amsterdam 2025 door Splinter Chabot en Studio Rive Roshan.

Splinter Chabot ontwerpt samen met Studio Rive Roshan het nieuwe campagnebeeld voor PAN Amsterdam

Het aanbod van PAN Amsterdam wordt steeds breder, waardoor ook jonge kunstliefhebbers vaker de weg naar de beurs weten te vinden. Reden voor Mark Grol, directeur van PAN Amsterdam, om schrijver en programmamaker Splinter Chabot te vragen voor het ontwerp van het PAN-campagnebeeld.

“Daar hoefden we niet lang over na te denken,” vertelt Grol. “Splinter is een enorm enthousiaste kunstliefhebber die veel van kunst weet, verzamelt en er met enthousiasme over kan vertellen. Zijn visie sluit perfect aan bij de jongere doelgroep die we met PAN willen bereiken.”

Van grijze verwachtingen naar kleurrijke verwondering

Splinter Chabot sluit zich daar helemaal bij aan. “In mijn beleving was PAN Amsterdam iets voor grijze dames en heren met een goed gevulde portemonnee. Niet voor mij, ik ben 29 en heb niet zulke diepe zakken.”

Een vriendin nam hem vorig jaar mee naar PAN, omdat ze als huwelijkscadeau aan haar gasten een bijdrage wilde vragen voor een kunstwerk. “Zo gingen we samen naar de beurs,” vertelt Splinter. “Ik viel van de ene verbazing in de andere. Op elke hoek, in elke straat was iets nieuws te zien: modern naast klassiek, antiek naast hedendaags. En al die standhouders en kunstenaars waren maar al te graag bereid om daar heel veel over te vertellen, ook als je niets kocht. Ik vond het echt een waanzinnige ervaring, ook al word je er wel heel hebberig van.”

Splinter Chabot.
Splinter Chabot.
Mark Grol Directeur PAN Amsterdam.
Mark Grol Directeur PAN Amsterdam.

Een gigantische eer

Niet lang daarna kreeg hij de uitnodiging om het nieuwe PAN-campagnebeeld te ontwerpen. “Ik dacht eerst dat ze de verkeerde hadden gebeld,” vertelt hij lachend. “Maar ze moesten echt mij hebben. Ik vind het oprecht een gigantische eer. Tegelijkertijd was het ook spannend: ik schrijf en maak programma’s, en in mijn vrije tijd schilder ik weleens, maar iets ontwerpen, dat had ik nog nooit gedaan.” Splinter begon met het gevoel dat hij bij PAN had op te schrijven: “Ik zie PAN Amsterdam als een doolhof waarin je niet op zoek gaat naar de uitgang, maar naar nieuwe ingangen. Een plek waar je je voelt als een soort Alice in Wonderland: kleurrijk, vrolijk, uitnodigend en hoopvol, juist in deze soms grijze tijden. Het moest een uitnodiging worden waar licht aan het einde van de tunnel schijnt, en waarin ook een vleugje vervreemding zit, zoals in de werken van Escher. Een wereld waar je wilt binnenstappen.”

Rive Roshan, Circadian Marquetry Panel 04, 2025 te zien bij Rademakers Gallery.
Rive Roshan, Circadian Marquetry Panel 04, 2025 te zien bij Rademakers Gallery.

Zintuigelijke ervaring met Studio Rive Roshan

Voor de uitvoering werkte PAN Amsterdam opnieuw samen met Studio Rive Roshan, geleid door Ruben de la Rive Box en Golnar Roshan. “Zij creëren kunstobjecten en ontwerpen meeslepende installaties waarin licht, kleur, ruimte en materiaal zorgen voor een zintuigelijke ervaring,” aldus Mark Grol. “We wisten meteen dat ze perfect zouden passen bij het beeld dat Splinter voor ogen had.” Splinter herinnert zich de eerste kennismaking nog goed: “Ik was ontzettend nerveus toen ik bij ze aanbelde. Ik ben natuurlijk een soort sprekende mitrailleur die woorden afvuurt, en zij zijn juist rustig en kalm, maar dat bleek een geweldige combinatie. Samen zijn we gaan zitten met mijn verhaal, stapels kunstboeken en alle mogelijke kleuren.” Toen hij later terugkwam om het resultaat te zien, was hij opnieuw gespannen. “Maar de eerste ontwerpen waren meteen goed. Natuurlijk hebben we nog wat dingen gefinetuned, maar ik werd er heel blij van. Het had de kleuren, de vervreemdende schaduwen, het doolhofeffect, alles zat erin.”

Een veelzijdiger PAN dan ooit

Dat enthousiasme deelt ook Mark Grol. “De 38e editie van PAN Amsterdam is veelzijdiger dan ooit. We hebben dit jaar maar liefst 32 categorieën, variërend van oude meesters tot vintage fotografie. En – heel bijzonder – voor het eerst ook Comic Art Masters, met originele tekeningen uit stripboeken die in Frankrijk al jaren razend populair zijn en nu ook hier in opkomst zijn. Daarnaast zijn er fossielen en zeventiende-eeuws glaswerk. PAN wordt zo steeds meer een beurs waar je je kunt blijven verwonderen.”

Een uitnodiging voor een nieuwe generatie

Dat gevoel van verwondering hoopt Splinter ook met zijn ontwerp over te brengen: “Als het straks overal in de stad hangt, hoop ik dat mensen, vooral jongeren, het zien als een uitnodiging om naar PAN te komen. Ik ga zeker ook weer. Dit feestje sla ik niet over!” pan.nl  @splinterchabot

RESIDENCE NIEUWSBRIEF

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

INSPIRATIE

Over de auteur

Sylvia Emonts

Back to top