Overslaan en ga direct naar de inhoud

Achter de voordeur bij een appartement in Brooklyn

Rond de antieke tafel, een cadeau van Gabriella's vader, staan aan de linkerkant dePostura-stoelen en rechts de MM3-stoelen van Mario Milana.
Rond de antieke tafel, een cadeau van Gabriella's vader, staan aan de linkerkant dePostura-stoelen en rechts de MM3-stoelen van Mario Milana.

‘Ik wil meubels maken die mensen aanmoedigen om te onthaasten’, zegt designer Mario Milana. Dat geldt ook voor het interieur van het huis in Brookly waar hij samen met zijn vrouw – actrice, producer en schrijver Gabriella Campagna – woont en werkt.

Gasten die komen eten bij Mario Milana en Gabriella Campagna eindigen vaak op de vloer. ‘Niet omdat de meubels oncomfortabel zijn’, aldus Milana, ‘maar omdat samen in een kring op de grond zitten zorgt voor gevoel van saamhorigheid. Door de evolutie zijn we te veel de hoogte in gegaan.’

Twee jaar geleden verhuisde het stel vanuit een appartement met één slaapkamer midden in Manhattan naar een ruim vierkamerappartement in Clinton Hill in Brooklyn. Niet alleen omdat ze de drukte, het lawaai en de agressie van Manhattan beu waren, maar ook omdat ze wonen en werken wilden combineren. Het twee verdiepingen tellende appartement dient tegelijkertijd als ‘a cocoon kind of house’, werkplek, atelier en showroom. Gasten die op bezoek komen, kunnen hier zelf de interactie met de ontwerpen van Milana ondergaan. Om dan uiteindelijk op de grond te eindigen…

Naast de lage Asana fauteuil van Milana staat een vloerlamp van Isamu Noguchi. Het harmonium op de grond en de kunstwerken op en boven het kastje komen uit India, waar Gabriella drie jaar woonde.
Naast de lage Asana fauteuil van Milana staat een vloerlamp van Isamu Noguchi. Het harmonium op de grond en de kunstwerken op en boven het kastje komen uit India, waar Gabriella drie jaar woonde.

Dynamisch design

Mario Milana is geboren in Milaan waar hij studeerde aan de Instituo Europeo del Design en werkte in de studio van Denis Santachiara. In 2005 verhuisde hij naar New York waar hij acht jaar werkte voor Karim Rashid. Hier kreeg hij niet alleen de kans om met bijzonder materialen te werken, maar ook met beroemde klanten zoals Alessi, Artemide, Corian, Riva 1920, Samsung en anderen. In 2015 opende hij zijn eigen studio met kantoren in New York en Milaan. Hij werkt graag samen met ambachtmannen omdat hij, zoals hij zegt, ‘in zijn ontwerpen de hand van de maker wil laten zien.’ Veel van zijn ontwerpen zijn dynamisch met stoelen en tafels die kunnen draaien en rollen zodat ze zich aanpassen aan de wensen van de gebruiker.

Flexibel

‘Het idee was om een omgeving te creëren waarin mijn ontwerpen organisch kunnen samenleven met de rest van de stukken die we in de loop der tijd en tijdens onze reizen hebben verzameld. We wilden een intiem huis waar we onze batterijen kunnen opladen en tot rust kunnen komen. Daarom hebben we gekozen voor zachte, aardse tinten en natuurlijke materialen.’ Een achtergrond waartegen de ontwerpen van Milana het beste uitkomen. Volgens Milana komt dat het best tot uitdrukking in de woonkamer die tegelijkertijd dient als showroom. ‘In een witte box zouden ze te hedendaags zijn.

Bovendien, het belangrijkste uitgangspunt van mijn ontwerpen is dat ze gemaakt zijn om te gebruiken, te voelen en je erin te bewegen. Dat is iets wat je in een gewone showroom niet kunt ervaren. We vinden ook dat het hele interieur dynamisch moet zijn. Daarom verplaatsen we meubels regelmatig en veel stukken zijn ook zo ontworpen dat je ze op verschillende manieren kunt gebruiken. De Masand chaise bijvoorbeeld, is gemaakt om lui op te liggen na een meditatie, maar je kunt er ook een platte bank van maken waar je rechtop op kunt zitten. Zodat je niet die rare gast bent die languit ligt tijdens een feestje.’ - Mario Milana

Links en rechts twee MM1-fauteuils.
Links en rechts twee MM1-fauteuils van Milana met daartussen de Masand Chaise, die kan worden omgevormd tot een platte bank waarop vier mensen kunnen zitten. Links op de voorgrond de TiramiSu-kast van Milana. Het antieke Turkse tapijt komt uit het ouderlijk huis van Gabriella. Rechts op de vloer een prototype van een lamp van Milana. De salontafel is van Isamu Naguchi.

Dit artikel is gepubliceerd in Residence No. 4, verkrijgbaar online. Fotografie: Marco Bertolini/Living Inside / Tekst: Marzia Nicoli / Tekstbewerking: Sylvia Emonts

INSPIRATIE

Back to top